Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

#CODEC Sfaturi pentru first-time managers: Cum să-ți identifici și să-ți îmbunătățești rolurile și comportamentele care ți se potrivesc

revista de cariere
manager

În 1990, expertul și profesorul de management, Henry Mintzberg, a publicat cele 10 roluri sau comportamente fundamentale, care pot fi folosite pentru a categorisi diferitele funcții ale unui manager (https://www.codecs.ro/first-time-manager), pornind de la faptul că, fie că își dă seama sau nu, zi de zi, un manager își schimbă constant rolurile și comportamentele, pe măsură ce sarcinile, așteptările sau situațiile se schimbă și ele.

Potrivit lui Mintzberg, cele 10 roluri/ comportamente sunt:

1       Avatarul

2       Liderul

3       Persoana de legătură

4       Monitorul

5       Diseminatorul

6       Purtătorul de cuvânt

7       Antreprenorul

8       Manipulantul perturbărilor

9       Alocatorul de resurse

10  Negociatorul

Toate aceste 10 roluri/ comportamente sunt împărțite în 3 categorii, astfel:

1. Categoria interpersonală- rolurile manageriale din această categorie implică furnizarea de informații și idei și din ea fac parte:

  • Avatarul- Ca manager, ai responsabilități sociale, ceremoniale și legale. Ești așteptat să fii o sursă de inspirație. Oamenii se uită la tine ca la o persoană cu autoritate și ca la un model.
  • Liderul- Acesta este locul în care oferi conducere echipei, departamentului tău sau poate întregii organizații și este locul în care gestionezi performanța și responsabilitățile tuturor celor din grup.
  • Persoana de legătură- Managerii trebuie să comunice cu contacte interne și externe. Trebuie să poți avea și întreține eficient o rețea în numele organizației tale.

2. Categoria informațională- rolurile manageriale din această categorie implică procesarea informațiilor și din ea fac parte:

  • Monitorul- În acest rol, cauți în mod regulat informații legate de organizația și industria tale, cercetând schimbări relevante în mediu. De asemenea, îți supraveghezi echipa, atât din punct de vedere al productivității, cât și al stării lor de bine.
  • Diseminatorul- Acesta este locul în care comunici informații potențial utile colegilor și echipei tale.
  • Purtătorul de cuvânt- Managerii reprezintă și vorbesc în numele organizației lor. În acest rol, ești responsabil să transmiți informații despre organizația ta și obiectivele acesteia către persoanele din afara acesteia.

3. Categoria decizională- rolurile manageriale din această categorie implică utilizarea informațiilor și din ea fac parte:

  • Antreprenorul- Ca manager, creezi și controlezi schimbările în cadrul organizației. Aceasta înseamnă rezolvarea problemelor, generarea de idei noi și implementarea lor.
  • Manipulantul perturbărilor- Atunci când o organizație sau o echipă se lovește de un blocaj neașteptat, tu ești acela care trebuie să își asume responsabilitatea. De asemenea, trebuie să ajuți la medierea litigiilor din cadrul acesteia.
  • Alocatorul de resurse- Va trebui să stabilești unde se aplică cel mai bine resursele organizaționale. Aceasta implică alocarea finanțării, precum și alocarea personalului și a altor resurse organizaționale.
  • Negociatorul- S-ar putea să fie nevoie să participi și să direcționezi negocieri importante în cadrul echipei, departamentului sau organizației tale.

Acum, te invităm să iei o bucată de hârtie și să scrii toate cele zece roluri. Scrie în dreptul fiecăruia câte un punctaj, cuprins între 1-5, cu 1 însemnând „Foarte priceput” și 5 fiind „Deloc priceput”.

După ce ai identificat zonele slabe, poți folosi următoarele resurse pentru a începe să îți îmbunătățești abilitățile pentru fiecare rol în parte:

  • pentru rolul de Avatar- în acest rol, reprezinți echipa. Dacă ai nevoie să îți îmbunătățești sau să îți construiești încrederea în acest domeniu, începe cu imaginea, comportamentul și reputația tale. Cultivă smerenia și empatia, învață cum să oferi un exemplu bun la locul de muncă și gândește-te cum să fii un mentor.
  • pentru rolul de Lider- acesta este rolul pe care îl petreci probabil cel mai mult timp. Învață cum să fii un lider autentic, astfel încât echipa ta să te respecte. De asemenea, concentrează-te pe îmbunătățirea inteligenței tale emoționale, aceasta fiind o abilitate importantă pentru a fi un lider eficient.
  • pentru rolul de Persoană de legătură- pentru a-ți îmbunătăți abilitățile de legătură, lucrează la tehnicile profesionale de rețea.
  • pentru rolul de Monitor- pentru a-ți îmbunătăți abilitățile necesare, află cum să aduni informații în mod eficient și să depășești suprasolicitarea de informații. De asemenea, utilizează strategii de citire eficiente și rapide, astfel încât să poți prelucra rapid și minuțios orice material și să afli cum să fii la curent cu toate noutățile din industrie.
  • pentru rolul de Diseminator- pentru a fi un bun diseminator, trebuie să știi să împărtășești informațiile și opiniile exterioare în mod eficient, ceea ce înseamnă că abilitățile bune de comunicare sunt vitale. Concentrează-te de asemenea pe îmbunătățirea abilităților de scriere.
  • pentru rolul de Purtător de cuvânt- pentru a fi eficient în acest rol, asigură-te că știi să îți reprezinți organizația la orice eveniment extern.
  • pentru rolul de Antreprenor- dezvoltă-ți abilitățile de gestionare a schimbărilor și află ce să nu faci atunci când implementezi schimbarea în organizația ta. De asemenea, va trebui să lucrezi la abilitățile de rezolvare a problemelor și creativitate, astfel încât să poți veni cu idei noi și să le implementezi cu succes.
  • pentru rolul de Manipulant al perturbărilor- în acest rol, trebuie să excelezi la rezolvarea conflictelor și să știi cum să gestionezi conflictul de echipă. De asemenea, este util să poți gestiona emoția în cadrul echipei tale.
  • pentru rolul de Alocator de resurse- pentru a te îmbunătăți ca alocator de resurse, află cum să gestionezi un buget, să reduci costurile și să acorzi prioritate, astfel încât să poți utiliza cât mai bine resursele pe care le deții.
  • pentru rolul de Negociator- îmbunătățește-ți abilitățile de negociere, învățând despre negocierea Win-Win și negocierea distributivă.

Poți aplica modelul celor 10 roluri/ comportamente de management ale lui Mintzberg, utilizându-l drept cadru de referință atunci când dorești să îți dezvolți abilitățile de management. Lucrează în mod prioritar pe rolurile pe care le îndeplinești, dar nu uita că nu vei îndeplini în mod necesar fiecare rol ca parte a muncii tale și că, în cadrul programelor CODECS (https://www.codecs.ro/) și Business Professional School (https://www.codecs.ro/business-school-professional/), găsești tot ce ai nevoie pentru a deveni managerul și profesionistul la care visezi și pentru care orice companie se "bate".

Te invităm să descoperi cursurile și programele noastre certificate, în format F2F sau online, in-house sau open.

CODECS este compania cu cea mai bogată tradiție și expertiză în domeniul educației de business din România. Din 1993, livrăm programe de pregătire profesională și personală a adulților. Alături de partenerii noștri britanici și americani, am oferit și oferim programe de dezvoltare managerială și de leadership certificate pentru mai bine de 20 000 de cursanti din întreaga țară, profesioniști de top în domeniile lor de activitate din cele mai importante companii și instituții din România.

Până data viitoare,

echipa CODECS

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.