Managerul general al Operei Naţionale Bucureşti, Daniel Jinga, a declarat, la conferinţa de presă prilejuită de premiera absolută a operei "D'ale Carnavalului", care va avea loc pe 17 şi 18 mai, de la ora 18,30, că este fericit că opera lui Ion Luca Caragiale este adusă la instituţia pe care o conduce "încă o dată".
"Sunt fericit că prin acest spectacol mergem mai departe pe drumul pe care trebuie să-l parcurgem în susţinerea creaţiei româneşti. Este o nişă, dar Opera Naţională Bucureşti este o instituţie mare care are obligaţia să păstreze şi această zonă repertorială şi sunt fericit că-l aducem pe Caragiale în Opera Naţională Bucureşti încă o dată. Ştim că va fi, deşi contemporană, o lucrare cu mare succes la public, o lucrare din care noi, ca români, avem de învăţat, pentru că, aşa cum ştim cu toţii, Caragiale încă este de actualitate în România şi (...) eu cred că Dumnezeu este regizorul suprem cu supremul simţ al umorului pentru că noi, cu o jumătate de an înainte, am programat această premieră care pică iată fix în turul doi al alegerilor prezidenţiale", a afirmat Daniel Jinga, potrivit Agerpres.
El a precizat că spectacolul este şi "un tribut" adus lui Ştefan Neagrău, cel care a realizat conceptul regizoral al operei şi care a decedat în luna ianuarie.
"Ce se întâmplă săptămâna aceasta pe scena Operei Naţionale înseamnă continuitate, înseamnă tradiţie, dar legată de contemporan şi de inovaţie", a mai spus managerul ONB.
Dirijorul Tiberiu Soare a amintit că "D'ale Carnavalului" are premiera pe scena ONB la 13 ani după prezentarea tot în premieră, pe aceeaşi scenă, a operei "Scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale, realizată de Ştefan Neagrău.
"Dacă 'Scrisoarea pierdută', prezentată în urmă cu 13 ani în premieră tot aici, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, era o comedie, hai să zicem, cu puternice accente politice, sociale, satira era îndreptată către metehnele politice ale clasei politice din vremea aceea şi din toate vremurile se pare, (...) dacă acolo aveam o comedie de moravuri şi, în acelaşi timp, îndreptată împotriva metehnelor de tip societal, în 'D'ale Carnavalului' nu avem nici urmă de politică. Nu avem politică, personajele sunt apolitice, ceea ce este minunat. În schimb, personajele trăiesc pasiuni puternice, mistuitoare. (...) În 'D'ale Carnavalului' comicul de limbaj este extraordinar de bine pus în lumină: 'Dăşchide' în loc de 'a deschide', şi e specificat în libret, adică am lucrat cu soliştii să obţinem tipul acela de pronunţie de mahala bucureşteană. Un fel de subtitlu al operei ar fi 'Bărbierul din Chitila', o să vedeţi de ce. Tot comicul de limbaj este inubliabil, nu poţi să treci peste el, nu reprezintă un condiment al operei, ci face parte intrinsecă din aluat, e frământat acolo cu tot ce se întâmplă cu personajele pe scenă", a declarat, pentru AGERPRES, Tiberiu Soare.
El a precizat că "D'ale Carnavalului" din punct de vedere vizual este "un adevărat festin".
"Noi sperăm că vom reda cu maximă acurateţe posibilă muzica pe care a gândit-o compozitorul Dan Dediu, aşadar, dacă ne iese, va fi o distracţie cum n-ai văzut. (...) Pentru mine spectacolul acesta, muzica, dar şi ceea ce văd în faţa mea montat pe scenă îmi trezeşte un sentiment de melancolie, dar o melancolie învelită în numeroase straturi de diverse soiuri de pasiuni, de la gelozie furibundă până la umor involuntar, la umor al limbajului, umor de situaţii, şi aşa mai departe. Ceea ce vă pot spune este că nu am detectat în această partitură, şi nici în libret, niciun grăunte de aluzie la vreo problemă de ordin politic", a afirmat Tiberiu Soare.
El a mai spus că "peste două zile, sâmbătă seara, se va împlini un vis pentru mine, un vis personal, pentru că a aduce spiritul lui Caragiale trecut prin filtrul unui libretist excepţional, unui compozitor excepţional, a aduce spiritul lui Caragiale pe scena Operei bucureştene mi se pare cea mai bună formă de a spune că ai contribuit cu ceva la ceea ce se întâmplă în peisajul cultural la această oră".
Compozitorul Dan Dediu a mărturisit că realizarea muzicii pentru "D'ale Carnavalului" a fost mai uşoară decât pentru "O scrisoare pierdută", pentru că avea deja "viziunea sonorităţii lumii lui Caragiale".
"Sigur, a fost o muncă de aproape trei ani cu voci, cu orchestră, cu tot ce înseamnă trei tablouri în două acte, dar mi-a făcut mare plăcere pentru că am găsit multe teme care dau definiţii psihologice ale personajelor de pe scenă şi asta mi-a luat cel mai mult timp. Restul, scrierea operei a mers parcă de la sine, a mers uşor, pentru că şi libretul lui Ştefan Neagrău a fost foarte bine făcut, foarte muzical, în versuri, cu ritm, cu rimă, mai ales că am scris această piesă în timpul pandemiei", a declarat, pentru AGERPRES, Dan Dediu.
El a amintit că în operă Neagrău are un vers chiar în prolog în care spune "astăzi poartă toţi o mască" şi a realizat că este "momentul propice" să înceapă să lucreze la "D'ale Carnavalului".
Scenografa Viorica Petrovici a apreciat că "D'ale Carnavalului" este un spectacolul "absolut genial".
"O să vedeţi pe scenă nişte personaje care sunt animate şi de muzică şi de mişcare într-un mod, sperăm noi, foarte armonios. Acest spectacol, din cât am putut să-l cuprind, este absolut, absolut genial", a afirmat Viorica Petrovici.
Inspirată din piesa de teatru a lui I.L. Caragiale, "D'ale carnavalului" surprinde atmosfera unui mic oraş de provincie în preajma carnavalului, aducând în prim-plan personaje pitoreşti, pline de defecte şi slăbiciuni omeneşti. În centrul acţiunii stau încurcăturile amoroase dintre Nae Girimea, frizerul seducător, Miţa Baston (damă temperamentală) şi Didina Mazu (o altă amantă geloasă). Pe fundal, apar şi alte figuri caraghioase - Iordache, crâşmarul intrigant, şi Catindatul, un candidat politic fără scrupule. În goana lor după dragoste, bani şi prestigiu, personajele ajung să se încurce în minciuni şi situaţii absurde. Universul lui Caragiale rămâne surprinzător de actual, defectele, ambiţiile şi micile absurdităţi ale personajelor sale continuă să reflecte cu ironie lumea în care trăim, se arată în sinopsisul operei.
Din distribuţie fac parte Alexandru Constantin/Adrian Mărcan, Marius Boloş/ Ion Dimieru, Liviu Indricau/ Dumitru Filip (invitat), Andrei Lazar/ Andrei Petre, Daniel Filipescu/ Dan Indricău, Iustinian Zetea/ Andrei Cocîrlea (invitat), Mihaela Işpan/ Sorana Negrea, Veronica Anuşca/ Marta Sandu Ofrim, Andreea Guriţă Novac/ Alexandra Manole, Octavian Creţu. Pregătire muzicală: Luminiţa Berariu, Mădălina Florescu, Mihaela Vîlcea, Gabriel Gîţan. Asistent regie - Claudia Machedon; dirijor asistent - Mircea Pădurariu; pianist Corepetitor Cor - Sabin Orbulescu; pianist Corepetitor Cor copii - Bogdana Cocîrlea. Cu participarea Corului, a Orchestrei şi a Corului de Copii ale Operei Naţionale Bucureşti.
Biletele se pot achiziţiona de pe http://tickets.operanb.ro/ şi de la Casa de Bilete a Operei Naţionale Bucureşti.
Comentează