GPS-ul, sistemul esențial pentru navigație, este din ce în ce mai vulnerabil, iar acest lucru ridică semne de întrebare pentru siguranța călătorilor pe calea aerului, terestră și maritimă, avertizează Sky News într-un articol de analiză.
În timpul războiului din Ucraina, atât forțele ruse, cât și cele ucrainene au încercat să interfereze cu semnalul GPS, în special pentru a se proteja de dronele ucigașe care joacă un rol tot mai important în conflictele moderne. Chiar și trupele de menținere a păcii care ar putea fi desfășurate în Ucraina riscă să fie afectate de bruiajul GPS, iar guvernul britanic cheltuiește milioane pentru tehnologii anti-bruiaj.
Avioanele de pasageri: un risc mai mare decât ne-am imagina
Avioanele de pasageri din lume, în special cele care zboară în Europa de Est, se confruntă cu interferențe semnificative. Mulți călători nu știu că avioanele cu care zboară pot fi afectate de bruiaje GPS, în special în apropierea enclavei rusești Kaliningrad. Această zonă a devenit un punct de interes în ceea ce privește interferențele de semnal.
Cum funcționează bruiajul GPS?
Există două tipuri principale de interferențe anti-GPS: bruiajul clasic și "deghizarea" semnalului. Bruiajul clasic blochează complet semnalul GPS, în timp ce "deghizarea" semnalului presupune trimiterea de semnale false, care induc în eroare sistemele de navigație ale aviației, făcându-le să creadă că sunt într-o locație diferită. Potrivit unor rapoarte recente, cazuri de „deghizare a semnalului” au crescut cu 500% în ultimul an.
Impactul asupra aviației
Deghizarea semnalelor este mai periculoasă decât bruiajul, spune Sean Fitzpatrick, un pilot experimentat. E mai periculoasă pentru că avionul primește informații false, iar asta poate să corupă anumite sistem, continuă el.
Interferențele GPS nu sunt doar o problemă locală. Ele au fost detectate și în Orientul Mijlociu, în conflictul dintre Israel și Hamas, dar și în Coreea de Sud, unde un bruiaj nord-coreean a cauzat prăbușirea unei drone sud-coreene.
Un raport făcut public în septembrie 2024 de OPS Group, o organizație a piloților și controlorilor de zbor, a arătat că impactul semnalelor deghizate asupra siguranței în zbor, operațiunilor aviatice, pilotajului și controlului de trafic este „extrem de semnificativ”.
Organizația susține că „cu câteva excepții”, aceste interferențe sunt folosite intenționat de actori statali angrenați în conflicte regionale.
Comentează