Scandal fără precedent: Elevii din România sunt forțați să aducă bani de acasă pentru pretențiile școlilor/ Acuzații la adresa lui Daniel David

Autor: Loredana Codruț

Publicat: 07-12-2025 15:29

Actualizat: 07-12-2025 16:08

Article thumbnail

Sursă foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

Uniunea Elevilor Reprezentanţi critică dur modul în care se vor acorda bursele începând cu anul şcolar 2025-2026! Elevii acuză că școlile le impun costuri extra în mod absolut discreționar, deși la nivel declarativ educația este gratuită.

În data de 5 decembrie 2025 ministrul Daniel David a participat la podcastul "Lecţia de azi", în cadrul căruia s-a vorbit despre modificările aduse sistemului de burse şcolare. Aceste schimbări vin în contextul aprobării a noi metodologii de acordare a burselor pentru anul şcolar 2025-2026, act normativ ce limitează bursele de merit la 15% dintre elevii fiecărei clase şi elimină bursele de performanţă şi de rezilienţă.

Această hotărâre aduce modificări structurale majore, printre care: reducerea tipurilor de burse la doar trei categorii (merit, sociale şi tehnologice); eliminarea completă a burselor de performanţă şi rezilienţă; introducerea plafonului de maximum 15% dintre elevii fiecărei clase eligibili pentru bursa de merit; impunerea mediei minime de 9,00 şi a notei 10 la purtare; extinderea criteriilor restrictive privind absenţele nemotivate; transferarea responsabilităţii criteriilor de departajare către comisii interne ale şcolilor, fără reguli unitare stabilite la nivel naţional.

Elevii nu au fost consultați privind eliminarea burselor

Aceste modificări au fost aprobate fără o consultare reală al elevilor şi fără să reflecte realităţile din şcoli, Daniel David justificând schimbările spunând că "dacă începem să ne plătim copiii ca să vină la şcoală şi să ia note mari, esenţa educaţiei se pierde". Cu toate acestea, bursele îi ajută pe elevi să rămână în şcoală, să îşi acopere costurile de bază şi să îşi permită să înveţe în condiţii decente. Ele nu transformă educaţia într-o tranzacţie, o transformă într-o posibilitate reală, pentru mii de elevi. Contrar afirmaţiilor ministrului, bursele de merit nu îi "fac pe elevi să înveţe pentru bani", ci îi motivează, îi responsabilizează şi contribuie direct la rezultatul final: elevi bine pregătiţi, performanţi, cu comportamente şi atitudini formate prin efort propriu.

În România, educaţia este teoretic gratuită. În practică, elevii şi familiile lor sunt nevoiţi să suporte: manuale şi auxiliare suplimentare, transport, rechizite, activităţi obligatorii neacoperite financiar, taxe informale sau costuri "de şcoală". La acestea se adaugă un alt aspect ignorat de ministru: Regulamentele de ordine interioară ale şcolilor impun aproape peste tot ca elevul să poarte tricouri albe, să aibă aspect îngrijit, haine curate şi anumite standarde vestimentare. Aceste reguli, impuse elevilor, presupun costuri.

Dacă Ministerul consideră că bursele sunt o "plată", atunci cum se numesc toate aceste cheltuieli pe care elevii trebuie să le suporte pentru a respecta regulile impuse chiar de şcoli? Nu poţi cere elevilor să se conformeze unor standarde dacă nu le oferi mijloacele. Astfel, HG 732/2025 nu reprezintă o reformă, ci un regres: măsurile adoptate reduc artificial numărul de beneficiari, cresc discrepanţele între elevi şi slăbesc rolul burselor ca instrument de echitate şi performanţă.

UER solicită Ministrului Educaţiei să regândească sistemul de burse şi să sprijine elevii din România în loc să îi critice!

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri