Ce fac astăzi copiii românilor care stăteau la coadă pentru salam în 'epoca de aur'

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 18-10-2025 07:30

Article thumbnail

Sursă foto: DirectMM

Cândva, într-o Românie a anilor ‘80, oamenii se trezeau înaintea zorilor pentru a prinde un loc la coadă. Afară fie era frig, fie era tăcere, dar în aer plutea un amestec de resemnare. 

Era coadă. Se spunea că „au băgat salam (chiar cu soia)”, iar vestea aceasta, banală pentru lumea de azi, răsuna atunci ca o promisiune de abundenţă. “Era bun. Sau poate ne plăcea nouă să credem că e bun”, îşi aminteşte un profesor pensionar. Şi cozi nu doar la salam: la portocoale, la încărcat butelii, banane, carne, lapte. 

Părinţii, bunicii noştri aveau de toate şi nimic. Atunci, o bucată de mezel era mai mult decât hrană, era simbolul unei lumi ;în care lipsurile nu ar fi fost la ordinea zilei, scrie zf.ro.

Trecut-au anii

Cândva, în „epoca de aur”, românii stăteau la...

Blocurile au rămas. Cozile s-au mutat. Nu mai e frig, nici tăcere. Acum e forfotă în platformele de tranzacţionare, unde mii de români apasă pe un buton pentru a cumpăra, nu salam, ci acţiuni la un producător de salam. Cândva, banii se duceau pe o bucată de hrană efemeră; astăzi, se transformă în capital.

Dacă asta nu e o formă de evoluţie, atunci ce este? Cum pot unii să idolatrizeze un sistem care a adus beznă?

Oferta de vânzare de acţiuni a producătorului de mezeluri Cris-Tim – producătorul celebrului salam săsesc - a devenit fără să vrea o oglindă în care se reflectă această metamorfoză între epoci.

Dincolo de cifre, sute de mii de acţiuni, milioane de euro, povestea e una a memoriei colective. Ce uneşte? Banalul salam.

Cel mai mare ordin de subscriere din ofertă, 600.000 de acţiuni, în valoare de 2 milioane de euro, arată datele agregate de ZF. În câteva ore tranşa pe retail este acoperită în proporţie de jumătate, ceea ce înseamnă că cel mai probabil, până la finalul zilelor cu discount de 5% sau a ofertei de pe 29 octombrie, se va ajunge la suprasubscriere. 

„Este important să credem cu toţii în România şi să scăpăm de acest sindrom de inferioritate pe care îl avem ca români. Antreprenoriatul românesc, în atâtea domenii, a demonstrat că este mai puternic decât capitalul străin”, spune Radu Timiş Jr., CEO-ul companiei. 

Oamenii de azi nu mai stau la coadă pentru a primi, ci pentru a participa. Nu mai cumpără un produs, ci o parte din capitalism.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri