Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puţinele porţi de ieşire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb şi 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume.
În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.
Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal. Ţară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franţa, şi dispune de infrastructuri adecvate.
"Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul", a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa. "Având în vedere situaţia nefericită prin care trec vecinii noştri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem", adaugă Viorel Panait.
Însă înainte de a ajunge în portul Constanţa, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni şi Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.
Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanţa încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanţa, a precizat Viorel Panait. "O adevărată bătaie de cap", susţine directorul portului Constanţa, Florin Goidea.
Presată de nevoia de a moderniza o reţea feroviară învechită, guvernul de la Bucureşti a găsit o soluţie: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă şi blocate de mai mulţi ani de sute de vagoane ruginite.
"Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port şi va permite creştea stocurilor gestionate", a subliniat Florin Goidea.
"Războiul din Ucraina este o provocare dar şi o oportunitate", susţine directorul portului Constanţa, adăugând că în 2021 Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.
Constanţa, portul românesc providenţial pentru cerealele din Ucraina
Explorează subiectul
Articole Similare

1.286
VIDEO România, în pericol de blackout la iarnă! Avertismentul sumbru făcut de ministrul Energiei
1.286

30
Cristian Popa (BNR): Piața monetară s-a echilibrat, indicele ROBOR a coborât la 6,50%
30

42
Surpriză pe piața muncii: tot mai mulți români de peste 45 de ani își caută activ job
42

2.281
VIDEO Dezvăluire halucinantă: România a ajuns să plătească 27.000 de lei pe un megawatt și am vândut cu un leu
2.281

1.578
VIDEO Cum a ajuns România să aibă cea mai scumpă energie din lume, dar hidrocentralele zac nefinalizate? Explicațiile ministrului Bogdan Ivan
1.578

1.412
Supriză pentru utilizatorii de cartele mobile Telekom: Din noiembrie vor fi portați către Digi
1.412

45
Premieră mondială: Shein va deschide primele sale magazine permanente în Franţa
45

50
11 stații de încărcare pentru mașini electrice au fost instalate pe Autostrada A1, în cadrul unui proiect co-finanţat de UE
50

51
Datele meteo europene ating un nivel record de cerere: inteligența artificială accelerează interesul
51

3.335
VIDEO După mult timp mai vine și o veste bună de la Guvern: Nu mai suntem în acest pericol
3.335

122
Cristina Chiriac a fost reconfirmată, pentru al treilea mandat consecutiv, la şefia CONAF
122

50
CFR SA a emis ordinul pentru proiectarea Lotului 5 Craiova - Caransebeş
50

1.732
'Incompatibilitate' - ANI îl scoate din joc pe șeful companiei de stat Conpet. Cine preia conducerea interimară
1.732
Comentează