Când își cumpără o mașină rulată, dar relativ nouă, mulți șoferi se gândesc că o vor folosi ani buni fără probleme majore. În percepția generală, doar autoturismele vechi ar avea kilometrajul dat înapoi. Un studiu realizat în România de compania de date auto carVertical arată contrariul: Chiar și mașinile vechi de doar cinci ani au frecvent kilometrajul manipulat, iar multe dintre ele ascund și un istoric de accidente.
Mașinile relativ noi, vizate de escroci
Potrivit studiulu, mașinile fabricate în 2009 sunt cele mai expuse manipulării kilometrajului în România, 13,2% dintre vehiculele verificate având datele falsificate. Fenomenul afectează însă și mașinile aproape noi: 1,7% dintre modelele din 2021, 1,3% dintre cele din 2022 și 1,5% dintre cele din 2023 aveau kilometrajul derulat.
Reducerea numărului real de kilometri provoacă pierderi importante pentru cumpărători, care ajung să plătească mai mult decât valoarea reală a mașinii. Diferențele sunt uriașe în unele cazuri: pentru modelele din 2000 s-au constatat, în medie, peste 107.000 km „pierduți”, iar la vehiculele recente variațiile ajung la 73.000 km în medie pentru modelele fabricate în 2020, 83.000 km pentru cele din 2021, 29.800 km pentru mașinile din 2022 și 35.200 km pentru cele din 2023.
Cum poate fi verificat kilometrajul?
Expertul auto carVertical MatasBuzelis sfătuiește ca, înainte de achiziția unei mașini rulate, cumpărătorii să verifice istoricul vehiculului și să solicite o inspecție într-un service autorizat. El atrage atenția și asupra unui mit frecvent întâlnit: ideea că mașinile moderne nu pot avea kilometrajul modificat. În realitate, cu instrumentele potrivite, atât vehiculele vechi, cât și cele relativ noi pot fi manipulate din acest punct de vedere.
„Kilometrajul este înregistrat de mai multe componente ale mașinii. La unele vehicule pot exista până la 100 de componente diferite care înregistrează citirile kilometrajului. De aceea este crucial să verificați istoricul mașinii și în service-urile autorizate. Chiar și rapoartele ”curate” merită o a doua verificare, prin urmare cumpărătorii nu ar trebui să ia decizii bazate pe emoții.”, a sfătuit Matas Buzelis.
„Escrocii vizează adesea mașinile mai noi care au kilometrajul ridicat, pentru că pot câștiga mai mulți bani după ce le dau kilometrajul înapoi. Datele dovedesc acest lucru: ajustările de kilometraj la mașinile mai noi sunt adesea mai mari decât la cele mai vechi”, a adăugat Buzelis.
Istoricul de accidente poate fi ascuns
Studiul mai arată că, în România, cele mai afectate de accidente sunt mașinile produse între 2008 și 2016, peste 62% dintre vehiculele verificate pe carVertical din această perioadă având înregistrări de daune. Nici modelele mai noi nu sunt ocolite: aproape jumătate dintre mașinile fabricate în 2021 și 2022 au avut incidente, iar procentul urcă la peste 51% pentru cele din 2023.
„O bară de protecție îndoită sau zgârieturile minore nu afectează calitatea experienței de condus. Totuși, dacă o mașină a fost implicată într-un accident grav, starea acesteia trebuie evaluată cu mare atenție. Unele dintre aceste vehicule pot reprezenta un pericol nu numai pentru șofer, ci și pentru ceilalți participanți la trafic”, explică expertul auto.
CarVertical este o companie de raportare a istoricului vehiculelor care operează în 35 de țări - în cea mai mare parte a Europei, SUA, Mexic și Australia. Obținând informații din peste 900 de registre și baze de date internaționale, carVertical oferă rapoarte complete care ajută clienții să ia decizii bine informate atunci când cumpără vehicule second-hand. Compania a înregistrat în 2024 o cifră de afaceri record de 53,9 milioane de euro. Dincolo de raportare, compania este condusă de misiunea de a ridica standardele și cultura pieței vehiculelor second-hand. În 2023, sistemul de management al securității informațiilor carVertical a primit certificarea ISO/IEC 27001:2017 – cel mai cunoscut standard pentru sistemele de securitate a informațiilor din lume.































Comentează