Ghidul Michelin, cunoscut pentru stelele pe care le decernează în fiecare an restaurantelor, intenţionează să recompenseze în curând şi vinurile, ceea ce ar reprezenta o nouă diversificare operată la puţin mai mult de un an după lansarea primului său clasament hotelier, a anunţat miercuri Gwendal Poullennec, directorul internaţional al celebrului ghid gastronomic francez, informează AFP, potrivit Agerpres.
Fără să ofere detalii despre calendarul şi modul în care va fi realizat acest nou tip de clasament, CEO-ul grupului Michelin, Florent Menegaux, a reamintit în marja unui eveniment de presă dedicat ghidului că grupul Michelin deţine deja Robert Parker Wine Advocate (din 2019), un titlu important din universul publicaţiilor dedicate vinurilor.
"Marca Michelin este mult mai puternică", a adăugat el, precizând că marca Robert Parker nu va dispărea totuşi în favoarea mărcii Michelin.
Acest grup francez specializat în anvelope, al cărui ghid cu coperte roşii este o vitrină a gastronomiei, a cumpărat în 2018 Tablet Hotels, specialist în recomandări şi rezervări în hoteluri de lux, ceea ce i-a permis să se lanseze în sectorul rezervărilor hoteliere în 2024.
"Ghidul pe hârtie, îl păstrăm în ţările istorice, dar este neglijabil pentru modelul nostru economic. Principalele noastre două surse de venituri sunt astăzi parteneriatele - cu guverne care vor să îşi promoveze destinaţiile sau mărcile - şi rezervările, mai ales cele hoteliere", a declarat Gwendal Poullennec.
După mai mulţi ani de dificultăţi la începutul anilor 2000, Ghidul Michelin, care sărbătoreşte 125 de ani de existenţă în 2025, este de acum rentabil şi îşi permite obţinerea unor venituri suficiente pentru a investi în viitorul său.
În aproximativ 20 de ani, ghidul francez s-a internaţionalizat, având astăzi o prezenţă în 70 de ţări, şi s-a digitalizat, alegerile sale de restaurante şi de hoteluri fiind disponibile online şi pe o aplicaţie.
"Ghidul Michelin este un bun preţios. În timpul deplasărilor mele, am constatat că în anumite ţări, el este mai cunoscut decât anvelopele. Este cazul Indiei, de exemplu. Sunt întrebat adeseori: 'Când va ajunge ghidul şi în ţara noastră?'. Însă eu nu am niciun cuvânt de spus în ceea ce priveşte selecţiile", a dezvăluit Florent Menegaux.
Ghidul încheie parteneriate (cu plată) cu anumite ţări, 40 în prezent, "atunci când scena culinară locală este considerată suficient de matură", a detaliat Jualianna Twiggs, directoarea departamentului de parteneriate internaţionale.
Este şi cazul Arabiei Saudite, care va avea o primă selecţie de restaurante în Ghidul Michelin, la sfârşitul anului curent.
Aceste parteneriate pot să includă, de asemenea, spaţii de cazare.
În 2023, Ghidul Michelin a anunţat crearea primului său clasament hotelier, Cheile Michelin, cu prezentarea unei prime selecţii franceze, în aprilie 2024.
Miercuri seară, ghidul va dezvălui primul său palmares hotelier global.
Hotelurile recompensate de Michelin, evaluate la fel ca restaurantele de către inspectori anonimi, pot apoi să aleagă utilizarea sistemului de rezervări al ghidului, deschis totodată şi pentru unităţi de cazare care nu sunt premiate cu o cheie Michelin.
Ghidul solicită, în schimb, un comision cuprins între 10% şi 15%, "inferior celui practicat de marile platforme de rezervări hoteliere", potrivit lui Gwendal Poullennec, dar mult mai interesant decât ceea ce aduc rezervările la restaurante, în parteneriat cu platforme precum The Fork şi Open Table.
Palmaresurile sale îi permit totodată Ghidului Michelin să promoveze sistemul propriu de rezervări, chiar dacă reprezentanţii săi insistă asupra "separării" dintre echipele comerciale şi cele responsabile de selecţie.
Comentează