Germania a elaborat un "plan secret" pentru a face faţă unui potenţial atac al Rusiei asupra teritoriului NATO, unul dintre punctele centrale fiind desfăşurarea a circa 800.000 de soldaţi germani, americani şi din alte state NATO pe linia frontului, scrie publicaţia The Wall Street Journal (WSJ), citată joi de agenţia EFE.
Acest plan operativ şi secret, detaliat în circa 1.200 de pagini, a fost redactat în urmă cu aproximativ doi ani şi jumătate la un complex militar din Berlin, după ce unii miniştri şi ofiţeri militari au susţinut că Rusia ar putea fi pregătită şi dispusă să atace teritoriul NATO în anul 2029, sau chiar mai devreme, în viziunea unora care mai recent văd un astfel de semn în incidentele de spionaj, sabotaj sau incursiuni aeriene pe care le atribuie Rusiei.
Există şi comentatori care cred că un eventual armistiţiu sau un acord de pace în Ucraina ar oferi Rusiei un răgaz de a-şi pregăti mai multe resurse pentru a ataca NATO.
Rute pentru mobilizarea trupelor
Planul german detaliază cum până la 800.000 de soldaţi germani, americani şi din alte state NATO ar urma să fie deplasaţi spre est, pe linia frontului, menţionând porturile, râurile, căile ferate şi drumurile folosite de aceste trupe, precum şi logistica aprovizionării şi protejarea lor.
Întrucât Alpii formează o barieră naturală, trupele NATO ar trebui să traverseze Germania în cazul unei confruntări cu Rusia, "indiferent de unde ar putea începe" o astfel de confruntare, explică Tim Stuchtey, directorul Institutului Brandenburg pentru Societate şi Securitate (BIGS).
Descurajarea Rusiei ca tactică de prevenire a războiului este de asemenea menţionată. "Obiectivul este prevenirea războiului, arătându-le clar inamicilor noştri că, dacă ne atacă, nu vor reuşi", afirmă un ofiţer care spune că este unul dintre autorii planului.
Probleme de infrastructură scoase la iveală în exerciții
Un exerciţiu militar recent a relevat însă probleme de infrastructură de natură să îngreuneze deplasarea vehiculelor militare spre est.
În timpul Războiului Rece, în lucrările de infrastructură caracterul de dublă întrebuinţare era o cerinţă obligatorie, iar autostrăzile occidentale aveau secţiuni care, la nevoie, puteau fi folosite ca piste pentru avioanele militare, precum şi pentru transportul convoaielor de mari dimensiuni.
Infrastructura construită ulterior adesea nu îndeplineşte aceste cerinţe, iar unele poduri şi tuneluri sunt prea înguste. Potrivit WSJ, guvernul de la Berlin consideră că 20% dintre autostrăzile şi 25% dintre podurile Germaniei necesită lucrări suplimentare, în timp ce porturile de la Marea Nordului şi Marea Baltică au nevoie de investiţii estimate la 15 miliarde de euro, din care 3 miliarde de euro ar trebui alocate proiectelor care permit dubla utilizare a infrastructurii.
Planul Germaniei este conceput în primul rând ca o platformă logistică pentru NATO, prin urmare modernizarea infrastructurii sale este esenţială.






























Comentează