Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Doi milionari vor să pună mâna pe 'moștenirea' celebrului Dan Besciu (presă)

toxic

Deșeurile toxice din zona Turda au o istorie veche, contractul de decontaminare a terenului de pe amplasamentul autostrăzii fiind, inițial, încredințat – în 2009 – celebrului Dan Besciu (Euroconstruct Trading 98) pentru suma de 24 milioane euro. O sumă aferentă unei cantități de 75.000 tone sol contaminat. Ulterior, contractul a fost suplimentat cu încă 70.000 tone sol contaminat, pentru care au fost solicitate alte 35 milioane euro. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a fost de acord cu această suplimentare, contractul devenind obiectul unei acțiuni în instanță. În consecință, solul contaminat a fost transportat în depozitul temporar de deșeuri, aflat la circa 6,5 km distanță. Acum, doi multimilionari vor să pună mâna pe întreaga afacere, relatează gandul.ro.

CNAIR publica – în luna ianuarie 2021 – procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului pentru ecologizarea depozitului de deșeuri prin care trece Autostrada A10 Sebeș-Turda. Contractul CNAIR cu o valoare maximă de 157.385.936 ron fără TVA are ca obiect ”Tratarea și eliminarea deșeurilor constituite din solul contaminat cu hexaclorciclohexan (HCH) și mercur (Hg) rezultat din eliberarea amplasamentului Autostrăzii Brașov – Cluj – Borș, secțiunea 2B, km 10+500 și depozitat în depozitul temporar de deșeuri periculoase de la Fața Dealului, comuna Moldovenești, județul Cluj”.

Potrivit sursei citate, în acest moment intră în acțiune ECOMASTER, companie care a aparținut grupului Rompetrol, și care – drept urmare a faptului că Guvernul Ponta a iertat-o, în ianuarie 2014, de plata unei datorii de peste 600 de milioane $ către stat – a fost vândută către OIL DEPOL, firmă deţinută de oamenii de afaceri Radu Merlă şi Dănuţ Florescu, apropiaţi ai primarului de Constanţa, Radu Mazăre.

Tandemul Merlă-Florescu pregătește o mega-lovitură, scrie gandul.ro, iar pentru aceasta ei au notificat autoritatea contractantă că vor transporta deșeurile peste 400 km, de la Cluj la Prahova, urmând să le trateze în depozitul deținut de ei în satul Târgșoru Nou, comuna Ariceștii Rahtivani, județul Prahova. Potrivit surselor noastre, notificarea trimisă de ei nu se referă însă la modalitatea specifică de tratare a solurilor contaminate cu HCH și mercur.

Surse citate de GÂNDUL arată că, în Prahova, ECOMASTER și OIL DEPOL ar beneficia, de o bună perioadă de timp, de susținerea lui Florin Diaconu, șeful APM Prahova. Acest sprijin ar fi făcut posibilă funcționarea depozitului de deșeuri periculoase fără o autorizație de mediu valabilă și, implicit, a făcut posibilă participarea la licitația organizată de CNAIR fără a deține o Autorizație Integrată de Mediu. Autorizație care să permită prestarea unor activități de desorbție termică în locația respectivă. GÂNDUL cere, pe această cale, șefului APM Prahova să răspundă dacă depozitul de deșeuri periculoase este, într-adevăr, unul neautorizat.

Pe de altă parte, deși în Acordul de Mediu nr. 10 din 2010, emis de APM Cluj, respectiv Regulamentul european nr. 1021/2019 POP, se stabilesc modalități clare de eliminare a deșeurilor periculoase în care se identifică mercur, ECOMASTER propune o metodă de eliminare ”toxică”, una care nu respectă obligațiile de mediu asumate european. Și nici nu face nicio precizare legată de modalitatea prin care mercurul toxic va fi recuperat și îndepărtat, specificând că solul contaminat poate fi incinerat. În ciuda Regulamentului UE 852/2017, care interzice negru pe alb acest aspect fără luarea unor măsuri specifice de neutralizare.

Sursele GÂNDUL susțin că, pentru a masca această situație, cei de la ECOMASTER au interpus o altă companie din grup, respectiv OIL DEPOL. Scopul a fost de a redacta un antecontract cu compania TARR MV din Iași, în ideea convertirii unui echipament care este destinat procesării de slamuri petroliere într-un echipament care procesează conținut de mercur. Dar, atenție!, fără ca respectiva companie producătoare să dețină autorizațiile necesare sau competența pentru a efectua o astfel de conversie. În aceste condiții, ar putea avea loc o adevărată catastrofă ecologică.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.