Hartă – Blocada rebelilor Houthi la Marea Roșie duce Occidentul la mâna Rusiei: apare o nouă rută de transport comercial

Autor: Redactia Stiripesurse.ro

Publicat: 03-06-2024

Actualizat: 03-06-2024

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

În condițiile în care SUA și Marea Britanie nu reușesc în totalitate să-i alunge pe rebelii Houthi sau să oprească miliția lor să atace navele americane și britanice legate de Israel în Marea Roșie și Marea Arabiei, transportatorii comerciali au privit din ce în ce mai mult Ruta Mării Nordului a Rusiei ca o alternativă potențială atractivă, informează într-o analiză revista Foreign Policy. Dar în Norvegia un specialist în domeniu nu crede că noua rută ar putea să fie viabilă.

„Costurile crescânde și teama de a fi lovit de dronele și rachetele Houthi i-au determinat pe unii expeditori să ia în considerare Arctica drept o alternativă, deoarece topirea gheții începe să deschidă un nou potențial pe așa-numita Rută a Mării Nordului”, a scris Foreign Policy.

Cei 5.600 km din Ruta Mării Nordului sunt cea mai scurtă rută maritimă între Europa și Asia și pot reduce aproximativ 8.000 km din distanță și 40-60 la sută în timp. „Abilitatea de a reduce distanța de la călătoria unei nave ar însemna timpi de călătorie mult mai rapizi. Reprezintă un plus major în lumea de astăzi a comerțului cu amănuntul online și a livrărilor în ziua următoare”, a spus FP.

„Întinzându-se de la Marea Barents, lângă granița Rusiei cu Norvegia, până la strâmtoarea Bering dintre Siberia și Alaska, Ruta Mării Nordului a fost privită de marile puteri navale ca o posibilă scurtătură pentru călătoria pe mare între Europa și Asia de secole, dar regiunea, climatul înghețat dur, de neiertat, cât și îndepărtarea extremă au făcut astfel de ambiții imposibile. Dar astăzi, schimbările climatice au loc de patru ori mai repede în Arctic decât oriunde altundeva de pe planetă, iar nivelurile masive de topire a gheții din regiune din cauza creșterii temperaturii globale au dus la speculații 'sălbatice' cu privire la faptul că ruta va deveni viabilă comercial în viitorul apropiat”, arată revista.

Problema Occidentului: 70% din Arctica, inclusiv aproape toată lungimea porțiunii arctice a rutei, trece prin apele rusești

„Navele care doresc să utilizeze ruta trebuie să obțină permisiunea rușilor și să le plătească taxe de tranzit. Având în vedere relațiile actuale dintre multe țări occidentale și Rusia pe fondul războiului din Ucraina, aceasta reprezintă o provocare evidentă”, a arată revista.

Traficul maritim în Marea Roșie este în scădere cu aproape 60% față de un an normal. De asemenea, costul asigurării pentru tranzitarea strâmtorii Bab el-Mandeb a crescut vertiginos.

„În lumea transporturilor maritime, care se bazează pe predictibilitate, una sau două zile de întârziere poate duce la o creștere mare a costurilor. Dar instabilitatea cronică din Orientul Mijlociu nu va face decât să facă căile maritime arctice, oricât de perfide, sunt mai atractive pentru superputerea globală în curs de dezvoltare”, a concluzionat FP.

În Norvegia ruta nu este considerată o rută viabilă

Norvegia, care are a cincea cea mai mare flotă comercială din lume și cel mai mare grup de asigurări reciproce de risc de război, a văzut prețurile crescând de 100 de ori de la începutul atacurilor Houthi în octombrie 2023, la aproximativ 1% din valoarea fiecărei nave pe tranzit prin Marea Roșie, a spus Audun Halvorsen, directorul departamentului de urgență al Asociației Armatorilor Norvegieni.

În Norvegia oficialii și experții sunt sceptici că ruta va fi viabilă în curând. „Răspuns scurt, viabilitate aproape de zero”, a spus Halvorsen. „Nu este o alternativă realistă în viitorul previzibil.” Apele din apropierea țărmului, care sunt cele mai sigure pentru navigație, sunt, de asemenea, foarte puțin adânci, ceea ce înseamnă că expeditorii ar trebui să-și reducă tonajul și să folosească nave mai mici decât navele portacontainere sau să meargă mai departe în larg, unde vremea este mult mai rea. Există o capacitate foarte mică de a introduce bărci de căutare și salvare în zonă.content-image

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri