Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Dosarul motoarelor termice: sfârșitul psihodramei europene?

Daily Driven
motor cu ardere interna

Germania va vota încetarea producției de mașini care emit CO2 după 2035. Dar va fi întocmit un nou text care să permită înmatricularea, după această dată, a vehiculelor care funcționează pe combustibili sintetici

Dacă totul decurge conform planului, miniștrii europeni ai energiei, care urmează să se întâlnească la Bruxelles marți, 28 martie, ar trebui să pună un „termen de valabilitate” a motorului termic care să expire în 2035. Lăsând în același timp posibilitatea unei (singure) excepții, relatează Le Monde preluat de Rador.

Într-adevăr, Comisia și Germania au anunțat, sâmbătă, 25 martie, că au ajuns la un acord care face posibilă deblocarea acestui text emblematic al Pactului verde european, dar prevede ajustări ulterioare, într-un alt act legislativ, pentru vehiculele care funcționează cu combustibili de sinteză.

Dosarul motoarelor termice: sfârșitul psihodramei europene?

Inițial, cei Douăzeci și șapte urmau să ratifice, pe 7 martie, interzicerea producerii de automobile cu emisii de CO2 după 2035. Votul ar fi trebuit să fie o simplă formalitate, așa cum fusese și cel din Parlamentul European, de la mijlocul lunii februarie.

După lungi negocieri între statele membre și europarlamentari, s-a ajuns la un acord între instituțiile comunitare în noiembrie 2022. Italia și Polonia, în special, exprimaseră rezerve, dar acest lucru nu a pus în pericol adoptarea textului, prevăzută cu majoritate calificată.

Sfâșiat între diverșii membri ai coaliției (Verzi, SPD și liberali FDP), guvernul german l-a validat la rândul său în cele din urmă, după ce obținuse adăugarea unui „considerent” prin care se cere Comisiei să ia în considerare evoluțiile tehnologice în cazul unei viitoare revizuiri a textului. Berlinul vrea ca vehiculele electrice să nu fie singurul răspuns la această nouă legislație și ca industria auto să poată explora alte căi, inclusiv cea a unui motor cu ardere care funcționează pe combustibili sintetici, produși din CO2 eliberat din activități industriale.

Garanții insuficiente

În acest context, Berlinul și-a surprins partenerii, la începutul lunii martie, când ministrul transporturilor, Volker Wissing (FDP) a anunțat că se alătură taberei protestatarilor, argumentând că „rezerva” cerută de partea germană nu oferă suficiente garanții. Trebuie spus că, cu câteva zile mai devreme, într-un interviu pentru ziarul Bild, Frans Timmermans a exprimat câteva formulări nefericite. „Nu ar trebui să forțăm industria noastră de automobile să dezvolte tehnologii diferite în același timp. Atunci totul va deveni mai scump”, a spus el pe 17 februarie. Vicepreședintele Comisiei, responsabil de Green Deal, un pachet legislativ menit să îi conducă pe Cei douăzeci și șapte la ambiția de neutralitate a carbonului până în 2050, a adăugat: „Trebuie să spunem unde vrem să ajungem. Avantajul Europei este de a oferi o legislație pe termen lung. Nici SUA și China nu produc e-combustibili”.

FDP, care a căzut în sondaje de când s-a alăturat coaliției lui Olaf Scholz, deduce din această declarație că Frans Timmermans nu oferă acestei tehnologii nici cea mai mică șansă în Germania. De fapt, ar fi posibilă extinderea utilizării motoarelor termice dincolo de 2035 și, judecă criticii, în fruntea cărora se află comisarul olandez, s-ar reduce domeniul de aplicare al legislației.

FDP își retrage așadar sprijinul pentru text, partenerii Verzi sunt supărați, Olaf Scholz nu reacționează...

Exasperare

Europenii erau conștienți de dificultățile coaliției germane, dar nimeni nu și-a imaginat o asemenea schimbare de poziție. Procedând astfel, Berlinul nu numai că încalcă toate regulile de corectitudine europeană care impun ca un guvern, atunci când a fost de acord cu un compromis, să nu se întoarcă din drum, ci deschide ușa către o provocare multiplă pentru Green Deal.

Mai multe state membre, printre care și Franța, își exprimă exasperarea față de această răzgândire. Mai ales că, în ultimul an, s-au înmulțit incidentele cu o Germanie ezitantă. Și la Strasbourg, parlamentarii sunt indignați de șantajul Berlinului.

Cu toate acestea, Cei douăzeci și șapte au interesul ca CE și Germania să ajungă la un acord cât mai curând posibil. Negocierile dintre Frans Timmermans și Berlin s-au reluat, așadar.

Deși nu a fost pe ordinea de zi a reuniunii șefilor de stat și de guvern de la Bruxelles de joi 23 și vineri 24 martie, subiectul a făcut obiectul a numeroase discuții în culise. Președintele francez, Emmanuel Macron, a discutat cu șefa guvernului italian, Giorgia Meloni, pe care a văzut-o joi seară, și cu Olaf Sholz, cu care a luat micul dejun a doua zi dimineață.

Propunere legislativă privind combustibilii sintetici

„Am ajuns la un acord cu Germania privind utilizarea pe viitor a combustibililor sintetici”, scria Frans Timmermans pe Twitter pe 25 martie. „Vehiculele echipate cu motor cu ardere pot fi înmatriculate după 2035, dacă folosesc doar combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2”, a spus Volker Wissing.

În mod clar, Germania va vota pentru textul care prevede interdicția înmatriculării mașinilor care emit CO2 după 2035, așa cum s-a stabilit după negocierile din toamna lui 2022, permițându-i să obțină majoritatea calificată necesară. „Textul validat de Parlament acum câteva săptămâni va fi într-adevăr votat de Consiliu și este neschimbat. Prin urmare, se menține regula mașinilor 100% cu emisii zero începând cu 2035”, subliniază Pascal Canfin, președintele Comisiei pentru Mediu a Parlamentului European.

La rândul său, Comisia va face până în toamnă o propunere legislativă care prevede un statut special pentru mașinile echipate cu motoare care funcționează cu combustibili sintetici. Concluziile acestui text vor trebui ulterior încorporate în regulamentul privind emisiile de CO2.

Conștientă că această dublă etapă prefigurează noi dispute între Cei douăzeci și șapte și europarlamentari, Germania a obținut mențiunea ca regulamentul care va ieși marți de la vot va putea fi modificat, dacă nu va da rezultate pe termen lung. „Toate acestea vor dura un an și jumătate până la doi ani și ar trebui finalizate după alegerile europene din 2024”, la finalul cărora Comisia va fi reînnoită, se precizează în anturajul lui Frans Timmermans.

"Furie"

„Mai mult decât supărare, furie! Comisia cedează în fața Germaniei!” protestează europarlamentarul ecologist Karima Delli, cerând colegilor săi să refuze combustibilii sintetici. „Propunerea lui Timmermans este inacceptabilă: carburanții sintetici nu sunt neutri din punct de vedere al carbonului și sunt dăunători pentru sănătate”, a spus ea.

„Nu am analizat încă textul. Tot ce știu este că Verzii, în cadrul guvernului german, au fost ținuți în afara discuțiilor”, precizează, la rândul său, Philippe Lamberts, președintele Verzilor în Parlamentul European. La Berlin se dorește o nouă pagină a acestui episod: „Am ieșit din impas, e un lucru bun”, comentează ministrul mediului, Steffi Lemke (Verzi).

„Orice alt rezultat ar fi afectat grav încrederea în procedurile europene și în fiabilitatea Germaniei”.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.