Organizaţia Expert Forum (EFOR) susţine că Programul Naţional de Investiţii "Anghel Saligny" reia multe dintre mecanismele de implementare ale PNDL, iar propunerea actuală de program poate continua practicile netransparente şi ineficiente din perspectiva finanţelor publice şi dezvoltării comunităţilor în care se investeşte.
EFOR a analizat proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru aprobarea Programului Naţional de Investiţii "Anghel Saligny", concluzia fiind că acest program este "de facto PNDL 3", deoarece reia multe dintre mecanismele de implementare ale PNDL şi prelungeşte unele dintre tarele identificate în rapoartele Curţii de Conturi şi cele independente, pornind de la modul de elaborare şi ajungând la punerea în practică."Având în vedere că multe dintre problemele menţionate anterior sunt încă prezente la nivel instituţional şi legislativ, considerăm că propunerea actuală de program poate continua practicile netransparente şi ineficiente din perspectiva finanţelor publice şi dezvoltării comunităţilor în care se investeşte. Modul de elaborare a programului repetă paşii urmaţi de guvernele social democrate, care au fost criticate pentru implementarea primelor etape ale PNDL. Elaborarea unui nou program fără a rezolva probleme instituţionale şi fără a analiza riscurile apărute în programele trecute este hazardată. Deşi implementarea unor programe de dezvoltare locală este esenţială, acest fapt nu justifică graba şi problemele pe care le aduce propunerea actuală. Solicităm, aşadar, oprirea acestui proiect de OUG şi dezbaterea la nivel public a aspectelor menţionate în acest document", transmite EFOR într-un comunicat remis luni.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a pus în dezbatere publică proiectul de OUG pentru aprobarea Programului Naţional de Investiţii "Anghel Saligny", însoţit de nota de fundamentare.
Documentul a fost pus în dezbatere publică pe data de 11 august, iar termenul de consultare este de 10 zile, conform Legii 52/2003.
EFOR consideră că, deşi la nivel public există tendinţa de a îndepărta programul de denumirea de PNDL, din motive care ţin de dinamica campaniei electorale din Partidul Naţional Liberal şi de tarele legate de primele două etape ale PNDL, analiza arată că proiectul este o copie aproape perfectă a OUG 28/2013, care a reglementat PNDL.