România nu mai are de câţiva ani un avion prezidenţial. Aeronava care a transportat preşedinţii României, începând cu Nicolae Ceauşescu, a fost vândut după ce a fost interzis pe mai multe aeroporturi din cauza nivelului prea mare de zgomot emis. Când preşedintele Iohannis face deplasări în străinătate, este închiriată o aeronavă de la Tarom. Procesul de alegere şi verificare a avionului este unul complex.
După alegerea unui avion, în funcţie de destinaţie şi mărimea delegaţiei, în scenă intră un compartiment tehnic al SPP, format din specialişti. Misiunea de verificare a aeronavei în care se va afla preşedintele României, Klaus Iohannis, începe cu un zbor la care participă şi echipa tehnică a SPP.
"E un zbor obişnuit cu pasageri, numai că tehnicienii preşedintelui stau în cabina piloţilor şi monitorizează absolut toate datele de bord. Sunt atenţi la starea tehnică a aeronavei, la cum răspunde comenzilor... Ei decid dacă avionul e sigur pentru preşedintele României şi, implicit, dacă acesta va urca la bordul respectivei aeronave", ne-au dezvăluit surse din aviaţie, pentru publicaţia Libertatea.
După testul de zbor, avionul este verificat de genişti şi de echipele SPP care se ocupă de siguranţa şefului statului. La finele controlului antitero care are loc pe pistă, aeronava este parcată într-un loc mai retras al aeroportului şi apoi sigilată. Nimeni nu mai are voie să se apropie de ea. "Poate să fie vorba şi de o săptămână între zborul de verificare şi plecare. Nimeni nu mai intră în avionul «sigilat»", au adăugat aceleaşi surse.
Comentează