Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cum se votează în Diaspora la alegerile parlamentare: Actele necesare și alte informații utile românilor din străinătate

Inquam Photos / Octav Ganea
alegeri vot

Reprezentantul cu însărcinări speciale pentru procese electorale din cadrul MAE Iulian Ivan a susținut joi o conferință de presă pe tema stadiului organizării alegerilor parlamentare din acest în străinătate. În cadrul conferinței au fost clarificate anumite aspecte semnalate de către alegătorii români cu privire la condițiile de exercitare în străinătate a dreptului de vot la acest scrutin, documentele care atestă domiciliul sau reședința în străinătate, cât și măsurile de siguranță sanitară aplicabile secțiilor de votare din străinătate în contextul generat de pandemia de COVID-19.

Citește și: Cine sunt candidații la funcția de premier. Posibile evoluții după alegerile parlamentare

1. Secția propusă la Roeselare, Belgia, a fost relocată în Bruxelles, secția propusă la Ginosa, Italia, a fost relocată în Bari, una din cele 2 secții propuse în Birmingham a fost relocată în Walsall și secția de votare propusă la Alesund, Norvegia, a fost relocată în localitatea Vatne

2. Misiunile diplomatice au pregătit atât modele ale declarațiilor pe care alegătorii români trebuie să le aibă asupra lor în unele state în care sunt în vigoare restricții de circulație după o anumită oră, cât și dovezi specifice care să ateste faptul că aceștia se deplasează în vederea participării la procesul electoral. De exemplu:

  • Biroul consular la Melbourne va emite dovezi de deplasare în format electronic pentru fiecare solicitant în parte care se va deplasa la procesul electoral din secțiile organizate în Melbourne, Perth, Adelaide, Auckland
  • Ambasada României în Cehia a pregătit o adeverință în limba cehă care va fi eliberată membrilor birourilor de vot și alegătorilor, care vor fi obligați să se deplaseze în perioada restricțiilor la libera circulație
  • Ambasada României în Cipru, Ambasada României la Tunis și Consulatul General al României la Lyon vor elibera tuturor membrilor birourilor electorale un document prin care se solicită exceptarea de la interdicțiile de deplasare impuse de autoritățile din aceste țării.
  • Cetățenii români din Grecia care doresc să meargă la vot, pot completa formularele emise de autoritățile elene, consemnând la motivele deplasării că se deplasează la o autoritate publică și vor avea la dispoziție și o adeverință de deplasare elaborată de Ambasada României la Atena, pe care o pot printa
  • Cetățenii români din Italia, Muntenegru, Malaezia sau Slovenia se pot prezenta la secțiile de votare din aceste țări pe baza declarației pe proprie răspundere emisă de autoritățile din aceste state, la care vor menționa, de asemenea, la motivele deplasării, că participă la procesul electoral

3. Actele de identitate românești care au expirat în perioada 1 martie-6 decembrie 2020 pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot. De asemenea, documentele care atestă dreptul legal de ședere în străinătate (necesare alegătorilor care au doar reședința în străinătate), pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot, dacă acestea au expirat în perioada 1 martie-6 decembrie 2020. Aceste documente emise de autoritățile străine pot fi prezentate operatorului de calculator din secția de votare în format electronic, sau în copie, nefiind nevoie de prezentarea în original. Pe site-ul MAE este publicată și lista documentelor emise de autoritățile străine care atestă reședința în străinătate, și care sunt expirate înainte de data de 1 martie 2020, dar considerate valabile de către statul de reședință. Prin urmare, și acestea pot fi utilizate pentru a se exercita dreptul la vot la aceste alegeri.

4. Cetățenii români care se află în străinătate pentru studii (și care nu au documente de reședință emise de autoritățile străine) pot vota pe baza documentelor emise sau avizate de instituțiile de învățământ.

5. Votarea în străinătate se desfășoară pe durata a două zile: în ziua de sâmbătă, 5 decembrie și ziua de duminică, 6 decembrie în intervalul orar 7.00 – 21.00 (ora locală); în acest sens, recomandăm utilizarea întregului interval pentru a vota și pentru a evita posibilele aglomerări, în condițiile în care măsurile sanitare implementate ar putea prelungi puțin durata normală de votare, iar numărul total al persoanelor prezente simultan în secția de votare ar putea fi limitat, în funcție de reglementările pe plan local, dar și ținând cont de necesitatea de a fi asigurată o distanță fizică de cel puțin 1 metru între participanții la procesul electoral.

6. Persoanele care prezintă un risc crescut de a dezvolta o formă gravă de COVID-19 (persoane în vârstă de peste 65 de ani, persoane care suferă de o boală cronică), dar și alte categorii de persoane vulnerabile (precum femei însărcinate, persoane cu dizabilități, familii cu copii), pot solicita acces prioritar în secția de votare.

7. În situația în care, la ora 21.00 (ora locală), mai există alegători în localul secției de votare sau la rând în fața sediului acestuia, li se va permite să își exercite dreptul de vot până la ora 23.59 (ora locală).

8. Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate pot vota la orice secție de votare organizată în străinătate.

9.  Documentele pe baza cărora se poate exercita dreptul de vot:

  • În cazul cetățenilor cu domiciliul în străinătate, aceștia pot vota la orice secție de votare organizată în străinătate în baza următoarelor acte de identitate, pe care trebuie să fie menționată țara de domiciliu. Acestea sunt: pașaportul simplu, pașaportul simplu temporar, pașaportul simplu electronic – și, menționez din nou, chiar dacă acestea au expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020.
  • În cazul cetățenilor cu reședința în străinătate, aceștia pot vota la orice secție de votare din străinătate, prezentând: (1) un act de identitate românesc, (2) un act ce dovedește reședința în străinătate, chiar dacă acestea au expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020. De asemenea, dacă există acte de reședință care au expirat anterior datei de 1 martie 2020, dar care sunt declarate valabile de către statul de reședință, acestea pot fi utilizate în procesul de votare, și aici aș vrea să dau câteva exemple. Astfel de acte sunt recunoscute a fi valabile, chiar dacă au expirat înainte de data de 1 martie, de către Italia, Franța, Marea Britanie, Olanda, Norvegia, și de asemenea, reiterez, această listă poate fi consultată pe site-ul MAE. Actele de identitate ce pot fi folosite de către un cetățean român cu reședința în străinătate sunt: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; pașaportul diplomatic; pașaportul diplomatic electronic; pașaportul de serviciu; pașaportul de serviciu electronic; pașaportul simplu temporar – de asemenea, pot fi utilizate chiar dacă au expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie.
  • În cazul cetățenilor cu reședința în străinătate, actul de identitate trebuie însoțit de un document oficial emis de statul de reședință, prin care se dovedește stabilirea reședinței. Lista acestora, după cum bine cunoașteți, este stabilită prin ordin al ministrului afacerilor externe, este disponibilă pe site-ul MAE și poate fi consultată. Întrucât aceste dovezi care atestă reședința diferă de la un stat la altul, o să vă dau câteva exemple: în Italia, acest statut se poate dovedi cu documente precum cartea de identitate pentru cetăţenii străini, atestatul de şedere/de înscriere în registrul populaţiei, certificatul de rezidenţă emis de primăria locală, certificatul privind componenţa familiei - dacă pe acesta este înscrisă reşedinţa titularilor. În Spania pot fi utilizate pentru vot documente precum certificatul de înregistrare ca cetăţean comunitar, adeverinţa de înregistrare în Registrul municipal, documente care conțin NIE/numărul de identificare al străinului. În Franța se poate folosi chiar și o factură de utilități pe numele alegătorului. În Olanda este valabil inclusiv abonamentul de transport, personalizat (care are inclusă o fotografie). În Germania pot dovedi acest statut cu ajutorul: adeverinţei privind domiciliul permanent/reședința, permisului de muncă, permisului de şedere, permisiunii de stabilire permanentă.

10. Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate votează în cadrul alegerilor parlamentare pentru senatorii și deputații circumscripției electorale pentru cetățenii din afara țarii, Circumscripția nr. 43, care este reprezentată de 4 deputați și 2 senatori. De aceea, spre deosebire de alte alegeri (cum ar fi alegerile prezidențiale), la acest scrutin pot vota la secțiile de votare organizate în străinătate doar cetățenii români care fac dovada domiciliului, respectiv a reședinței în străinătate.

11. Alegătorii care au optat pentru votul prin corespondență, dar nu au primit documentele necesare votării, pot vota la orice secție de votare organizată în străinătate. Dacă ați optat pentru votul prin corespondență, dar nu ați trimis plicul cu votul dumneavoastră, de asemenea, puteți să vă prezentați la orice secție de votare organizată în străinătate. Dacă ați optat pentru votul prin corespondență, ați trimis plicul cu votul dumneavoastră, dar, până la momentul începerii votării, nu ați primit informarea, prin e-mail sau prin sms, că plicul exterior trimis de dumneavoastră a fost înregistrat la Biroul electoral pentru votul prin corespondență, de asemenea, vă puteți  prezenta la orice secție de votare.

12. Începând de astăzi, ora 8:00, MAE a lansat o linie telefonică dedicată cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate. Este un număr de telefon pe care alegătorii îl pot apela, dacă au întrebări, neclarități cu privire la locațiile secțiilor de votare sau modul în care își pot exercita dreptul de vot. Numărul este: 0040.214.312.065. Este un număr cu tarif normal și va funcționa 24/24, până în data de 7 decembrie, orele 20:00.

13. Harta secțiilor de votare în străinătate poate fi accesată la link-ul https://www.mae.ro/maps/4083, permite cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate să identifice secțiile de votare din apropiere și să-și planifice participarea la alegerile parlamentare organizate în străinătate pe 5 și 6 decembrie 2020, în intervalul orar 7.00 – 21.00 (ora locală), astfel încât să poată fi evitat riscul de producere a unor aglomerări la unele secții de votare din străinătate.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.