Compania Stadler Polska, selectată de Ministerul bulgar al Transporturilor pentru livrarea a șapte trenuri cu etaj și 35 de automotoare, a renunțat la comandă. Anunțul a fost făcut de departamentul responsabil cu achiziționarea de material rulant nou în cadrul Planului de Redresare și Reziliență, conform căruia aproape 3 miliarde de leva au fost alocate pentru acest scop.
Astfel, pentru două din cele trei mega licitații ale ministerului nu vor fi livrate trenuri. A fost semnat un contract pentru cele șapte automotoare cu etaj, iar Stadler a fost clasată pe primul loc pentru a doua comandă.
„La Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor s-a primit o scrisoare de la Stadler, prin care societatea notifică că, în baza art. 37, alin. 7 din contract, acesta urmează să fie reziliat, precum și o declarație prin care se retrage din procedura de livrare a 35 automotoare”, relatează ministerul.
Rezilierea primului contract
Stadler Polska a solicitat rezilierea contractului semnat pe 26 aprilie 2024, pentru „livrarea a șapte automotoare electrice cu etaj și zero emisii, cu o capacitate de cel puțin 300 locuri, întreținere pe o perioadă de 15 ani și instruirea personalului”. Automotoarele erau destinate zonelor suburbane din marile orașe, precum Sofia și Plovdiv (tip S-bahn). Producătorul a fost selectat în urma negocierii directe, cu un preț de 300,5 milioane de leva și o perioadă de livrare de 26 de luni.
„Termenul inițial de depunere a garanției bancare de către antreprenor a fost de 30 de zile lucrătoare de la primirea notificării de finanțare garantată. După transmiterea unei cereri motivate de către Stadler, termenul a fost prelungit cu încă 52 de zile lucrătoare. Termenul de depunere a garanției bancare a expirat la 22 iulie 2024 și până în prezent nu a fost furnizată, ceea ce confirmă refuzul companiei de a îndeplini contractul atribuit”, a scris ministerul.
„În cadrul negocierilor dintre minister și Stadler, s-au depus eforturi considerabile pentru a se ajunge la soluții reciproc avantajoase, conform legii. Stadler a avut ultimatumuri și a modificat chiar și sfera contractului, depășind cadrul de modificări neesențiale, ceea ce nu este admisibil conform Legii Achizițiilor Publice. Decizia companiei de a rezilia un contract deja încheiat și de a se retrage dintr-o procedură de interes național și public nu corespunde unor bune relații comerciale. Suntem într-un dialog continuu cu Comisia Europeană și vom depune toate eforturile pentru a implementa pe deplin și la timp reforma în sectorul feroviar, prevăzută în Planul de Redresare și Reziliență”, a declarat ministrul Gvozdeikov.
Nou câștigător de ultim moment
Pentru a gestiona situația legată de licitația pentru 35 de automotoare cu un singur etaj, cu minim 200 de locuri, Ministerul Transporturilor va semna probabil un contract cu compania clasată pe locul al doilea, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Stadler s-a clasat pe primul loc cu cel mai mic preț, 642,5 milioane de leva, dintr-un total de patru oferte de preț. Oferta PESA Bydgoszcz este de 840 milioane de leva.
Cea mai mare licitație, de 1,2 miliarde de leva, pentru furnizarea a 20 de trenuri electrice cu un singur etaj, care ating până la 200 km/h și au o capacitate de cel puțin 300 de locuri, rămâne fără o soluție. Compania chineză CRRC Qingdao Sifang Co a oferit prețul cel mai mic, 607 milioane de leva, dar a retras oferta din cauza subvențiilor de la statul chinez, neconforme cu politica de la Bruxelles. Oferta companiei spaniole Talgo, cu 1,2 miliarde de leva, nu a îndeplinit condițiile, iar în aprilie licitația a fost reziliată.
Ministrul bulgar al Transporturilor, Gheorghi Gvozdeikov, a anunțat că sunt în desfășurare negocieri cu Bruxelles-ul pentru înlocuirea tipului de trenuri cu unul care poate fi produs în termene mai scurte, dar nu există nicio evoluție.
Conform Planului de Redresare și Reziliență, Bulgaria este pe cale să cumpere doar 9 locomotive electrice de manevră, în urma unui contract cu firma Express Service din orașul Ruse. Perioada de livrare este de 30 de luni, iar prețul este de 10,5 milioane de leva. În România, în cadrul aceluiași plan, sunt deja livrate primele trenuri dintr-un total de 62, de la o companie poloneză.
Sursa: Revista Presei Rador Radio România
Comentează