Experții europeni au dezvăluit un plan de contracarare a agresiunii Kremlinului. Planul se concentrează și vizează neutralizarea dronelor rusești și a „flotei din umbră”.
O expertă* CEPA (The Center for European Policy Analysis; n.r.: Centrul pentru Analiza Politicilor Europene) publică o analiză și propune cinci pași concreți pentru NATO și UE.
Măsura 1:
„În primul rând, răspunsul trebuie să fie legal, rapid și vizibil.
Polonia a invocat consultări în conformitate cu articolul 4 al NATO în septembrie, iar NATO a desfășurat avioane Airborne Warning and Control System (AWACS) pentru a consolida supravegherea de-a lungul flancului estic. Aceste acțiuni sunt necesare pentru a monitoriza și liniști, dar rămân reactive. Mai multă supraveghere dezvăluie mai multe încălcări fără a le descuraja. Ritmul în creștere pune la încercare capacitatea de răspuns a Europei, lăsând aliații blocați într-un ciclu de observație.
Trebuie să impună costuri.
În primul rând, tratați dronele ostile în moduri care să nu pună în pericol aviația civilă. EUROCONTROL și Agenția Uniunii Europene de Siguranță a Aviației (EASA) avertizează că bruiajele pot interfera cu semnalele de navigație prin satelit, ceea ce le face nesigure de utilizat în apropierea aeroporturilor.
O abordare mai sigură este detectarea stratificată combinată cu metode de înfrângere fără bruiaj care produc dovezi utilizabile în instanță. Guvernele ar trebui să permită echipelor de elicoptere de poliție sau jandarmerie să opereze cu senzori militari, să permită instrumente de preluare a frecvenței radio care îndeplinesc standardele de aviație, să folosească interceptoare de captură de rețea sau de cartușe, astfel încât incidentele să poată fi atribuite public.
Măsura 2:
Reținerea legală a navelor flotei din umbră suficient de mult timp pentru a impune costuri reale.
În mările și porturile teritoriale, autoritățile de coastă și ofițerii de control al statului portului (PSC) pot solicita documente, pot verifica echipajele și standardele de siguranță și pot reține navele care nu respectă conformitatea în conformitate cu Memorandumul de înțelegere de la Paris și procedurile Organizației Maritime Internaționale.
Danemarca și Suedia utilizează deja serviciile de trafic naval în strâmtoarea daneză, un punct de strangulare natural. Autoritățile pot ordona petrolierelor cu risc ridicat să ancoreze, să-și inspecteze registrul și asigurarea de protecție și despăgubire (P&I) și să le păstreze până când deficiențele sunt corectate sau instanțele se pronunță. Acest efect poate fi multiplicat de echipe comune de inspecție susținute de procurori de gardă.
Măsura 3:
În al treilea rând, răspundeți operațiunilor cibernetice cu reciprocitate legală. Dreptul internațional permite acte neprietenoase, dar juridice, numite retorsiuni, și contramăsuri proporționale atunci când se confruntă cu o faptă greșită.
În practică, acest lucru poate însemna dezactivarea serverelor de comandă și control ostile, confiscarea bruiajelor ilegale și a controlerelor de drone, excluderea entităților ofensatoare de la găzduirea europeană și oprirea transmisiilor ilegale. Fiecare acțiune ar trebui revizuită pentru a se asigura că rămâne legală, proporțională și sigură pentru aviația civilă.
Măsura 4:
În al patrulea rând, utilizarea sancțiunilor și a serviciilor maritime pentru a forma pârghii pe mare. Cel mai recent pachet al Uniunii Europene (UE) a redus plafonul de preț al petrolului la 47,60 dolari pe baril, cu scopul de a-l menține cu 15% sub indicele de referință Ural.
Statele membre ar trebui să aplice acest lucru în porturi și în apele de coastă, solicitând asigurări și un registru verificabil privind cheltuielile și inovațiile, refuzând serviciile transportatorilor evazivi și vizând navele cu risc ridicat prin intermediul bazei de date THETIS a Agenției Europene pentru Siguranță Maritimă (EMSA).
THETIS este sistemul central de inspecție și reținere utilizat de autoritățile portuare europene pentru a înregistra rezultatele, a semnaliza navele cu risc ridicat și pentru aplicarea căilor ferate.
O celulă dedicată flotei din umbră în interiorul THETIS, alimentată de anomalii ale sistemului de identificare automată (AIS) și steaguri opace de proprietate, ar crește reținerile și ar forța redirecționări și întârzieri costisitoare.
Măsura 5:
În al cincilea rând, accelerarea și simplificarea raportării publice. Țările NATO ar trebui să publice urme radar verificate, înregistrări de inspecție sau imagini din satelit în câteva ore pentru a arăta ce s-a întâmplat, pentru a descuraja repetările și pentru a menține încrederea publicului.
Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), EUROCONTROL și Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI) oferă standarde de raportare care permit eliberări rapide și apărabile fără a dezvălui informații sensibile.
Centrele de Operațiuni Aeriene Combinate (CAOC) ale NATO de la Uedem și Torrejón ar putea gestiona un protocol de eliberare permanent de 24 de ore din 24, astfel încât fiecare încălcare să producă un răspuns documentat și, dacă este necesar, o interceptare controlată.
Cine este autorul propunerilor, *George Janjalia?
George Janjalia este director de operațiuni pentru o companie de management al riscurilor de securitate din Ucraina, cu accent pe consolidarea continuității afacerii și organizarea programelor de securitate adaptate zonelor cu risc ridicat.
Anterior, a fost ofițer a forțelor speciale și informații militare în armata georgiană.
Comentează