Concurenţa puternică dintre centrele comerciale existente în Bucureşti încurajează dezvoltatorii de spaţii de retail să înceapă proiecte în oraşele marii şi medii din România, sau să-şi extindă prezenţa în acele locaţii, cu toate că în Capitală încă există loc pentru noi proiecte comerciale, arată o companie de consultanţă imobiliară, relatează agerpres.
Stocul total de retail modern din România, care include atât parcuri de retail, cât şi centre comerciale, a ajuns la aproximativ 3,7 milioane de metri pătraţi în prima jumătate a anului 2019, iar până la sfârşitul anului urmează să fie livraţi aproximativ 130.600 metri pătraţi, se menţionează în analiza "România MarketView H1", realizată de CBRE.
Cea mai mare parte a stocului de retail este răspândită la nivel naţional, Bucureştiul având o pondere de 31% din total. Centrele comerciale, cel mai des întâlnit format de retail din România, ocupă 61% din suprafaţa totală analizată.
În prima jumătate a anului 2019, aproximativ 67.000 de metri pătraţi de retail au fost adăugaţi la stocul total comercial, datorită celui mai ambiţios proiect livrat în trimestrul al doilea, extinderea Iulius Town, dezvoltat în Timişoara, se menţionează în analiză. Câteva extensii ale centrelor comerciale performante, aflate deja în plină funcţionare, precum şi un nou parc de retail de mici dimensiuni, livrat la Drobeta Turnu Severin, sunt în topul noilor livrări de pe piaţă, potrivit CBRE.
Liderul Departamentului Analiză şi Tranzacţii din CBRE România, Carmen Ravon, crede că există încă loc de extindere a dezvoltatorilor de retail în Bucureşti.
"Dezvoltatorii se concentrează în continuare asupra oraşelor secundare şi terţiare, o tendinţă evidenţiată încă de anul trecut, pe care am observat-o şi în primul semestru din 2019, când extinderea Veranda Mall (circa 6.000 metri pătraţi) a reprezentat singurul proiect livrat în Capitală. Concurenţa puternică dintre centrele comerciale existente în Bucureşti încurajează dezvoltatorii de retail să îşi extindă investiţiile în oraşele regionale, prin dezvoltarea de proiecte de mici dimensiuni, însă cu potenţial de extindere. Cu toate acestea, mai există loc pentru noi proiecte de retail în Bucureşti", a afirmat reprezentanta CBRE România.
Chiriile prime (locaţie principală, suprafaţă închiriată de 100 metri pătraţi) au rămas stabile, la nivelul de 80 euro/mp/lună în centrele comerciale, respectiv 55 euro/mp/lună în locaţii stradale şi 8 - 15 euro/mp/lună în parcurile de retail. Pentru centrele comerciale stabilizate, CBRE estimează o creştere uşoară a chiriilor în funcţie de dorinţa de extindere a retailerilor. Densitatea de retail a Bucureştiului (metri pătraţi/1.000 de locuitori) a atins, la jumătatea anului 2019, nivelul de 548, în timp ce la nivel naţional a ajuns la 190. Marile oraşe regionale, precum Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara şi Constanţa înregistrează următoarele valori: 488, 420, 603 şi 582, în timp ce Oradea este oraşul regional cu cea mai mare densitate de retail, respectiv 657 mp/1.000 de locuitori.
În a doua jumătate a anului 2019, livrările moderne de retail urmează să îşi dubleze valoarea comparativ cu prima jumătate a anului, aproximativ 130.600 metri pătraţi fiind aşteptaţi pe piaţă. Cea mai mare parte a spaţiilor (97%) va fi localizată în afara Bucureştiului, urmând tendinţa investitorilor de a se concentra pe oraşele regionale, notează CBRE. În plus, 37% din proiectele prevăzute sunt reprezentate de centre comerciale, iar restul sunt parcuri de retail, atât de dimensiuni mici, cât şi mari.
Dezvoltatorii internaţionali NEPI şi Prime Kapital/MAS Real Estate, orientaţi pe segmentul de retail, domină piaţa marilor investiţii, cu 73% din suprafaţa totală prevăzută pentru 2019. Proiectul Festival Centrum din Sibiu, cu cei 42.200 mp, dezvoltat de NEPI, este preconizat să fie livrat în al patrulea trimestru din 2019, în timp ce Prime Kapital / MAS Real Estate pregăteşte, de asemenea, deschiderea a două parcuri de retail, unul în Baloteşti şi altul în Zalău. De asemenea, până la sfârşitul anului, se estimează că extensia Electroputere Parc din Craiova îşi va deschide porţile pentru locuitorii din sudul ţării.
Având în vedere că stocul modern de retail urmează să ajungă la circa 3,8 milioane metri pătraţi la sfârşitul anului 2019, experţii CBRE estimează că nivelul chiriilor prime se va menţine stabil, similar cu primul semestru. Ţinând cont de proiectele de retail aflate în construcţie şi planificate, în anul 2020 sunt aşteptaţi pentru livrare aproximativ 214.000 metri pătraţi de spaţii moderne de retail. Două centre comerciale de mari dimensiuni sunt planificate pentru Braşov şi Târgovişte, ambele aflate în construcţie şi urmând a fi inaugurate în prima parte a anului 2020.
Concurenţa din Bucureşti împinge dezvoltatorii de spaţii comerciale spre alte oraşe româneşti (analiză)
Explorează subiectul
Articole Similare

685
Adrian Câciu îl critică dur pe Radu Miruță, care s-a "plimbat" în Arabia Saudită pe banii arabilor: "Avem conflict de interese, neglijență în serviciu. Pe altele, care țin de moralitate, nu le mai enumăr."
685

46
Extrema dreaptă franceză cere o soluție pentru anularea acordului Mercosur
46

1.477
Rezultatele LOTO de duminică, 16 noiembrie – Report uriaș la Joker. Numerele câștigătoare au fost extrase
1.477

1.973
România stă pe un butoi cu pulbere - 7 explozii în 30 de zile și zero soluții. Expert: 'Fără măsuri, siguranța depinde de noroc'
1.973

4.765
Noua țeapă pusă la cale prin Revolut: Cum rămân românii fără bani
4.765

92
Consiliul Concurenței: Mărcile proprii cresc puternic în România, iar adaosurile comerciale sunt mai mari
92

93
Trump, investiții masive în obligațiuni: peste 82 de milioane de dolari între august și octombrie
93

5.175
Lecție pentru Ilie Bolojan: Țara din Europa care introduce o nouă taxă pentru locuinţele de mare valoare
5.175

33
BCE vrea să simplifice reglementările pentru băncile mici și să reducă cerințele de capital
33

203
Volodimir Zelenski a bătut palma cu Grecia: 'Aceasta va fi o altă rută pentru aprovizionarea cu gaze naturale'
203

73
Tesla interzice componentele fabricate în China pentru maşinile produse în SUA
73

2.991
Frauda carusel intră într-o nouă etapă de supraveghere europeană: Se cere acces în timp real la datele despre TVA pentru EPPO și OLAF
2.991

57
Berkshire Hathaway își diversifică portofoliul: nouă miză majoră în Alphabet, tăieri suplimentare la Apple
57


















Comentează