Piaţa băuturilor răcoritoare carbogazoase stă sub ameninţarea sucurilor naturale şi a celor de tip craft. Fiecare român cumpără anual 190 de litri de băuturi cu bule - apă minerală, sucuri din fructe -, însă această piaţă este aşteptată să resimtă impactul schimbării comportului de consum, scrie Mediafax.
Mai exact, preocuparea tot mai mare a românilor pentru bunăstarea proprie face ca producătorii de sucuri văzute a fi mai sănătoase să câştige teren în detrimentul celor carbogazoase.
„Piaţa băuturilor carbogazoase a avut de surmontat o serie de provocări în 2020. Consumatorii români au fost tot mai orientaţi către bunăstare şi tot mai preocupaţi de propria sănătate, mai ales în contextul pandemiei de COVID-19, astfel că s-au orientat către alimente şi băuturi considerate a fi mai bune pentru organism. Oamenii sunt mult mai atenţi la ce consumă“, spun analiştii companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
Deşi este sub nivelul din Germania sau Italia, consumul per capita din România se caracterizează printr-un nivel mare de băuturi cu „bule“. Aproape jumătate din total era reprezentat de băuturile cu bule şi cele gata preparate aşa cum este cafeaua, iced-tea, dar şi energizantele şi băuturile cu mai puţin de 25% suc din fructe. Această piaţă s-a situat până în 2018 inclusiv pe o pantă ascendentă, ba chiar unele segmente precum cel al energizantelor continuă să crească şi acum. Totuşi, în contextul pandemiei de COVID-19, consumatorii sunt mai atenţi la ce tipuri de sucuri beau.
ANM anunţă vreme neobişnuită în următoarele două săptămâni - Când vin frigul şi ninsorile
„Pe piaţa din România se remarcă un trend şi anume orientarea românilor către produse locale, mai exact către băuturi craft. Această tendinţă se reflectă în faptul că tot mai mulţi jucători lansează băuturi cu bule, dar pe gustul românilor“, spun oficialii Euromonitor. Din nou, aceste produse sunt considerate mai sănătoase.
Ziarul Financiar a identificat de-a lungul anilor mai multe afaceri mici care au lansat produse precum socată, bragă şi limonadă (cu sau fără bule). Toate aceste produse sunt marchetate ca fiind mai sănătoase decât cele realizate de marii jucători. Totuşi, piaţa băuturilor cu bule este în continuare dominată clar de giganţi precum Coca-Cola şi Pepsi. Spre exemplu, Coca-Cola şi-a menţinut poziţia de lider în 2020, poziţie pe care o ocupă de mai mulţi ani şi pe care a putut să şi-o consolideze în ani de zile de prezenţă.
„Compania a intrat pe piaţa locală imediat după căderea comunismului, într-o perioadă în care românii doreau bunuri de import sub brand străin“, potrivit Euromonitor.
Grupul şi-a adaptat însă de-a lungul anilor portofoliul conform noilor preferinţe de consum, oficialii Coca-Cola declarând în mai multe rânduri că preocuparea pentru sănătate face ca de multe ori consumatorii să caute băuturi cu un conţinut mai mic de zahăr.