Cercetătorii au rezolvat polemica privind atribuirea textelor dramatice semnate de Moliere lui Pierre Corneille, o discuție care începuse în primele decenii ale secolului XX, arată Le Figaro.
Noul studiu stabilește dincolo de îndoială fapul că textele lui Moliere nu l-au avut ca autor pe Pierre Corneille.
”În această intrigă ridicolă în care e prins Scapin nu îl mai recunosc pe autorul «Mizantropului»” scria în secolul XVII, Nicolas Boileau în al treilea cânt al Artei Poetice, publicat la un an după moartea celebrului dramaturg francez. Dezbaterea a luat avânt în 1919, când scriitorul Pierre Louÿs a prezentat argumente potrivit cărora Corneille era autorul întregii opere atribuite lui Moliere, dacă nu, măcar al unor fragmente din piesele acestuia.
Teoria a fost reluată la începutul anilor 2000, când au fost trecute în revistă asemănările de stil dintre anumite texte semnate de Moliere și piesele lui Corneille.
O echipă de specialiști de la Centrul Național al Cercetării (CNRS) și de la École nationale des chartes au folosit un algoritm lingvistic pentru a stabili ”științific” dacă Moliere a scris ”Avarul”, ”Bolnavul închipuit” și ”Tartuffe”.
Studiul a urmărit să arate în ce fel ”un actor despre care nu se știe să fi avut o educație literară serioasă, servitor al regelui și responsabil al unei trupe de teatru, ar fi putut să scrie asemenea capodopere”, arată revista Science Advances.
Florian Cafiero, cercetător CNRS, a lucrat împreună cu Jean-Baptiste Camps, coordonator conferențiar la École des Chartes, și a declarat că noul studiu a dovedit fără loc de îndoială că Moliere este autorul textelor: ”În toate abordările privind trăsăturile stilistice pe care le-am luat în considerare, Corneille nici măcar nu se apropie de ce a scris Molière. Rezultatul nu lasă loc niciunui dubiu”.
Cercetătorii au explicat și de ce poate să pară că textele celor doi seamănă: ”Teatrul secolului XVII are propriul cod, are reguli legate de părțile poveștii, tipuri de versificare stabilite foarte clar, moduri de a rima specifice. Sursele de inspirație sunt aceleași. Totul pare să semene”.
Florian Cafiero susține că autorul ”Avarului” este totuși o excepție: «Molière se numără printre cei care se individualizează cel mai clar. E foarte ușor să îți dai seama când o creație este a lui. Nu ai cum să te îndoiești”.
Studiul a fost pornit de la 70 de fragmente semnate de autori din secolul XVII. În ultimă instanță demersurile au fost concentrate asupra unui număr de 37 de fragmente de Corneille, de fratele acestuia, Thomas Corneille, de Molière, de Rotrou și de Scarron.
Investigația a folosit instrumente de ”lingvistică computațională” prin care se analizează statistic mai multe caracteristici ale textului de la prefixe și sufixe utilizate, până la modurile în care sunt folosite cuvintele de legătură. ”Aceste mărci folosite inconștient și identificate lingvistic, pentru mulți, pot arăta despre ce autor este vorba”, a explicat Florian Cafiero.
Jean-Baptiste Poquelin, cunoscut ca Molière, a trăit între anii 1622 și 1673. Este considerat creatorul unui nou tip de text teatral comic. A fost dramaturg, regizor și actor, unul dintre maeștrii satirei comice. Jean-Baptiste Poquelin, cunoscut ca Molière, a trăit între anii 1622 și 1673. Este considerat creatorul unui nou tip de text teatral comic. a fost un scriitor francez de teatru, director și actor, unul dintre maeștrii satirei comice. a fost un scriitor francez de teatru, director și actor, unul dintre maeștrii satirei comice. Printre capodoperele sale se numără ”Avarul” (1668), ”Amphitryon”(1668), ”Tartuffe” (1669), ”Le Bourgeois Gentilhomme/ Burghezul gentilom"(1670), ”Les Fourberies de Scapin/ Vicleniile lui Scapin"(1671), ”Les Femmes savantes/ Femeile savante" (1672) și ”Le Malade imaginaire/ Bolnavul închipuit"(1673). Legenda spune că a murit după ce i s-ar fi făcut rău în timp ce juca în montarea ”Bolnavului închipuit”.
Comentează