Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puţinele porţi de ieşire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb şi 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume.
În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.
Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal. Ţară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franţa, şi dispune de infrastructuri adecvate.
"Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul", a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa. "Având în vedere situaţia nefericită prin care trec vecinii noştri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem", adaugă Viorel Panait.
Însă înainte de a ajunge în portul Constanţa, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni şi Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.
Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanţa încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanţa, a precizat Viorel Panait. "O adevărată bătaie de cap", susţine directorul portului Constanţa, Florin Goidea.
Presată de nevoia de a moderniza o reţea feroviară învechită, guvernul de la Bucureşti a găsit o soluţie: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă şi blocate de mai mulţi ani de sute de vagoane ruginite.
"Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port şi va permite creştea stocurilor gestionate", a subliniat Florin Goidea.
"Războiul din Ucraina este o provocare dar şi o oportunitate", susţine directorul portului Constanţa, adăugând că în 2021 Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.
Constanţa, portul românesc providenţial pentru cerealele din Ucraina
Explorează subiectul
Articole Similare

2.708
În plină iarnă, o companie energetică de stat a intrat în insolvență: un întreg oraș vizat / Peste 46.000 de apartamente și instituții publice vizate
2.708

115
Mutare importantă pe piața industriei de apărare! Blindate tactice 4x4 fabricate în România
115

2.535
VIDEO „Curând, foarte curând” - Se dau în circulație încă 50 de km din Autostrada Moldovei
2.535

32
Agricover Credit ia un credit de 25 milioane euro de la BEI, pentru a facilita accesul la credite pentru microîntreprinderile agricole
32

16
Bursa de la Bucureşti a închis în creştere şedinţa de luni
16

69
Ministrul Energiei: Noul pachet de finanţare pentru reţele, aprobat astăzi de Consiliul UE pentru Energie, cuprinde proiectele pe care le-am propus în numele României
69

79
Autoritatea Vamală Română va implementa sistemul naţional de gestionare uniformă a utilizatorilor şi de semnătură digitală
79

3.811
BNS pune presiune pe europarlamentari să voteze împotriva acordului UE: 'NU votați capitularea în fața marilor corporații'
3.811

52
Creștere semnificativă a datoriei externe: România a depășit 225 de miliarde euro
52

45
Eurostat: 14% dintre tinerii din Uniunea Europeană abandonează educaţia
45

1.933
România, noul 'El Dorado' energetic al Europei. Zăcămintele din Marea Neagră pot schimba definitiv harta gazelor în UE
1.933

114
Cum reuşesc fermierii din Canada să producă recolte record în ciuda secetei şi inundaţiilor
114

4.151
În ciuda măsurilor de austeritate luate de Ilie Bolojan, datoria externă a României continuă să crească vertiginos
4.151





















Comentează