Disputa administrativă privind urgența lucrării de la Piața Unirii a readus în dezbaterea publică amânarea, de către Primăria Capitalei, a demarării intervenției menite să evite o reală tragedie. Întâlnirile premierului cu edilii de sector și cu cel general au avut pe agendă, din câte s-a comunicat, traficul infernal, agravat de de șantierele abandonate care au spart zeci de bulevarde. Însă cu acest prilej, presa a readus în discuție, după declarația lui Daniel Băluță, riscurile la care se expune un întreg oraș din cauza blocajului edilitar de la PMB. Căci, în ciuda a ceea ce s-ar putea crede, o problemă a planșeului de la Piața Unirii ar putea însemna nu doar o catastrofă urbanistică, ci și una umanitară și ecologică. Pentru a înțelege potențialul devastator al prăbușirii, redacția noastră a stat de vorbă cu unul dintre experții universitari acreditați în domeniu, care ne-a detaliat cel mai negru scenariu.
Cu fotografii și scheme inginerești în față, acesta ne-a făcut întâi istoricul juridic al proiectului de consolidare: „Planșeul de la Piața Unirii prezintă un risc major de colaps, punând în pericol siguranța publică și infrastructura critică din zonă. Deși au fost parcurși toți pașii necesari pentru reabilitare – inclusiv desemnarea unui constructor, alocarea de fonduri guvernamentale (peste 750 milioane lei), emiterea unui certificat de urbanism de către Primăria Sectorului 4 și obținerea tuturor avizelor tehnice – demararea proiectului este suspendată de refuzul Primăriei Generale de a elibera avizul final. Singura miză pare a fi competiția politică sau ambiția administrativă, întrucât PMB trebuia să se ocupe oricum singură de acest obiectiv. Din câte știu, văzând că lucrurile stagnează de câțiva ani, cei de la Sectorul 4 au preluat inițiativa. Din păcate, în ciuda parcurgerii deja a tuturor etapelor legale necesare, aparatul primarului general a emis un alt Certificat de Urbanism propriu, fără a recunoaște avizele deja obținute, complicând și întârziind astfel, complet nejustificat, întregul proces de autorizare. Primăria Generală nu consideră urgența proiectului, bazându-se pe o tehnicalitate referitoare la clasificarea nivelului de risc între gradele 4 și 5, ceea ce întârzie intervenția crucială. Însă, ca locuitor al Bucureștiului, vă spun că lucrurile se află în ultimul stadiu. Ceasul al doisprezecelea a trecut de mult.”
Tablou apocaliptic în București: Pericolul este iminent
Legat de urmările tragice ale eventualei prăbușiri, profesorul ne-a spus că problema traficului nu ar fi deloc singura.
„Am tot auzit, de la persoane din jurul primarului general, că putem aștepta, iar eventuala surpare ar însemna doar că se închide circulația. E profund greșit! Pericolul este iminent, iar un veritabil dezastru este la orizont. Suspendarea traficului ar fi cea mai mică problemă. Consecințele pot fi devastatoare nu doar pentru mașinile și pietonii de la suprafață. Cedarea structurii va avea un efect de tip domino pentru pasagerii care utilizează galeria subterană de legătură dintre magistralele de metrou Piața Unirii 1 și 2. Mai mult, acest planșeu, în starea actuală de degradare, nu mai poate susține fluxul de tranzit necesar pentru râul Dâmbovița, având o capacitate de transport de apă sub jumătate prin comparație cu debitul nominal necesar. Această reducere a posibilității de scurgere ridică exponențial riscul de creștere a nivelului râului, în contextul accentuării precipitațiilor din ultimele luni. Surparea planșeului, împreună cu spațiul insuficient preluării apei vor provoca o inundație de mari proporții în București. În plus, dedesubtul albiei de scurgere se află caseta de ape uzate, care o dată blocată, ar determina un dezastru al sistemului de colectare din tot orașul, provocând un dezastru asupra mediului, prin riscurile pentru sănătatea locuitorilor. Ne putem trezi cu străzi acoperite de ape murdare și contaminate cu detergenți și dejecții (urină și materii fecale). Acesta e tabloul inevitabil al surpării.”
Comentează