Bulgaria își intensifică eforturile pentru a convinge România de necesitatea construirii unor noi poduri peste Dunăre, a declarat premierul bulgar Rosen Jelyazkov, citat de serviciul de presă al guvernului.
Declarația vine în urma unei vizite de lucru pe care prim-ministrul a efectuat-o la Tutrakan, unde a inspectat amplasamentul viitorului terminal portuar fluvial de pe Dunăre. La fața locului, Jelyazkov a fost însoțit de primarul orașului, Dimitar Stefanov, și de ambasadorul Bulgariei la București, Radko Vlaykov, transmite agenția BTA.
Premierul a subliniat că guvernul de la Sofia este conștient de dificultățile bugetare ale României și, în acest context, ia în calcul și alternative la poduri, precum linii de feribot. Totodată, l-a invitat pe premierul român, Ilie Bolojan, la o întâlnire de lucru pentru a discuta proiectele de conectivitate dintre cele două țări, pe care le consideră benefice în mod excepțional pentru ambele maluri ale Dunării.
Jelyazkov a precizat că pentru ca Terminalul Portuar Tutrakan să devină operațional sunt necesare investiții relativ reduse și desemnarea unui concesionar. Analiza concesiunii ar urma să fie finalizată până la sfârșitul acestui an, iar selecția concesionarului ar putea avea loc în primăvara anului viitor. „Cel mai important lucru este să se stabilească interesul afacerilor”, a remarcat premierul.
Primarul Dimitar Stefanov a subliniat la rândul său că nevoia unei legături mai solide între Tutrakan și România este resimțită nu doar de mediul economic local, ci și de comunitățile din municipalitățile apropiate. Conexiunile îmbunătățite ar sprijini activitatea comercială, turismul și mobilitatea forței de muncă între cele două țări.
„Acest feribot este extrem de necesar și va umple un gol. Nu există absolut nicio legătură pe o distanță de 100 de kilometri. Trebuie să compensăm lipsa podurilor cu linii de feribot”, a afirmat ambasadorul bulgar Radko Vlaykov.
Potrivit guvernului de la Sofia, terminalul portuar din Tutrakan este inclus în planul de concesiuni pentru perioada 2021–2027, fiind analizate și opțiuni de extindere a activităților și de creștere a serviciilor oferite, inclusiv prin manipularea mărfurilor ro-ro. România și-a exprimat deja interesul și disponibilitatea de a coopera în vederea asigurării transportului fluvial, se arată în comunicatul oficial.
Bulgaria ar fi sabotat un proiect crucial pentru România
Liderul PSD, Sorin Grindeanu, a vorbit în urmă cu o lună în calitate de fost ministru al Transporturilor, despre proiectul de importanță strategică pentru România: Fast Danube, proiectul care transformă Dunărea într-o cale navigabilă pe tot parcursul anului. Grindeanu a explicat că acest proiect este din fonduri europene și este realizat împreună de România și Bulgaria, în urma unui acord oficial semnat între cele două guverne. Problema este că România și-a făcut partea de studii de fezabilitate, în timp ce Bulgaria trage de timp cât se poate de mult. Există suspiciuni că întârzierea Bulgariei nu este întâmplătoare pentru că Fast Danube ar da o nouă dimensiune Portului Constanța și ar eclipsa porturile maritime din Bulgaria.
”În 2019, România a semnat un protocol cu Bulgaria, prin care cele două guverne se angajau să deblocheze două proiecte majore – Fast Danube și construcția a încă cinci poduri peste Dunăre.
Aceste proiecte trebuiau să avanseze în paralel.
La finalul lui 2021, când am venit la Ministerul Transporturilor, am constatat că studiul de fezabilitate pentru Fast Danube era finalizat, dar partea bulgară nu făcuse nimic. Am luat legătura cu comisarul european pentru transporturi de atunci, Adina Vălean, și am rugat-o să îi capaciteze pe bulgari să finalizeze studiul.
Acest proiect este esențial: Dunărea poate deveni o cale navigabilă europeană extraordinară pe tot parcursul anului și ar pune în valoare Portul Constanța, într-o manieră competitivă față de alte porturi de la Marea Neagră. Eu cred într-o concurență, sper eu, loială între Constanța și porturile din sud de la Burgas și așa mai departe, dar de aceea cele două guverne au decis să meargă în paralel cu aceste proiecte.
Noi ne-am făcut treaba. Zilele trecute am văzut că s-au deblocat și lucrurile din partea Bulgariei privind Fast Danube.
Nu suntem împotriva altor proiecte – cum ar fi un nou pod peste Dunăre, la Teleorman –, dar România are un interes strategic major în realizarea Fast Danube: să facem Dunărea navigabilă tot anul și să consolidăm Portul Constanța ca principal nod logistic regional.”, a declarat Sorin Grindeanu.






























Comentează