Francezii sunt în continuare deosebit de îngrijorați de puterea lor de cumpărare, de care se tem că va scădea în următorii ani. Francezii au un deficit record de 588 de euro pe lună pentru a trăi confortabil și a nu fi nevoiți să își planifice bugetul până la ultimul bănuț, potrivit Le Figaro.
Acestea sunt concluziile celui mai recent barometru CSA Research pentru Cofidis, publicat miercuri, conform mediafax.
Potrivit sondajului, realizat în fiecare an, francezii au nevoie în medie de încă 588 de euro pe lună pentru a trăi confortabil și a nu fi nevoiți să își planifice bugetul până la ultimul bănuț.
Această estimare este cea mai mare din ultimii doisprezece ani, când cei chestionați credeau că vor avea un deficit de 510 euro în 2022 și de 467 de euro în 2021.
Este o sumă din ce în ce mai substanțială, pe care francezii o vor cheltui în principal pe alimente (64%), unde consideră că prețurile au crescut cel mai mult, pe activități de agrement (29%) și pe energie (23%).
62% dintre francezi intenționează să își reducă nevoile de bază, cum ar fi hrana (29%) și energia (27%). Este un record istoric, aceste rezultate fiind cu 8 puncte mai mari decât în 2022.
"Ne aflăm în continuare într-o situație complicată, deosebit de dificilă pentru francezi", confirmă Anne-Laure Marchal, director asociat al CSA, care explică faptul că puterea de cumpărare rămâne "preocuparea majoră a francezilor". Și, deși s-a înregistrat o ușoară acalmie de la ultimul sondaj, când 54% dintre francezi erau îngrijorați de puterea de cumpărare - cu 6 puncte mai mult decât astăzi (48%) -, această preocupare este încă foarte puternică în rândul celor mai tineri și al gospodăriilor cele mai sărace (în frunte cu cei săraci, cu 38%, și cu cei săraci, cu 54%). În mod similar, mai mult de unul din doi francezi se așteaptă ca puterea lor de cumpărare să scadă în cursul anului viitor. Această cifră crește la 60% în rândul pensionarilor.
Studiul arată, de asemenea, că puțini francezi sunt mulțumiți de bugetul lor: "Astăzi, doar 17% dintre ei spun că puterea lor de cumpărare este mare sau foarte mare", notează Anne-Laure Marchal. Acest lucru este direct legat de inflație.
76% dintre francezi spun că inflația este principalul motiv al dificultăților lor în ceea ce privește puterea de cumpărare. Creșterile de prețuri sunt resimțite cel mai acut în cazul alimentelor (90%), al energiei (86%) și al transporturilor (72%).
Prin urmare, mulți francezi sunt nevoiți să își reducă cheltuielile. În primul rând, la cheltuielile "neesențiale", spune directorul asociat, ceea ce se traduce prin "mai puține activități de agrement, mai puține ieșiri, mai puține haine". "Pentru fiecare produs pe care îl cumpără, francezii își optimizează coșul de cumpărături", 60% dintre ei fiind atenți la prețurile produselor (căutând cele mai mici prețuri, de exemplu) (+2 puncte față de 2022).
În ciuda acestor strategii, francezii "își dau seama că trebuie să continuăm să facem eforturi, pentru că nu va fi suficient", regretă Anne-Laure Marchal.
Starea de spirit este deci sumbră, "pesimistă" chiar, în fața unei "situații care nu a fost rezolvată". Și asta, "în ciuda unor cifre bune” care indică o "revenire la creștere". "Este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească mâine", conchide ea.
Comentează