Joi, 28 septembrie 2017, deputații PMP Eugen Tomac, președinte al grupuluiparlamentar al PartiduluiMișcareaPopulara, și Constantin Codreanu, președinte al Comisieipentrucomunităţile de români din afaragraniţelorţării, au transmis o scrisoareÎnaltuluiComisarpentru MinorităţiNaţionale al OSCEprin care îisolicităintervenţiaînprivinţarezolvăriiinechităţilor create de UcrainaprinadoptareanoiiLegi a învăţământului, lege care conţineprevedericediminueazădreptul la învăţământînlimbamaternăpentrupersoaneleaparţinândminorităţilornaţionale.
Înscrisoare se precizează: “Ne adresămdumneavoastrăpentru a văsolicitarespectuosintervenţiaînprivinţarezolvăriiinechităţilor create de adoptareanoiiLegi a învăţământului din Ucraina, lege care conţine, înarticolulsău 7, prevedericediminueazădreptul la învăţământînlimbamaternăpentrupersoaneleaparţinândminorităţilornaţionale.
Demersulnostruvizeazănevoia de respectare a drepturiloruneicomunităţiautohtone de peste 400.000 de români care trăiescînUcrainaşi care se vădastfelprivaţi de dreptul fundamental de a învăţaîncontinuareînlimbalormaternă. Noualegeprevedeîn mod explicit dreptul la învăţământînlimbamaternădoarpentrunivelurilepreşcolarşiprimar (clasele I-IV). Comparativ, vechealegeprevedeaacestdreptpentrutoatenivelurileînvăţământuluipreuniversitar. Autoritățileucrainene nu au consultat, înmomentuladoptăriinoiiLegi a educației, minoritateanaționalăromâneascătradiționalășinicialteminorităținaționale din Ucrainavizate direct de noilereglementări.
PrinadoptareanoiiLegi a învăţământului, Ucraina a decissăîncalce unilateral Tratatul cu privire la relaţiile de bunăvecinătateşicooperaredintreRomâniaşiUcraina, semnat la Constanţa la 2 iunie 1997, mai precis articolul 13, al. (5) al acestuitratat, care prevede: „Părţilecontractantevorcrea, pentrupersoaneleaparţinândcomunităţiiromâne din Ucrainaşipentruceleaparţinândminorităţiiucrainene din România, aceleaşicondiţiipentrustudierealimbiilormaterne. Părţilecontractantereafirmăcăpersoanelesus-menţionate au dreptulsă fie instruiteînlimbalormaternă, într-un numărnecesar de şcolişiinstituţii de stat pentruînvăţământşispecializare, situate ţinândseama de răspândireageografică a minorităţilor respective. Ele au, de asemenea, dreptul de a folosilimbalormaternăînraporturile cu autorităţilepublice, înconformitate cu legislaţianaţionalăşi cu angajamenteleinternaţionale ale părţilorcontractante.”
Văadresămrespectuosrugămintea de a intervenipentrucorectareanoiiLegi a învăţământului care încalcă flagrant prevederileCarteiEuropene a LimbilorMinoritareşiRegionale ale căreiprincipaleobiectiveconstauînoferirea de protecţiepentrulimbileregionaleşi ale minorităţilornaţionaletradiționaleşiînpromovareadreptuluilor de a-șiinstruicopiiiînlimbamaternăși de a-șiutilizapropriile limbi însferapublicăşiprivată.
Înopinianoastră, învățământul public pentruminoritățiletradiționaletrebuiesă se desfășoareînlimbileacestorminorități, cu alocareaunuinumărsuficient de ore pentrustudiullimbiioficiale a statului. Învățământulînlimbamaternă a minoritățilortradiționaletrebuiesăpriveascătoatenivelurileînvățământului public, de la grădiniță la universitate. Învățământultradiționalînlimbileminoritățilortradiționale din Ucrainavizeazădreptullingvistic major al acestorminoritățișitotodatăconstituie o premisăprimordialăpentrumenținereadiversitățiilingvisticeșiculturale din Ucraina. O limbătradiționalăîn care statul nu-țimaioferăposibilitateasăstudiezișisăteformezivasfârșiîntotdeaunaprin a dispăreairecuperabil. Beneficiileînvățământului de toategradeleînlimbilematerne ale minoritățilornaționaletradiționalesuntindiscutabileșiartrebuiluateîncalcul de statulucrainean.
Educațiaînlimbileminoritățilortradiționaleînșcolilepublice de toategradele din Ucrainaconstituievectorulcelmai important al reproducțieiculturale, al socializăriișiformăriiidentitățiinaționaleși, astfel, reprezintă un mijloc de neînlocuitpentruconservareașiprotejareaacesteiidentități. Învățământulînlimbileminoritățilornaționaletradiționaleeste vital pentruprotecțiadrepturiloracestorminorități, care trebuiesăaibăacces la toatenivelurileeducațieipubliceînlimbamaternă, cu asigurareastudiuluiadecvatșisuficient al limbiioficialeucrainene.
NouaLege a educației din UcrainacontravineConvenţieicadrupentruProtecţiaMinorităţilorNaţionale, instrument care vorbeşte de non-discriminare, promovareaegalităţii, promovareacondiţiilornecesarepentrupăstrareaşidezvoltareaculturii, religiei, limbiişitradiţiilor, libertatea de asociere, exprimare, libertatea de gândire, a conştiinţeişi a religiei, utilizarealimbiimaterneînspaţiul public şiprivat, oral şiînscris, precum şiînrelaţiile cu autorităţile, educațieînlimbaminorităţii, libertatea de a creainstituţiieducaţionale, participare la viaţaeconomică, culturalăşisocială, participare la viaţapublică, interzicereaasimilăriiforţate.
Nu înultimulrând, dorimsăvăsemnalămfaptulcăminoritatearomânătradițională din Ucrainaeste artificial divizatăîntreromâni (etnonimulpropriu), moldoveni (infranimromânesc) șivolohi (exonimslavatribuitromânilor), lucru care reflectăperpetuareapoliticii de fragmentareînscopuluneimaiușoareasimilări, politicămoştenită de Ucraina de la defuncta URSS. Vomobservaîn context căînultimii 93 de aniUcraina a trecut la limbaucraineană de predare 205 școli cu predareaînlimbaromână din 282 câte au existatistoricîncuprinsulacesteia. Toateacesteșcoli au fostînființate cu multînainte de proclamareastatuluiucrainean independent, uneleavândtradițiemultiseculară de funcționare.
ConsiderămcăimplicareaÎnaltuluiComisarpentru MinorităţiNaţionale al OSCE înprocesul de mediereînceeacepriveşteaspectelecontroversate, antidemocraticeșiantiminoritarecuprinseînarticolul 7 al Legiieducației din Ucraina, cu privire la definireaînvăţământuluiînlimbileminoritare, esteabsolutnecesarăşicontăm, împreună cu ceipeste 400.000 de româniautohtoni din Ucraina, pesprijinul competent șieficient al ExcelențeiVoastre, astfelîncâtdrepturileindividuale ale omuluișiceleexercitateîmpreună de membriiminoritățilornaționaletradiționale din Ucrainasă fie garantateșiasigurateefectiv, celpuțin la nivelul din perioadaanterioară, sovietică, cândpoliticileasimilaționiste au cunoscutformemaiblândedecâtceleactuale. Vărugăm, Excelență, săprimițidovadaprofundeinoastreconsiderații.






























Comentează