DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

În aşteptarea bugetului - Administraţiile locale din România încep anul fără situaţii de criză

R Street Institute
deficit economie buget

Bugetul pentru anul 2021 se anunţă unul de criză, cu numeroase cheltuieli tăiate şi venituri îngheţate. În aşteptarea adoptării bugetului de stat, autorităţile locale îşi fac planurile pentru propriile bugete, care trebuie adoptate în termen de 45 de zile de la publicarea Legii bugetului naţional în Monitorul Oficial. Echilibrul bugetar al administraţiilor locale se anunţă unul fragil, ţinând cont de frâna bruscă pusă de unele domenii ale economiei, de creşterea şomajului (ambele cu repercusiuni în cotele defalcate din impozitul pe venit), de cheltuielile pentru combaterea pandemiei la nivel local.

Deja primarii de sector din Bucureşti (subdiviziuni administrativ-teritoriale fără personalitate juridică, dar cu bugete proprii) au solicitat, într-o scrisoare adresată Ministerului Finanţelor Publice, majorarea cotei defalcate din impozitul pe venit, pentru evitarea crizei financiare. În ultimii ani, criza financiară şi insolvenţa au fost situaţii cu totul excepţionale în administraţia locală din România, iar dacă temerile primarilor de sector sunt întemeiate, ne afăm în faţa unei situaţii de o gravitate fără precedent cel puţin în ultimii 10 ani.

Potrivit Legii finanţelor publice locale, criza financiară este starea patrimoniului unității administrativ-teritoriale caracterizată prin existența unor dificultăți financiare, prin lipsa acută de disponibilități bănești, ce conduce la neachitarea obligațiilor de plată, lichide și exigibile, mai vechi de 90 de zile și care depășesc 15% din cheltuielile prevăzute în bugetul general al unității administrativ-teritoriale respective, cu excepția celor aflate în litigiu comercial, sau neachitarea drepturilor salariale prevăzute în bugetul local de venituri și cheltuieli sau în bugetele instituțiilor sau serviciilor publice de interes local sau județean, după caz, pe o perioadă mai mare de 90 de zile de la data scadenței.

Potrivit aceleiaşi legi, insolvenţa unităţilor administrative se constată în urma neachitării obligațiilor de plată, lichide și exigibile, mai vechi de 120 de zile și care depășesc 50% din cheltuielile prevăzute în bugetul general al unităților administrativ-teritoriale, sau în urma neachitării drepturilor salariale izvorâte din raporturile de muncă și prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli, pe o perioadă mai mare de 120 de zile de la data scadenței.

Ambele situaţii se raportează şi se înregistrează într-un registru special gestionat de Ministerul Finanţelor Publice, fiind urmate de măsuri speciale de redresare.

Potrivit unui răspuns al Ministerului Finanţelor Publice, în prezent, nicio unitate administrativ-teritorială nu se află în situaţie de criză financiară sau insolvenţă. De altfel, după criza financiară din perioada 2008-2012, când a existat o tendinţă de creştere a arieratelor (plăţi restante de mai bine de 90 de zile), situaţia bugetelor locale s-a menţinut la un nivel corespunzător. În ultimii cinci ani, doar o comună s-a aflat în insolvenţă, timp de un an. În ultimii opt ani, doar un oraş (Aninoasa, judeţul Hunedoara) şi-a declarat insolvenţa, situaţia din care a ieşit după un an şi cinci luni.

Situaţia crizelor financiare şi a insolvenţelor la nivel local este publicată lunar de Ministerul Finanţelor Publice, astfel că în următorul an aceasta poate fi un indicator uşor de următorit, într-un an care se anunţă unul de criză. În România există în prezent 3228 de unităţi administrativ teritoriale (municipii, oraşe, comune, judeţe şi sectoare ale Capitalei - subdiviziuni).

Răspunsul oficial al MFP pentru STIRIPESURSE.RO:

"Referitor la:

• numărul unităţilor administrativ teritoriale care au declarat, în ultimii 5 ani, situaţie de criză financiară (potrivit OUG 46/2013), menționăm că la nivelul Ministerului Finanțelor nu există localități care s-au înscris în Registrul local al situaţiilor de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale în această perioadă.

• numărul unităţilor administrativ teritoriale care au declarat, în ultimii 5 ani, situaţie de insolvență (potrivit OUG 46/2013), menționăm că la nivelul Ministerului Finanțelor:

- în anul 2017 s-a înscris în Registrul local al situaţiilor de insolvenţă a unităţilor administrativ-teritoriale localitatea Andreiașu de Jos, județul Vrancea (prin Sentința civilă nr. 511/2016 s-a deschis procedura de insolvență, iar prin Sentința civilă nr. 194/2017 s-a închis procedura de insolvență);

• Lista unităţilor administrativ teritoriale aflate în prezent în situaţie de criză financiară, respectiv de insolvență (potrivit OUG46/2013), menționăm că, la nivelul Ministerului Finanțelor, în Registrul local al situațiilor de criză financiară/insolvență a unităților administrativ-teritoriale nu există localități care să aibă deschisă procedura de criză financiară/insolvență și să nu se fi închis procedura de criză financiară/insolvență."

content-image

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.