Sistemul feroviar românesc se află în pragul unui blocaj total, după ce Electrificare CFR SA a notificat că, începând cu 7 octombrie 2025, va opri alimentarea cu energie electrică a trenurilor CFR Călători, din cauza datoriilor neachitate. Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a confirmat că situația a fost discutată atât în ședința de Guvern, cât și cu Ministerul Transporturilor, dar o soluție nu a fost încă găsită.
„Am ridicat această problemă în ședința de Guvern, este ridicată de către Transporturi. Am discutat cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, inclusiv la Finanțe înainte de ședința de Guvern și această chestiune este în analiză, pentru că trebuie să vedem despre ce sumă este vorba, cât de mari sunt, pe ce se bazează solicitările respective, înainte de a lua o decizie în acest sens. Suma acordată a fost studiată la nivel tehnic în Finanțe cu Ministerul Transporturilor înainte.
V-am explicat că aceste discuții le-am avut, problema e în atenția noastră și o să încercăm cu Ministerul Transporturilor o soluție pentru ea”, a spus Nazare, după ședința de guvern.
CFR Călători: lipsă de bani din cauza ARF
Compania a transmis că problemele financiare au fost generate de compensațiile reduse cu 20% în 2025 comparativ cu 2024 și de întârzierea decontării facilităților pentru elevi, studenți, pensionari sau veterani, care însumează deja 135 de milioane de lei neachitați. „Atât timp cât compensația din 2025 reprezintă doar 80% din cea acordată în 2024, CFR Călători este practic văduvită de ARF de sumele care i se cuvin conform legislației. În aceste condiții, nu avem cum să nu acumulăm datorii și întârzieri la plată”, a transmis CFR Călători.
Sindicaliștii avertizează: „Este dezastru”
Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari atrage atenția că lipsa finanțării pune în pericol nu doar circulația trenurilor de pasageri, ci și plata salariilor.
Rodrigo Maxim, președintele FSTFR, avertizează: „CFR Călători nu mai are bani de salarii pentru octombrie, noiembrie și decembrie. Dacă nu se alocă 270 milioane lei pentru restanțe la facilitățile de călătorie, riscăm să vedem trenurile trase pe linie moartă. Este dezastru la calea ferată română.”
Sindicalistul susține că situația afectează și CFR Infrastructură, care depinde de taxele de utilizare plătite de CFR Călători: „Dacă operatorul național nu plătește, nici CFR Infrastructură nu mai are bani de salarii. În curând, e posibil să vedem oprirea completă a lucrului pe calea ferată.”
Comentează