Rafinăria indiană Reliance Industries a semnat un acord pe un an cu cel mai mare producător de petrol din Rusia, Rosneft, pentru a cumpăra cel puțin două încărcături de țiței Urals în ruble rusești, a informat marți Reuters, citând patru surse familiare cu această chestiune, scrie oilprice.com.
Reliance, care operează rafinăria Jamnagar din India, cea mai mare și mai complexă rafinărie cu un singur amplasament din lume, a semnat acordul care intră în vigoare de la 1 aprilie pentru a cumpăra două încărcături de aproximativ 1 milion de barili de țiței Urals din Rusia în fiecare lună, plus o opțiune de a cumpăra încă patru încărcături pe lună. Conform acordului, discountul țițeiului Urals față de referința din Orientul Mijlociu din Dubai este de 3 dolari pe baril, potrivit surselor Reuters.
Rosneft a declarat pentru Reuters că nu comentează acordurile comerciale confidențiale, adăugând că "India este un partener strategic pentru compania petrolieră Rosneft".
Rafinăriile indiene au plătit pentru petrolul rusesc în rupii indiene, yuani chinezi și dirhami din Emiratele Arabe Unite, de când Occidentul a impus un embargo asupra importurilor de petrol rusesc și a implementat un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru țițeiul rusesc dacă este să utilizeze asigurarea, reasigurarea, transportul maritim sau finanțarea occidentală.
Rusia, cel mai mare furnizor de petrol al Indiei pentru al doilea an consecutiv
Rusia a fost cel mai mare furnizor de petrol al Indiei pentru al doilea an consecutiv, deoarece creșterea importurilor de țiței rusesc a tras în jos cota aprovizionării OPEC și Orientul Mijlociu către India la un nivel record, a raportat Reuters luna trecută, citând date din datele de urmărire a petrolierelor obținute din surse din industrie.
În anul fiscal 2023/2024 încheiat la 31 martie, ponderea aprovizionării cu petrol din Orientul Mijlociu a importurilor de petrol ale Indiei a scăzut până la 46% – cel mai scăzut nivel înregistrat în perioada 2001-2002, potrivit analizei Reuters. Acest lucru se compară
cu o cotă de 55% din oferta de țiței din Orientul Mijlociu a importurilor indiene în anul fiscal precedent 2022/2023.
Principalul motor al importurilor indiene scăzute din Orientul Mijlociu a fost creșterea ofertei de țiței rusesc către al treilea cel mai mare importator de petrol din lume.
În plus, volumul importurilor de țiței ale Indiei a rămas constant în anul fiscal 2023/2024 încheiat la 31 martie, dar factura importurilor celui de-al treilea cel mai mare importator de petrol din lume a scăzut cu aproape 16% din cauza prețurilor mai mici ale petrolului și a importurilor record de țiței rusesc mai ieftin.
Comentează