DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

De la numerologie, la horoscop: Un document al Ministerului Educaţiei promovează astrologia în şcoli/ DOCUMENT

horoscop

După cazul de la Galaţi, unde Inspectoratul Şcolar le-a cerut cadrelor didactice să participe la un seminar de numerologie, un nou caz controversat este dezvăluit. Un document cu antetul Ministerului Educației, cu strategii didactice pentru învățământul universitar și care vorbește despre „metoda horoscopului” de predare la limba română, a început să circule în mediile universitare.

UPDATE: În urma postării Inspectoratul Județean Iași a transmis un set de precizări care vor fi postate la sfârștul acestui articol

Culorile care vindecă afecțiuni și descrierea personajelor prin semnul zodiacal sunt noi exemple de situații, ieșite la iveală în ultimele zile, în care pseudoștiința e recomandată spre folosire în școlile românești. Este vorba despre un modul dintr-un proiect cu titlul “Îmbunătățirea calității activității didactice și a respectării deontologiei și eticii academice în Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, proiect ce a obținut finanțare în 2017. Acesta notează, la “Elemente și strategii didactice aplicate în învățământul universitar”, “metoda horoscopului”, după cum reiese din documentul prezentat de Edupedu.ro.

Alexandru Toma Pătrașcu, fondator al Bucharest Science Festival și al Asociației Secular-Umaniste din România, notează și el acest caz, pe Facebook, arătând că situația persistă de multă vreme: “De ani buni, ‘metoda horoscopului’ este recomandată pentru folosirea la orele de română; ‘o metodă activă, atractivă și relaxantă’. Cum să nu colcăie pseudoștiința în școli atunci cînd pentru nenumărați profesori este perfect acceptabil să le dea copiilor fișe de lucru în care să fie descrise ‘caracteristicile zodiilor’?”

Cu doar două zile înainte, același Alexandru Toma Pătrașcu semnala un Ghid de bune practici apărut sub oblăduirea Inspectoratului Școlar Județean Iași, în care se vorbește, la un capitol, despre cum unele culori ar vindeca unele afecțiuni sau ar putea crește “capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”.

Este vorba despre un “Ghid de bune practici” (poate fi consultat și descărcat aici) elaborat în cadrul Erasmus+ de un Consorțiu regional pentru educație de calitate și abandon școlar redus. Ghidul, publicat în 2018, este coordonat de Genoveva Farcaș, inspector școlar general la ISJ Iași. Documentul conține mai multe articole și esee semnate de diverși profesori din țară. Printre ei, Gabriela Raus, inspector școlar la ISJ Iași, care a scris capitolul “III.1. Culorile și emoțiile noastre…”

Aceasta scrie despre puterea tămăduitoare a culorilor și despre importanța lor paranormală. Între altele, capitolul notează:

“Fiecare culoare a curcubeului are o semnificație pentru suflet și contribuie într-un fel sau altul la descătușarea emoțională, spirituală și chiar la vindecarea unor afecțiuni”

Despre culoarea albastru: “crește capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”

Despre violet/mov: “Purtarea acestei culori ajută la conectarea cu sinele divin, fiind culoarea legată de paranormal (…)”

Despre roșu: “Este indicat ca atunci când avem de dus la capăt un proiect amânat să purtăm haine de culoare roșie” / “Energia acestei culori influențează și capacitatea de eliminare a toxinelor emoționale”

Despre portocaliu: “Folosirea ei contribuie la eliberarea toxinelor blocate în colon”

Despre verde: “O culoare excelentă pentru realizări financiare”

>

Ca urmare a articolului publicat astăzi, 14.01.2021, cu titlul, De la numerologie, la horoscop: Un document al Ministerului Educaţiei promovează astrologia în şcoli, și care face referire la un material publicat sub egida ISJ Iași în urma participării unui grup de profesori, directori, inspectori la cursuri de formare Erasmus în diferite țări europene, se cuvin câteva precizări.

Acest Ghid, intitulat Consorțiu regional pentru educație de calitate și abandon școlar redus, cuprinde experiențe de la cursurile de formare de care au beneficiat participanții și sintetizează nu ideile personale ale autorilor, ci, așa cum era prevăzut în condițiile impuse de organizațiile de formare, ideile dezbătute în cadrul cursurilor care au avut loc, idei prezentate de specialiști recunoscuți la nivel european, care au susținut și realizat acele formări.

Autorul articolului la care se face referire, profesor cu o bună expertiză în educația copiiilor cu cerințe și nevoi speciale, inspector școlar pentru învățământ special în cadrul ISJ Iași, a urmat acest program de formare tocmai în această calitate. Acest program a fost propus de agenția de formare Teacher Academy Italia, intitulat Artterapia la copiii cu nevoi speciale, program susținut, de altfel, de un psiholog italian cu o bună și recunoscută expertiză la nivel european în domeniul artterapiei în educația copiilor cu nevoi speciale.

Ideile din conținutul articolului se raportează la suportul de curs oferit de agenția de formare din Italia și la resursele bibliografice menționate de autoare, abordând elemente de specialitate legate de influența cromoterapiei în educația copiilor cu nevoi speciale, precum și a altor forme de intervenție și terapie pentru recuperarea acestor copii cu dificultăți de adaptare și integrare la mediul școlar.

Din nefericire, informațiile, care au circulat în spațiul online și care au fost preluate și în articolul dumneavoastră, au fost scoase total din context și, în acest fel, termeni care au relevanță pentru specialiștii în educația specială a copiilor cu dificultăți au primit semnificații peiorative, care nu mai aparțin în niciun fel textului inițial. Mai mult decât atât, nu sunt prezentate metode destinate predării la clasă la modul general, ci strategii de intervenție pentru recuperarea copiilor cu nevoi speciale.

Informațiile prezentate în articolul din Ghid sunt puncte de vedere exprimate în literatura de specialitate și cea specifică educației copiilor cu nevoi speciale, în cazul cărora este extrem de importantă stimularea senzorială și utilizarea spectrului cromatic, atât în strategiile de intervenție, cât și în mediul educațional în care se realizează recuperarea acestora. Cele prezentate în articolul din Ghid, scoase din context și fără precizările necesare referitoare la cei cărora le-a fost adresat articolul, pot fi elemente care surprind cititorul nefamiliarizat cu problematica educației speciale.

Facem precizarea că acest ghid, publicat în 2018 și apărut în format online, este doar o resursă internă în cadrul proiectului.

******************

Alte detalii despre contextul acestei formări Italia a inspectorului în cauză, formare în care au fost prezentate și dezbătute de specialiști ideile cuprinse în articolul din Ghid.

1. Perioada formării pentru mobilități de predare și formare ale personalului didactic în cadrul programului Erasmus+: 20.11.2017- 25.11.2017

 

2. Instituția/organizația de formare  - Teacher Academy – Florența, Italia. Denumirea cursului: Artterapia la copiii cu nevoi speciale

3. Cursul "Art as therapy: self-expression and special needs in art education" asigurat de "EUROPASS Teacher Academy" este publicat în catalogul european, aprobat de Comisia europeană, detalii despre curs la adresa:

https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?sid=222

 

3. Program detaliat al perioadei de mobilitate:

LUNI 9: 00-14: 00 Noțiuni de bază în terapie prin artă: istorie și valori de bază. Prezentare diapozitive, studii de caz și activități practice individuale „Abordarea mea către artă”

MARŢI 9: 00-14: 00 Artă și sănătate. Cum arta ne poate spori bunăstarea emoțională și spirituală. Dovezi legate de corp ale puterii terapeutice de artă. Activități practice individuale și de grup: desen intuitive

MIERCURI 9: 00-14: 00 Arta și creșterea personală. Autocunoaștere și autoreglare, abilități de gestionare a timpului și spațiului. Activități practice individuale și de grup: pictură intuitive

JOI 9: 00-14: 00 Arta ca perspectivă: auto-exprimare, empatie și acceptarea celuilalt. Activități practice individuale: fotografie și 3D

VINERI 9: 00-14: 00 Artoterapia în educație: elevi cu nevoi speciale. Prezentare diapozitive și focus grup.

SÂMBĂTĂ 1. Concluzii, evaluarea cursului de discuții și certificate;

Sistemul modern de educație aduce în prim plan și utilizarea culorilor, mai ales în învățământul special, prin intermediul specialiștilor care lucrează cu copiii speciali, cu cei care au nevoie de stimulare suplimentară sau dimpotrivă de o adaptare a spectrului cromatic, în nuanțe suave pentru a nu suprasolicita. Materialele didactice folosite de terapeuții educaționali, de psihopedagogi, de profesori logopezi, de profesori de sprijin sau de consilierii școlari abundă acum de coloristică aleasă atent și adecvată pentru fiecare tulburare în parte, pentru fiecare dintre copiii speciali cu care se lucrează, în vederea optimizării procesului de integrare socială și educațională.

În lucrul cu copiii cu deficiențe spectrul cromatic este folosit din plin în dotarea camerelor senzoriale ce ființează în școlile speciale. Copilul se poate juca cu nisip colorat, biluțe cu apă, mingi colorate. Se pot folosi obiecte de genul-tubul interactiv cu bule, mingea magică, proiectorul mobil, dușul cu lumini, masa luminoasă. Opțiunea de a crește sau a scădea intensitatea culorilor poate obține efecte cromatice luminoase foarte spectaculoase care îl provoacă pe copil spre cunoaștere, îi stimulează curiozitatea și posibilitățile de dezvoltare.

Culorile reprezintă mai mult decât un element vizual, ele fiind unul din acei factori importanți atunci când ne referim la ramura psihologiei.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.