'Gaura' din buget se tot mărește - După primele cinci luni din 2024, România se îndreaptă în vitează spre ratarea țintei de deficit

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 28-06-2024

Actualizat: 28-06-2024

Article thumbnail

Sursă foto: Pinterest

Execuția bugetului general consolidat în primele cinci luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 60,10 mld. lei, respectiv 3,40% din PIB față de deficitul de 36,91 mld. lei, respectiv 2,30% din PIB aferent celor cinci luni ale anului 2023. Construcţia bugetară pentru anul 2024 are în vedere o ţintă de deficit bugetar cash de 5% din PIB, reprezentând o diminuare cu 0,94 puncte procentuale (pp) din PIB, faţă de nivelul estimat de MF pentru anul 2023 (5,94% din PIB).

Veniturile totale au însumat 225,38 mld lei în primele cinci luni ale anului 2024, înregistrând o creștere de 14,1% (an/an), susținută cu precădere de încasările din venituri curente - impozit pe profit, contribuții de asigurări, impozit pe salarii, TVA și venituri nefiscale.

Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 21,12 mld lei, consemnând o dinamică pozitivă de 19,7% (an/an). Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 20,6%, peste evoluția fondului de salarii din economie (17,8%1), evoluția acestei categorii de încasări fiind influențată de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (OUG nr. 93/20232 și Legea nr. 296/20233), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (HG nr. 900/2023), precum și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (HG nr. 900/2023).

Contribuțiile de asigurări și impozitul pe profit

Totodată, evoluții pozitive au fost înregistrate și în cazul încasărilor din impozitul pe veniturile din pensii (58,3%4) și aferente declarației unice (13,7%). Pe de altă parte, dinamica încasărilor din impozitul pe dividende rămâne în teritoriul negativ (- 15,7%), pe fondul efectului de bază ridicat din ian. 2023 (creșterea semnificativă a dividendelor distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reținerea cotei de impozit de 5%).

Contribuțiile de asigurări au înregistrat 78,18 mld. lei, în creștere cu 20,7% (an/an), peste evoluția fondului de salarii din economie. Evoluția acestor încasări a fost influențată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (OUG nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (HG nr. 900/2023) și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară (OUG nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,14 miliarde lei, conform OUG nr. 4/2023).

Încasările din impozitul pe profit au însumat 10,09 mld. lei, consemnând o creștere de 37,9% (an/an), susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri de la agenții economici și impozitul pe profit de la bănci comerciale (+38,2%). Evoluția acestei categorii de încasări a fost influențată și de redirecționarea din impozitul pe profit a sumei pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, conform Legii nr. 322/2021 (-0,3 mld lei).

TVA, accize și venituri nefiscale

Încasările nete din TVA au înregistrat 47,89 mld. lei, în creștere cu 18,1% (an/an). De asemenea, valoarea restituirilor de TVA s-a majorat cu 8,5% față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (12,90 mld. lei în ian-mai 2024, comparativ cu 11,89 mld. lei în ian-mai 2023). Evoluția încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost susținută și de modificările fiscale aduse prin Legea nr.296/2023, precum creșterea cotei de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), pentru dreptul de utilizare a facilităților sportive, transportul de persoane în scop turistic, pentru livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență.

Veniturile din accize au însumat 15,80 mld. lei, înregistrând o creștere de 3,8%, susținută de sporul încasărilor din accizele pentru produsele energetice (+13,3%), în contextul unei evoluții pozitive a consumului de carburanți. Totodată, dinamica încasărilor din accizele pentru produsele din tutun și-a atenuat declinul (-8,3%), pe fondul avansului pozitiv semnificativ din luna mai a.c. Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale au însumat 17,62 mld lei, înregistrând un avans de 17,5% (an/an).

Sumele rambursate de Uniunea Europeană și cheltuielile bugetare

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 16,56 mld lei, în scădere cu 4,2% (an/an).

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 285,48 mld. lei au crescut în termeni nominali cu 21,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2024 au înregistrat o creștere cu 1,6 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, de la 14,6% din PIB la 16,2% din PIB.

Cheltuielile de personal au însumat 63,87 mld lei, în creștere cu 20,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 3,6% din PIB, cu 0,3 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ținând cont de creșterile salariale acordate în anul 2023.

Cheltuielile cu bunuri și servicii, dobânzile și asistența socială

Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost de 38,01 mld. lei, în creștere cu 25,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 19,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 26,9% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 15,99 mld. lei, cu 1,58 mld lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistența socială au fost de 92,19 mld. lei în creștere cu 12,0% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.

Subvenții, alte cheltuieli și investiții

Cheltuielile cu asistența socială au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, respectiv pe cele cinci luni ale anului 2024, au fost în sumă de 1,93 mld. lei.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 8,13 mld. lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum și pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (910,58 mil. lei) care reprezintă 11,2% din total subvenții.

Alte cheltuieli au fost de 7,66 mld. lei, reprezentând în principal, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, despăgubiri civile, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților potrivit Legii nr.165/2013 şi a Legii nr.164/2014.

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 20,79 mld. lei, cu 3,38% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 37,8 mld. lei, fiind de 1,48 ori mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 25,5 mld. lei.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri