În ciuda progreselor uimitoare ale omenirii, care visează să trimită echipaje umane pe Marte, pe Pământ persistă contraste tulburătoare, cum ar fi rigorile legate de credință, în special în state cu o mare diversitate religioasă. Deși India nu are o lege federală explicită de blasfemie la fel de severă precum cele din alte țări, scrierea publică sau distribuirea unei expresii precum "Îl iubesc pe Mahomed" ar putea atrage consecințe grave, mai ales dacă este percepută ca o ofensă sau o provocare de către anumite grupuri religioase.
Peste 2.500 de persoane au fost acuzate, întrucât represiunea inițială împotriva acestei expresii a generat proteste mai ample. În ultima lună, poliția din India a efectuat raiduri în mai multe piețe și locuințe, arestând bărbați musulmani în statele guvernate de partidul naționalist hindus al prim-ministrului Narendra Modi. Unele dintre locuințele lor au fost demolate, scrie aljazeera.com.
Originea presupusei lor infracțiuni este comună: scrierea „Îl iubesc pe Mahomed”, o referire la profetul Mahomed, pe postere, tricouri sau în postări pe rețelele de socializare. Autoritățile spun că această expresie amenință „ordinea publică”.
Până în prezent, au fost înregistrate cel puțin 22 de cazuri împotriva a peste 2.500 de musulmani. Cel puțin 40 de persoane au fost arestate în mai multe state guvernate de Partidul Bharatiya Janata (BJP), potrivit Asociației pentru Protecția Drepturilor Civile (APCR), o organizație non-profit.
Deci, ce se întâmplă? Cum și unde a început totul? Și este ilegal să spui „Îl iubesc pe Mahomed” în India?
Ce se întâmplă?
Pe 4 septembrie, musulmanii care locuiesc în orașul Kanpur din statul Uttar Pradesh, din nordul Indiei, sărbătoreau Eid al-Milad al-Nabi, sărbătoarea nașterii profetului Mahomed, când un vecin a pus un panou iluminat pe care scria „Îl iubesc pe Mahomed”.
Dar panoul, care imita popularul panou „I Love New York” copiat în toată lumea, a stârnit critici din partea unor hinduși locali. Inițial, plângerea lor susținea că panoul luminos era o noutate în cadrul festivităților tradiționale, în condițiile în care legile din Uttar Pradesh interzic introducerea de elemente noi în sărbătorile religioase publice. Aproximativ 20% din populația orașului Kanpur este musulmană.
Cu toate acestea, pe baza plângerilor, poliția a deschis un dosar împotriva a douăzeci și patru de persoane, sub acuzații mult mai grave: incitarea la ură pe motive religioase. Acuzația prevede o pedeapsă de până la cinci ani de închisoare dacă persoana acuzată este condamnată.
Episodul din Kanpur a atras critici pe scară largă din partea liderilor politici musulmani, iar protestele împotriva acțiunii poliției s-au răspândit și în alte state, inclusiv Telangana în sudul Indiei, Gujarat și Maharashtra în vest, precum și Uttarakhand și Jammu și Kashmir în nord. Pancartele și inscripțiile „Îl iubesc pe Mahomed” au apărut în toată țara – de la conturile de social media ale oamenilor până la tricouri.
La aproape 270 km (168 mile) distanță de Kanpur, în Bareilly, Uttar Pradesh, un grup de persoane care participau la o demonstrație organizată de un imam local împotriva arestărilor din Kanpur s-a ciocnit violent cu poliția pe 26 septembrie.
Poliția a ripostat cu o acțiune de represiune, arestând 75 de persoane, printre care imamul Tauqeer Raza, rudele și asistenții săi. Cel puțin patru clădiri aparținând persoanelor acuzate au fost demolate de autoritățile locale.
În ultimii ani, sute de musulmani indieni și-au pierdut locuințele în urma unor astfel de demolări, care sunt adesea efectuate fără niciun preaviz din partea autorităților și fără niciun ordin judecătoresc. Curtea Supremă a Indiei a observat că demolările nu pot fi utilizate ca formă de pedeapsă extrajudiciară, avertizând că autoritățile statale trebuie să dea un preaviz înainte de a demola orice proprietate. Cu toate acestea, pe teren, această ordine nu este adesea respectată, spun activiștii.
Între timp, zeci de alți musulmani au fost arestați în diferite state – inclusiv unii în statul natal al lui Modi, Gujarat – pentru postări și videoclipuri pe rețelele sociale cu sloganul „Îl iubesc pe Mahomed”.
Este ilegal?
Constituția Indiei garantează libertatea religioasă și dreptul de a o exprima. Articolul 25 protejează libertatea fiecărui individ de a-și practica religia. Cetățenii sunt, de asemenea, protejați în temeiul articolului 19 alineatul (1) litera (a), care garantează dreptul la libertatea de exprimare, cu excepția cazului în care aceasta incită direct la violență sau ură.
În cazul persoanelor arestate în cadrul represiunii „I Love Muhammad”, poliția le-a acuzat în majoritatea cazurilor în temeiul dispozițiilor legale care interzic adunările mari cu scopul de a comite „răutăți” sau pentru acte care ar provoca tensiuni religioase. Cu toate acestea, aceste dispoziții au fost aplicate împotriva celor arestați pentru postări pe rețelele de socializare sau pentru purtarea de tricouri cu inscripția „I Love Muhammad”.
Nadeem Khan, coordonatorul național al APCR, organizația non-profit care a urmărit aceste cazuri, a dus lupte juridice împotriva oficialilor guvernamentali pentru că au vizat în mod similar musulmanii pentru exprimările lor pe rețelele de socializare sau pentru că le-au distrus casele.
Khan a declarat pentru Al Jazeera că autoritățile au utilizat cu atenție dispozițiile legale care nu se concentrează pe expresia „I Love Muhammad” în sine, ci pe presupusele infracțiuni comise de cei care au utilizat expresia sau au protestat împotriva represiunilor poliției.
„Ei știu că nu există nicio lege care să incrimineze simpla expresie „Îl iubesc pe Mahomed”, a spus Khan.
Khan a remarcat că, în toată India, imaginile zeilor hinduși care mânuiesc armele lor tradiționale sunt de mult timp ceva obișnuit. „Aceste imagini se găsesc în fiecare colț al țării; ar trebui să ofenseze sau să amenințe și pe toți musulmanii?”, a întrebat el. „Toată lumea ar trebui să înțeleagă că guvernul nu poate incrimina o religie în acest fel”, a adăugat el, referindu-se la islam.
Din 2014, când Modi a preluat puterea la New Delhi, India a înregistrat o scădere constantă în mai multe indici internaționali de democrație.
Criminalizarea dreptului oamenilor la libertatea de exprimare și de credință religioasă creează un precedent extrem de îngrijorător, a declarat Aakar Patel, președintele consiliului de administrație al Amnesty International India.
„Vizarea persoanelor pentru sloganuri precum „Îl iubesc pe Mahomed”, care sunt pașnice și lipsite de orice incitare sau amenințare, nu îndeplinește pragul pentru restricții penale nici în conformitate cu dreptul constituțional indian, nici cu dreptul internațional al drepturilor omului”, a declarat Patel pentru Al Jazeera.
„Problemele de ordine publică trebuie abordate în mod proporțional și nu pot justifica suprimarea generală a identității sau exprimării religioase”, a adăugat el.
„Rolul statului este de a proteja drepturile în mod egal, nu de a controla exprimarea credinței”, a declarat Patel de la Amnesty. „Respectarea angajamentelor constituționale și internaționale nu este opțională; este o obligație legală.”
Există un tipar?
Criticii spun că represiunea este doar cel mai recent exemplu de marginalizare, violență sau aplicare selectivă a legii la care sunt supuși musulmanii indieni de când Modi a venit la putere în 2014.
În ultimii 11 ani, incidentele de discursuri de ură îndreptate împotriva minorităților religioase au crescut vertiginos. Cazurile documentate de discursuri de ură au crescut de la 668 în 2023 la 1.165 anul trecut, o creștere de aproximativ 74%. O majoritate semnificativă a acestor incidente s-a produs în statele guvernate de BJP sau în locuri unde urmau să aibă loc alegeri.
Din ce în ce mai mult, disputele locale dintre hinduși și musulmani se transformă rapid în probleme naționale, a spus Asim Ali, analist politic cu sediul în Delhi.
„Există un întreg ecosistem, de la mass-media maleabilă la organizațiile de social media, care răspândește rapid această ură”, a spus Ali. „Iar legea este interpretată în așa fel încât orice exprimare a identității religioase, în special a musulmanilor, poate fi considerată incitare la ură religioasă”, a adăugat el.
După episodul „I Love Muhammad” din Kanpur, liderii BJP din circumscripția electorală a lui Modi, Varanasi, au afișat postere cu mesajul „I Love Bulldozer” la principalele intersecții ale orașului, făcând referire la demolarea caselor acuzaților.
Cum afectează acest lucru tinerii musulmani?
Rasheed Kidwai, analist politic, a declarat că disputa privind „I Love Muhammad” este „în mod evident foarte politică, și nu religioasă”.
Și în India, există o frustrare crescândă în rândul musulmanilor, în special al tinerilor, care văd că un set de reguli nu se aplică tuturor, când vine vorba de identitate culturală și obiceiuri alimentare, a spus Kidwai.
Mai mulți dintre acuzați sau arestați în cadrul represiunii „I Love Muhammad” sunt tineri musulmani adulți, potrivit datelor APCR, inclusiv cei care au fost arestați pentru postări pe rețelele de socializare.
Represiunea împotriva expresiei „I Love Muhammad” riscă să îi îndepărteze și mai mult pe tinerii musulmani, a spus Ali. „În teorie, toată lumea este deja vinovată și poate fi pedepsită doar pentru că există”, a declarat el pentru Al Jazeera.
„Devine din ce în ce mai dificil să ne imaginăm ce ne rezervă viitorul”, a spus el. „Ura crește pe zi ce trece.”
Comentează