DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Oligarhia sindicatelor la CFR

sindicate cfr
Negocierile pentru Contractul Colectiv de Muncă (CCM) pe anul 2014 au început pe 26 februarie la CFR Călători, iar pe 10 martie vor demara şi la CFR SA şi CFR Marfă. Dacă ceferiştii de rând speră doar să-şi păstreze locurile de muncă şi eventual să recupereze o parte din drepturile salariale care le-au fost luate în ultimii ani, miza este uriaşă pentru liderii de sindicat, care de ani buni „fac legea” la calea ferată, în schimbul unor privilegii consistente. Managerii companiilor feroviare au şi ei un interes enorm în aceste negocieri: scăderea cheltuielilor şi asigurarea liniştii de care au nevoie pentru a-şi păstra funcţiile, scrie Puterea. Negocierile pentru noul CCM trebuie încheiate până pe 20-25 aprilie, conform legii, şi se derulează între managerii companiilor feroviare şi liderii sindicatelor reprezentantive din domeniu. Ceferiştii nu-şi pun mari speranţe în aceste negocieri, dat fiind că, începând cu 2010, după declanşarea crizei economice, şi-au pierdut, pe rând, o mulţime de drepturi, iar câteva mii de oameni au fost nevoiţi să plece acasă, după valurile de disponibilizări. Având în vedere că mult-aşteptata redresare economică a companiilor feroviare nu s-a realizat, iar acestea sunt minate în continuare de datorii, nimeni nu se aşteaptă la o îmbunătăţire reală a condiţiilor de muncă sau la majorări salariale care să se simtă cât de cât în buzunar. În schimb, liderii de sindicat - aceiaşi care negociază de 4-5 ani CCM-urile – sunt cei mai interesaţi să finalizeze discuţiile împăcând şi capra, şi varza, pentru a putea beneficia în continuare de privilegiile uriaşe pe care le au asigurate prin natura funcţiilor lor. Astfel, sub pretextul unităţii sindicale, trei şefi de sindicat din CFR – Gheorghe Frăţică (care conduce  Federaţia Sindicatelor Mişcare-Comercial), Florin Dobrescu - şeful Federaţiei „Drum de Fier” - şi Iulian Măntescu, liderul Alianţei Federaţiei Tehnice Feroviare, vor să creeze o magastructură sindicală. „Scopul noii structuri este acela ca ei să devină singurii negociatori reprezentativi ai ceferiştilor şi totodată singurii semnatari ai CCM-urilor”, ne-au declarat surse din companiile feroviare. Astfel, nici un sindicat care contestă deciziile managerilor nu ar mai avea acces la negocieri. La conducerea noii structuri se vor afla, desigur, aceleaşi personaje care conduc, de fapt, calea ferată de ani buni, în schimbul unor avantaje materiale substanţiale. Liderii au devenit „specialişti relaţii sociale” În 2012, liderii de sindicat de la calea ferată au introdus în CCM o prevedere prin care şi-au arogat funcţiile de „specialişti relaţii sociale”, care le asigură salarii de două ori mai mari decât cele pe care le-ar fi primit conform funcţiilor de încadrare. Astfel, un „specialist relaţii sociale” gradul I are un salariu între 3.300 şi 3.700 lei, iar unul cu gradul II primeşte între 2.700 şi 2.900 de lei, chiar dacă nu are studii superioare. La aceste salarii se adaugă indemnizaţiile sindicale, care ajung să dubleze veniturile acestor reprezentanţi ai salariaţilor. În  plus, potrivit CCM, administraţiile companiilor feroviare asigură organizaţiilor sindicale reprezentative semnatare următoarele avantaje: birouri în Capitală cu toate dotările (mobilier, aparatură de birotică, computere conectate la internet), telefoane fixe, dar şi mobile, cu convorbiri gratuite în valoare de 60 de euro pentru doi reprezentanţi şi de 30 de  euro pentru restul reprezentanţilor. Maşini şi avantaje pentru sindicaliştii-şefi CCM stipulează negru pe alb că administraţiile  companiilor feroviare (cărora statul le şterge periodic datoriile către furnizorii de electricitate şi buget) le asigură liderilor de sindicat şi autoturisme, câte unul „de căciulă”. Iar lideri sunt cu zecile. Astfel, Federaţiile Mişcare Comercial şi „Drum de Fier” beneficiază fiecare de câte 14 autoturisme, Federaţia „Elcatel” de 3 maşini, iar Federaţia Automatizări Feroviare, de 4 maşini. Maşinile sunt date „la pachet” cu câte 300 de litri de carburant – cota lunară pentru liderii centrali - şi 200 de litri lunar pentru liderii regionali. Totodată, aleşii sindicaliştilor beneficiază de cazare cu suportarea tuturor cheltuielor.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.