Dacă sunteți parte din „zidul galben” al României, care i-a susținut pe tricolori în aventura din Germania, atunci ați observat pe tricourile din zid inițiala „J” - echipamentul naționalei este marca Joma, o companie spaniolă fondată în 1965.
Fondatorul Joma este Fructoso Lopez care este și acum președintele companiei. A început cu 10 angajați o făbricuța de pantofi din care astăzi, la 59 de ani de la înființare, a evoluat un jucător internațional în industria articolelor sportive.
Numele Joma vine de la primele două litere ale numelor fiului lui Fructoso, JOse MAnuel, care este în prezent Directorul General al Joma.
Legutio este un orășel de vreo 2.000 de suflete din Țara Bascilor, unde se află unul dintre cele mai mari parcuri industriale din Vestul Europei și unde Joma produce, într-o fabrică ultramodernă, echipamentul de fotbal al naționalei României.
Povestea Joma este o poveste de succes care este povestea altor mii și zeci de mii de companii din țările Uniunii Europene, care au ajuns astfel să aibă o economie puternică. Câștigătorii Campionatului European de Fotbal, odată sau de mai multe ori, Germania, Franța, Italia, Spania și Olanda, patru dintre ele jucând în sferturi și anul acesta, ocupă, nu din întâmplare, primele cinci locuri în clasamentul 2023 al PIB-ul Uniunii Europene, așadar sunt țări cu o economie puternică. Când ai o economie puternică, ai bani să susții sportul, să susții copiii care fac sport, să investești în terenuri de sport, bazine de înot și în stațiuni pentru sporturi de iarnă. Ai bani să construiești o nație de oameni sportivi care sunt oameni mai sănătoși, mai competitivi, mai performanți.
Atâta vreme cât cei care ne conduc nu înțeleg că industria de manufactură, șantierele de construcții și fermele agricole sunt pilonii dezvoltării sănătoase a unei economii, nu vom avea niciodată o economie puternică. Atâta vreme cât cei care ne conduc nu înțeleg că trebuie să sprijine afacerile de familie, cercetarea-dezvoltarea, finanțarea prin bănci locale sau prin bursă și internaționalizarea, nu vom avea niciodată o economie puternică. Atâta vreme cat cei care ne conduc nu știu nimic, de exemplu, despre problemele din industria textilă din România, de la Braiconf sau de la alte fabrici și nu se mobilizează să le ajute, nu vom avea niciodată o economie puternică.
Fără o economie puternică, nu putem avea pretenții să câștigam un Campionat European de Fotbal - oricâtă pasiune și iubire și speranță vor avea suporterii.
Comentariu de Dragoș Damian, director general Terapia Cluj și director executiv PRIMER (Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România


















Comentează