Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Festivalul Filmului European se deschide, luni, la Bucureşti, cu filmul The Pod Generation regizat de Sophie Barthes

festival film

"The Pod Generation", regizat de Sophie Barthes, recompensat cu premiul Alfred P. Sloane la Sundance 2023, este filmul care va inaugura, luni, ediţia bucureşteană a Festivalului Filmului European, la sala Auditorium - Muzeul Naţional de Artă al României. Proiecţiile vor fi prezentate, până pe 23 mai, la Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României, Cinemateca Union şi Cinema Elvire Popesco, potrivit news.ro.

27.FFE se va încheia, în oglindă, tot cu distopie, de data aceasta comică - "Brian şi Charles" ("Brian and Charles"), în regia lui Jim Archer, premiat cu Premiul Publicului la Sundance Film Festival în 2022.

Ca în fiecare an, festivalul e o mărturie a diversităţii filmului european. De la comedii feelgood şi SFuri, adică film de gen, la cinema experimental şi căutări atât de personale, încât ar putea fi încadrate într-un gen numai al lor, pe toate le regăsim în programul din acest an. Li se alătură producţii dedicate noţiunii însăşi de diversitate, în toate accepţiunile ei.

La ediţia 2023, vedetele şi filmele-vedetă coexistă, după cum precizează Cătălin Olaru, directorul artistic al Festivalului Filmului European.

„În The Pod Generation, recompensat cu premiul Alfred P. Sloane la Sundance 2023, personajul celebrei Emilia Clarke se pregăteşte să devină mamă, dar nu de dragoni. Începând cu natura concepţiei, descoperim că nu e un copil ca oricare altul. Nu-i vorbă, nici protagonistul interpretat de starul Timothée Chalamet în "Bones and All" (premiul pentru regie la Veneţia) nu e tânărul îndrăgostit tipic, semn că patimile cărnii sunt multe şi mistuitoare, iar iubirea e doar una dintre ele. Împreună, avem bucuria să descoperim multele, ermeticele, tăcutele mistere presărate în "Music" al Angelei Schanelec (cel mai bun scenariu la Berlin în 2023). Să intrăm, din fericire, pentru scurt timp, în pielea unui poliţist de provincie, mulţumită neverosimilului documentar "Gigi la legge" (premiul special al juriului la Locarno). În sfârşit, Samsara, adică încă unul din filmele-eveniment ale ediţiei din acest an a Berlinalei (premiul special al juriului secţiunii Encounters), ne îndeamnă să închidem ochii şi să ne bucurăm de lume aşa cum e ea, plină de nedesluşite zgomote şi de spectacol".

Ediţia cu numărul 27 a FFE propune un program generos, cu 33 de lungmetraje, dintre care 27 vor fi proiectate în premieră naţională şi un film în premieră mondială: "Cum să fiu mort, dacă-s viu / A Cautionary Tale", noul documentar al Ilincăi Călugăreanu, autoarea foarte popularului "Chuck Norris vs. Communism". Filmul spune povestea bârlădeanului Constantin Reliu, declarat decedat de către autorităţi în timp ce se afla la muncă în Turcia şi a încercărilor lui de a-şi recăpăta identitatea.

Influenţa în creştere a inteligenţei artificiale în toate domeniile artistice, inclusiv în lumea filmului, este una dintre temele evenimentelor conexe din sfera ediţiei din acest an a Festivalului Filmului European.

„În sfârşit, nu puteam să nu ţinem cont de o realitate din ce în ce mai greu de ignorat: motoarele, tot mai multe şi mai performante, de inteligenţă artificială. Aşa l-am descoperit pe Jan Bot, probabil cel mai prolific cineast din lume. La Bucureşti, îl primim cu braţele deschise pe Pablo Nuñez, unul din părinţii acestui bot cu ambiţii regizorale, care ne va desluşi o parte din intenţiile din spatele proiectului şi traseul fascinant de la concepţie până la moarte simbolică a lui Jan Bot, care a trecut în nefiinţa Internetului în luna martie a acestui an. Împreună, ne întrebăm ce va mai rămâne din film, aşa cum îl cunoaştem, când primul cineast din lume va reuşi să răzbată prin hăţişurile acelui uncanny valley care desparte virtualul de verosimil. Contează procesul de producţie sau e mai important produsul final? Poate un robot să transmită emoţie aşa cum ar face-o un cineast de modă veche, adică în carne şi oase? Nu promitem răspunsuri, dar e cert că, la ediţia 27 a Festivalului Filmului European, ne punem mai multe întrebări ca oricând", a explicat Cătălin Olaru.

Rolul de ambasador al Festivalului îi revine anul acesta regizoarei Teodora Ana Mihai, al cărei documentar "Waiting for August" a fost câştigător la Karlovy Vary şi Hot Docs în 2014, şi al cărei prim lungmetraj, La Civil, a fost premiat la Cannes în 2021, în secţiunea Un Certain Regard cu Prix de l'Audace.

„Câteodată, un film se aseamănă unui copil. Şi ca proaspăt părinte, şi ca regizor, decizia de a-l concepe nu e una care se ia uşor, numeri fiecare zi până când va vedea lumina zilei şi nimeni n-o să-l iubească mai mult decât tine. Iar când vine vorba de filmul european, lista similarităţilor continuă. Cum ar fi dacă timpul ar trece mai repede, iar rezultatul ar putea fi controlat? Spotul ediţiei 27 a Festivalului Filmului European explorează acest scenariu distopic, în care filmele nu se mai vizionează, ci se implantează, iar cinemaul devine o experienţă în întregime senzorială", a declarat Teodora Ana Mihai, regizoarea spotului ediţiei 27.FFE.

Programul complet este disponibil pe site-ul festivalului (https://ffe.ro/2023/filme-program/) iar biletele pot fi achiziţionate online, pe platforma Eventbook şi direct din cinematografe.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi EUNIC România, în parteneriat cu UCIN, ambasadele, centrele şi institutele culturale europene.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.