Haosul planează asupra frontierelor UE: Noile controale riscă să blocheze punctele de trecere

Autor: Diana Pană

Publicat: 11-10-2025 13:08

Actualizat: 11-10-2025 13:15

Article thumbnail

Sursă foto: playtech.ro

Sistemul de Intrare/Ieșire (Entry/Exit System – EES) a fost conceput pentru a consolida securitatea, însă ar putea provoca timpi de așteptare mai mari la frontieră.

Pasagerii care sosesc duminică în Uniunea Europeană din țări terțe ar trebui să se pregătească pentru întârzieri, pe măsură ce noul sistem automat de înregistrare EES intră în vigoare, conform POLITICO.

„Companiile aeriene care alimentează marile hub-uri operează după programe foarte strânse, așa că chiar și câteva minute de întârziere la controlul de frontieră pot afecta conexiunile”, a declarat Montserrat Barriga, director general al Asociației Europene a Companiilor Aeriene Regionale.

Sistemul va fi implementat treptat, pe parcursul a șase luni, ceea ce înseamnă că nu toate punctele de trecere vor începe utilizarea lui imediat.

Sistemul EES

Cum va funcționa sistemul

Cetățenii din afara UE vor trebui să se oprească pentru mai mult timp în fața unui ofițer de control al pașapoartelor sau să folosească chioșcuri automate în aeroporturi, porturi și gări internaționale pentru a furniza amprentele digitale și pentru a li se face o fotografie. La trecerile ulterioare ale frontierelor interne Schengen, călătorii nu vor trebui să repete înregistrarea, deoarece datele vor fi stocate și utilizate automat pentru a înregistra intrările și ieșirile.

Datele biometrice vor fi păstrate în sistemul EES timp de trei ani, termen ce poate fi extins la cinci ani dacă nu este înregistrată o ieșire.

Sistemul va fi introdus în toate țările din spațiul Schengen — adică în statele UE, dar și în Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Irlanda și Cipru nu fac parte din acest program.

EES va înlocui actualul sistem de ștampilare manuală a pașapoartelor, care nu permite detectarea automată a persoanelor ce depășesc perioada autorizată de ședere de 90 de zile într-un interval de 180 de zile.

„Sistemul de Intrare/Ieșire este coloana vertebrală digitală a noului nostru cadru comun european pentru migrație și azil”, a declarat comisarul pentru afaceri interne și migrație, Magnus Brunner.

În primele șase luni, cele două sisteme — cel manual și EES — vor funcționa în paralel, ceea ce înseamnă că pasagerii ar putea fi nevoiți să treacă prin ambele proceduri. Sistemul va deveni pe deplin operațional pe 10 aprilie, când va înlocui definitiv ștampilarea manuală a pașapoartelor.

Temeri privind posibile blocaje

Autoritățile naționale se tem de posibile haosuri la frontieră. Franța, cea mai vizitată destinație turistică din lume, cu peste 100 de milioane de turiști în 2024, se așteaptă la probleme mai mari decât alte state.

„Dacă mâine ar trebui să trecem toți pasagerii unui zbor lung din China prin EES, timpul de așteptare la frontieră s-ar tripla”, a spus un oficial al Ministerului francez de Interne, sub protecția anonimatului.

„Formalitățile suplimentare cerute de EES vor crește inevitabil timpii de așteptare pentru călătorii din țările terțe”, a adăugat el.

Uniunea Europeană a precizat că sistemul ar putea fi suspendat temporar în primele șase luni de la implementare dacă timpii de așteptare devin prea mari sau apar probleme tehnice.

„De aceea este atât de importantă implementarea treptată — oferă aeroporturilor și companiilor aeriene spațiu pentru adaptare”, a spus Barriga.

Unde se implementează prima dată

Potrivit publicației The Independent, doar trei țări — Estonia, Luxemburg și Cehia — vor avea sistemul EES complet funcțional pentru toate sosirile și plecările începând de duminică.

Germania a anunțat că doar aeroportul din Düsseldorf va aplica EES de duminică, urmând ca aeroporturile din München și Frankfurt să-l introducă ulterior. În Italia, aeroporturile Roma Fiumicino și Milano Malpensa vor folosi sistemul de luni. Țările de Jos vor implementa EES la aeroportul Rotterdam The Hague pe 27 octombrie și la Amsterdam Schiphol pe 3 noiembrie.

Spania va testa sistemul doar pentru un singur zbor care sosește la Madrid duminică, urmând o extindere treptată.

În Franța, autoritățile vor angaja 230 de polițiști de frontieră suplimentari în cele 120 de puncte de intrare Schengen pentru a gestiona volumul crescut de muncă pe măsură ce sistemul este introdus treptat.

Unele aeroporturi au publicat deja detalii despre capacitățile lor. De exemplu, aeroportul din Bruxelles a anunțat că dispune de 61 de chioșcuri automate pentru înregistrarea în EES.

„Este important de subliniat că gestionarea punctelor de trecere a frontierei revine statelor membre, nu operatorilor aeroportuari”, a declarat Federico Bonaudi, director de facilitare în cadrul organizației ACI Europe.

Îngrijorări și soluții

De luni de zile, ACI Europe își exprimă îngrijorarea privind „incertitudinea legată de modul în care sistemul va funcționa odată ce toate statele membre se vor conecta la el”.

„Până acum au fost efectuate doar teste parțiale”, a spus Bonaudi.

Printre problemele ridicate de organizație se numără „lipsa cronică de personal a poliției de frontieră în unele state membre” și faptul că „campania de informare a publicului călător a fost lansată prea târziu”.

În ciuda acestor dificultăți, „toate garanțiile legale și instrumentele necesare au fost puse în aplicare pentru a minimiza perturbările și întârzierile în prima zi de funcționare și în cele următoare”, a adăugat Bonaudi.

Comisia Europeană a creat și o aplicație de preînregistrare menită să accelereze trecerea frontierelor.

Totuși, Suedia este singura țară care a confirmat că va utiliza această aplicație.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri