Ford tocmai a demascat cea mai mare minciună a net zero: Costurile astronomice vor fi suportate de muncitorii de rând

Autor: Ionel Dancu

Publicat: 15-02-2023

Actualizat: 15-02-2023

Article thumbnail

Sursă foto: Energynomics

Acum nu este un moment bun pentru a lucra în industria auto din Marea Britanie. Nimeni nu a spus că trecerea la vehiculele electrice va fi ușoară, dar abia acum se începe să se înțeleagă adevărata amploare a perturbării, notează The Telegraph.

Nivelul de reinventare necesar pe calea către decarbonizare este aproape similar cu un nou început. Modele întregi de afaceri care au existat timp de zeci de ani sunt distruse, fabricile sunt puse la naftalină, iar gama de automobile este redusă în mod dramatic.

Honda a coborât cortina pe fabrica sa din Swindon în 2021, nu din cauza Brexit-ului, așa cum au susținut cu nonșalanță unii, ci din cauza necesității de a "accelera" "strategia de electrificare" și de a "restructura" "operațiunile globale" ale constructorului japonez "în consecință", a declarat la vremea respectivă șeful Honda pentru Europa, Katsushi Inoue.

Mai recent, BMW a anunțat că va muta producția modelului electric Mini de la Cowley, Oxford, la o nouă uzină din provincia estică chineză Jiangsu, în cursul acestui an. Jaguar Land Rover plănuia să construiască o gigafabrică de baterii în apropiere de Bristol sau Redcar, dar, după o dispută cu guvernul privind nivelul de sprijin din partea statului, ar fi amenințat că va alege în schimb Slovacia.

Între timp, o nouă generație de întreprinderi nou înființate, care ar trebui să fie vârful de lance al revoluției, se străduiește să pornească la drum. Britshvolt, care spera la baterii, a reușit să reziste doar un an înainte de a se prăbuși după ce și-a consumat toți banii.

În cele din urmă, planul de afaceri al companiei a fost profund eronat și perspectivele sale au fost mult prea mari, dar, cu toate acestea, este o dovadă în plus a provocărilor uriașe inerente încercării de a crea nu doar o industrie complet nouă de la zero, ci și infrastructura necesară pentru a o susține.

Muncitorii sunt dați afară, iar industriile ecologice nu oferă alternativa

Dar anunțul privind pierderea a câteva mii de locuri de muncă la Ford este cel care va provoca cele mai mari valuri de șoc în sectorul auto global - 3.800 de locuri de muncă în total, dintre care 2.300 în Germania, 1.300 în Marea Britanie și restul de 200 în restul Europei.

În timp ce cifrele în sine sunt destul de sumbre, ceea ce iese în evidență sunt comentariile dure ale șefului său german cu privire la motivul disponibilizărilor.

Una dintre premisele centrale ale conceptului "net zero" este că distrugerea de locuri de muncă rezultată în industrii vechi, cum ar fi producția de automobile, dar și explorarea petrolului și a gazelor naturale, construcțiile și agricultura, va fi mai mult decât compensată de crearea de locuri de muncă în industrii ecologice, cum ar fi energia regenerabilă - dar dacă ne luăm după comentariile șefului Ford Germania, Martin Sander, acest lucru pare cel puțin îndoielnic.

Au existat obișnuitele platitudini corporatiste goale despre recunoașterea "incertitudinii pe care o creează" pentru angajați - un eufemism dacă a existat vreodată unul - și despre faptul că cei afectați vor primi "sprijin deplin în lunile următoare".

Între timp, Tim Slatter, președintele filialei Ford din Marea Britanie, a ținut să sublinieze că fundalul economic a fost cel puțin parțial un factor. "Aici, în Europa... perspectivele sunt incerte. Inflația ridicată, ratele dobânzilor mai mari, războiul în curs de desfășurare din Ucraina, costul energiei și așa mai departe", a spus el.

Dar Sander a fost cel care, în cele din urmă, a trecut peste tot zgomotul pentru a pune decizia destul de direct pe seama electrificării. "Este semnificativ mai puțin de lucru în ceea ce privește trenurile de rulare care să iasă din motoarele cu combustie", a spus el. "Ne îndreptăm spre o lume cu mai puține platforme globale în care este necesară mai puțină muncă de inginerie. Acesta este motivul pentru care trebuie să facem ajustările".

40% dintre angajați vor fi dați afară după trecerea la mașini electrice

Intervenția Ford este deosebit de semnificativă, deoarece este posibil să extrapolăm din ultima rundă de reduceri de locuri de muncă și să ajungem la o cifră aproximativă pentru întreaga industrie, pe măsură ce aceasta se orientează spre electricitate.

Concedierile reprezintă puțin peste 4 % din echipa europeană de dezvoltare a produselor Ford, care include designeri, ingineri și testeri, și este aproximativ în concordanță cu avertismentul recent al șefului Jim Farley, potrivit căruia o companie cu 183.000 de angajați la nivel mondial va avea nevoie în cele din urmă de cu 40% mai puțin personal pentru a dezvolta modele cu baterii. Se presupune că cifra va fi aproximativ aceeași pentru alți mari producători auto.

Vor fi unii care vor susține că, fiind unul dintre cei mai mari producători mondiali de mașini pe benzină și diesel, este în interesul Ford să exagereze consecințele, iar acest lucru ar fi putut fi adevărat nu cu mult timp în urmă.

Dar, după ce a adoptat cu întârziere această idee, Ford se numără acum printre cei care au preluat conducerea, angajându-se să crească cheltuielile pentru vehiculele electrice la 50 de miliarde de dolari (41 de miliarde de lire sterline), de la 30 de miliarde de dolari anterior, până în 2026 și să își administreze unitatea de mașini electrice separat de operațiunile cu motoare cu ardere internă, într-o mișcare menită să ajungă din urmă pionierul Tesla. Așadar, poate că ar trebui să îl luăm pe Farley ca atare.

Soarta operațiunilor Honda din Swindon este la fel de instructivă, dar din alte motive. Când uzina și-a închis porțile pentru ultima dată, celor 3.000 de persoane care și-au pierdut locurile de muncă li s-a promis că vor găsi rapid noi locuri de muncă - fie la alți producători locali, fie în cadrul planurilor de transformare a sitului din fabrică de automobile în parc logistic.

Dar recrutorii din zonă au respins rapid sugestia că ar exista suficiente locuri de muncă locale pentru toți sau că multe dintre ele ar oferi același salariu, în timp ce transformarea vechii fabrici Honda se așteaptă să dureze un deceniu.

Nimic din toate acestea nu pune la îndoială beneficiile decarbonizării planetei, dar guvernul și marile companii trebuie să fie mai sincere în ceea ce privește costurile net zero, deoarece acestea vor fi probabil astronomice și vor fi suportate în mod disproporționat de către muncitorii  pe care Ford îi angajează în întreaga lume. Deci, în acest sens, franchețea sa este un fel de gură de aer proaspăt.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri