Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Eroare sau intenție? Amendamentul care poate 'trânti' la CCR reforma pensiilor 'speciale'

lsj.com.au
justitie

Coaliția de guvernare a anunțat luni o serie de amendamente la proiectul care vizează o așa-zisă reformă a pensiilor de serviciu, modificări impuse de negocierile din cadrul PNRR. Amendamentele vizează, în mare măsură, reducerea drepturilor de care se bucură în prezent magistrații. Una dintre modificările propuse ar putea atrage însă neconstituționalitatea viitoarei legi: eliminarea dintre beneficiarii pensiilor de serviciu a personalului de specialitate juridică asiminat judecătorilor și procurorilor.

Pensiile speciale, „rezolvate” prin eliminarea a 200 de beneficiari

Din 1997, magistrații asimilați sunt o componentă esențială a sistemului judiciar. Printre altele, aceștia sunt cei care duc greul în Ministerul Justiției sau îndeplinesc sarcini tehnice esențiale în diverse instituții din sistemul judiciar. Modificarea propusă de coaliție păstrează pentru această profesie întregul regim juridic al judecătorilor și procurorilor (interdicții, incompatibilități, admitere, examene, grade profesionale), însă elimină compensarea pe care legiuitorul a înțeles să o acorde pentru criteriile stricte ale profesiei.

Asimilarea cu judecătorii şi procurorii a acestei categorii de personal nu este o metaforă, cariera magistraților asimilați urmând fidel sistemul stabilit de lege pentru judecători şi procurori: admiterea în profesie se realizează similar cu judecătorii şi procurorii, prin concurs organizat de Institutul Naţional al Magistraturii; definitivarea în funcţie se face prin susţinerea examenului de capacitate organizat de CSM şi INM pentru întreg corpul magistraţilor; promovarea în grad se realizează prin susţinerea examenului de promovare alături de judecători şi procurori; întreg regimul de incompatibilităţi şi interdicţii specific judecătorilor şi procurorilor este aplicabil în mod identic şi magistraților asimilați; magistrații asimilați se bucură de stabilitate, în mod similar procurorilor, judecătorii beneficiind de inamovibilitate.

Desființarea pensiilor de serviciu ale magistraților asimilați, având în vedere statutul lor profesionat, este egală cu desființarea pensiilor de serviciu ale judecătorilor și procurorilor. Cu alte cuvinte, coaliția a purces la un demers de desființare a singurelor pensii de serviciu care, potrivit jurisprudenței CCR, nu pot fi desființate.

Magistrați afectați direct de eliminarea personalului asimilat

Un aspect interesant generat de această propunere îi vizează pe unii magistrați. Practic, prin eliminarea acestei categorii de personal dintre beneficiarii pensiilor de serviciu, dispare și vechimea pe care judecătorii și procurorii detașați prin diverse posturi de asimilați au acumulat-o.

Dincolo de posibilele probleme pe care le-ar putea genera atacul la drepturile unei categorii profesionale mici, dar esențiale, modul în care coaliția alege să legifereze în această chestiune riscă să genereze probleme serioase de constituționalitate și să pună în pericol întreaga reformă cerută de PNRR.

Elemente de neconstituționalitate

Lipsa unor norme tranzitorii cu privire la magistrații asimilați, în ceea ce privește eliminarea pensiilor speciale, este de natură să afecteze principiul securității raporturilor juridice, așa cum a precizat CCR jurisprudența sa în mai multe ocazii. Omisiunea de a reglementa norme tranzitorii menite să asigure coerenţa cadrului normativ aplicabil în domeniu reprezintă o încălcare a exigențelor constituționale care consacră principiul securității juridice şi principiul încrederii legitime. (Deciziile CCR nr. 845/2020, nr. 367/2022 și 56/2022).

În jurisprudența CCR din ultimii ani este recunoscut statutul profesional al magistraților asimilați, care justifică acordarea acelorași beneficii ca în cazul judecătorilor și procurorilor, în considerarea legăturii indisolubile cu funcționarea justiției.

Prin Decizia nr. 262/2016, CCR a reținut că „legiuitorul a reglementat, la art. 82 din Legea nr. 303/2004, condițiile în care judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție și personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, precum și foștii judecători și procurori financiari și consilierii de conturi de la secția jurisdicțională care au exercitat aceste funcții la Curtea de Conturi pot beneficia de pensia de serviciu. La acordarea acestui beneficiu, legiuitorul a avut în vedere importanța pentru societate a activității desfășurate de această categorie socioprofesională, activitate caracterizată printr-un înalt grad de complexitate și răspundere, precum și de incompatibilități și interdicții specifice.”

În acelaşi sens, în Decizia nr. 699/2015 a CCR se reţine că „legiuitorul a configurat, prin art. 87 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, categoria de personal juridic asimilat judecătorilor şi procurorilor, categorie circumscrisă numai personalului de specialitate juridică din Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional de Expertize Criminalistice şi din Institutul Naţional al Magistraturii în scopul realizării cadrului instituţional necesar pentru organizarea şi funcţionarea întregului sistem al justiţiei. Opţiunea legiuitorului este justificată, totodată, prin aceea că activitatea personalului juridic asimilat se axează pe atribuţiile specifice privind organizarea activităţii judiciare, respectiv asigurarea bunei funcţionări a justiţiei ca serviciu public.”

Prin Deciziile CCR nr. 297/2012 și nr. 871/2010 instanța de control constituțional a statuat expres cu privire la dreptul de pensie şi la necesitatea respectării principiului nediscriminării între magistrați şi cei asimilați acestora: „Astfel, Curtea, în conformitate cu principiul accesorium sequitur principale, a arătat că trebuie aplicat acelaşi tratament juridic personalului asimilat magistraţilor în privinţa dreptului legal la pensie de serviciu cu cel acordat personalului la care au fost asimilaţi, întrucât, în caz contrar, s-ar ajunge la situaţii inadmisibile, contrare art. 16 din Constituţie.

Prin urmare, atât timp cât este menținută soluţia asimilării în drepturi şi obligații, lucru care a fost reconfirmat de legiuitor recent, prin adoptarea noilor legi ale justiției, este greu de conceput, din perspectiva principiilor nediscriminării şi egalităţii în drepturi, păstrarea tuturor obligațiilor şi eliminarea discreționară a unor drepturi corelative, fără o minimă motivare şi justificare obiectivă a măsurii.

Renunțarea la pensiile speciale pentru magistrații asimilați, având în vedere că majoritatea celor deja angajați în sistem au o experiență de peste 15 ani exclusiv în aceste funcții, poate afecta principiul așteptării legitime a acestora. Acești angajați au respectat toate cerințele de acces în profesie și de dezvoltare a carierei, precum și un regim strict de incompatibilități și interdicții. Modificarea bruscă a unui aspect esențial al statutului lor juridic poate încălca principiul securității relațiilor juridice și va obliga statul să repare prejudiciul cauzat.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.