DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

DEZASTRU în economie: Deficit, încasări sub aşteptări, investiţii tăiate

pixabay.com
diverse, grafice, economie

Execuția bugetului general consolidat pe primele cinci luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un deficit de 2,2 miliarde lei, respectiv 0,27% din PIB, față de deficitul de 0,8 miliarde lei, respectiv 0,1% din PIB, înregistrat la aceeași perioadă a anului 2016, informează Ministerul Finanțelor Publice.

Veniturile bugetului general consolidat au crescut, în termeni nominali, cu 7,9%, iar cheltuielile s-au majorat cu 9,4%. Veniturile din TVA au scăzut cu 5%, iar cele din accize cu 9,4%. Cheltuielile de personal au crescut cu 19,1%, iar cheltuielile cu asistența socială cu 10,1%.

Vezi şi: Întâlnire Iohannis-Tudose. Preşedintele şi-a schimbat abordarea (surse)

Veniturile bugetului general consolidat au fost în sumă de 98,4 miliarde lei, reprezentând 12,1% din PIB.

"Veniturile sunt cu circa 6% sub cele prognozate în program. Cheltuielile cu investiții sunt 4 miliarde lei anul acesta, faţă de 9 miliarde anul trecut. Pe iunie nu există date privind colectarea. Sunt strict secrete... Dar și mai grav este că e prima luna în istoria ANAF când până la această dată nu s-a făcut selecția DNOR pentru rambursarea TVA aferentă lunii curente! Bătaie de joc. Nici guvernul Boc nu a făcut așa ceva", a declarat Gelu Diaconu, fost preşedinte ANAF, pentru stiripesurse.ro.

Creșteri față de anul precedent s-au înregistrat la încasările, contribuțiile sociale (+15,9%), impozitul pe salarii și venit (+12,9%), impozitul pe comerț exterior și tranzacțiile internaționale (+10,1%), venituri din capital (+13,2%), precum și din impozite și taxe pe proprietate (+20,6%).

Încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii au crescut cu 64,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Vezi şi: BOMBA de la Parchetul General: Dosarul 'Alegerile din decembrie 2009', CLASAT

În ceea ce privește veniturile din TVA, acestea au înregistrat o scădere față de primele cinci luni ale anului 2016 cu 5%, pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, începând cu luna februarie 2017 se reflectă în încasări și efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%.

Încasările din accize au fost cu 9,4% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.

Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de 4,6 miliarde lei, din care 4,2 miliarde lei reprezintă sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii.

Cheltuielile bugetului general consolidat au fost în sumă de 100,6 miliarde lei, depășindu-le, în termeni nominali, cu 9,4% pe cele din perioada similară a anului trecut.

Cheltuielile de personal au crescut cu 19,1% comparativ cu perioada ianuarie-mai 2016, fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederile O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15% a salariilor din sănătate și educație începând cu 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei, începând cu 1 februarie 2017, și majorarea cu 50% a salariului brut și a sporurilor pentru personalul din instituțiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017.

Vezi şi: De ce s-a decis eliberarea lui Dan Voiculescu: A făcut curăţenie, sport şi artă/ DOCUMENT

Cheltuielile cu bunuri și servicii s-au redus cu 0,5% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Dobânzile au fost cu 1,6% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, iar subvențiile s-au majorat cu 36,7%, creșterea cea mai mare provenind de la subvențiile pentru sprijinirea producătorilor agricoli.

Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 10,1%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, precum și alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: creșterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi, ?i majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcționari publici parlamentari, auditori ai Curții de Conturi.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 4,1 miliarde lei, respectiv 0,5% din PIB.

"Pe scurt, situaţia este tragică. Să vă traduc: după cinci luni, deficitul este de aproape trei ori mai mare decât în aceeaşi perioada a anului trecut, cheltuielile sunt cu 9,4% mai mari din cauza cheltuielilor cu personalul, iar veniturile, deşi mai mari decât cele de anul trecut, sunt mult sub cele prognozate în bugetul pe 2017. Veniturile au fost cu 7,9% mai mari faţă de aceeaşi perioada a anului precedent, în condiţiile în care în bugetul pe 2017, veniturile erau prognozate să fie cu 14% mai mari decât cele din 2016, deci colectarea este mult sub plan. Să ne aduceam aminte că nici anul trecut nu a fost unul foarte fericit din punct de vedere al disciplinei bugetare! În 2016, deficitul structual nu s-a atins şi, mai grav, deficitul ESA a atins limita de 3% impusă prin Tratatul de la Maastricht. Dacă situaţia este acum mai gravă acum decât cea de anul trecut, cam cât crede MFP că va fi deficitul la finalul anului? Pe când trezirea la realitate, ANAF? Pe când vor acceptă decidenţii că nu e posibil să scazi taxele, creşti salariile ŞI să scazi deficitul?", scrie pe Facebook fostul ministru de Finanţe Ioana Petrescu.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.