Descoperire uriașă: Un meteorit conține două minerale nemaivăzute până acum pe Pământ

globalnews.ca
meteorit

Un expert în meteoriți de la Universitatea din Alberta a făcut parte dintr-o echipă de cercetători care a descoperit cel puțin două minerale noi, nemaivăzute până acum pe Pământ. Chris Herd, profesor în cadrul departamentului de Științe ale Pământului și ale Atmosferei și curator al colecției de meteoriți a Universității din Alberta, a fost contactat în urmă cu câțiva ani pentru a încerca să clasifice un meteorit de 15 tone găsit în Somalia, al nouălea cel mai mare meteorit descoperit vreodată, anunță globalnews.ca.

"În cursul efectuării clasificării - descrierea acestei noi roci pentru știință - am dat peste niște incluziuni, niște potențiale minerale diferite și interesante în interiorul meteoritului. Ceea ce am descoperit acum este că există cel puțin două minerale noi în acest meteorit din Somalia, care nu au mai fost descoperite până acum.

"Cei mai mulți oameni din profesia mea vor trece prin cariera lor și nu vor găsi nici măcar un mineral nou. Aici, doar în virtutea examinării acestui meteorit... am dat peste două", a declarat Herd. A fost un moment emoționant când colegul meu, Dr. Andrew Locock, făcea analiza. În prima zi în care s-a uitat la el, a venit la mine și mi-a spus: "Cred că ai cel puțin două minerale noi acolo", pe baza chimiei lor, pe baza raportului dintre elementele care se află acolo - în acest caz, fier, fosfor și oxigen - ai găsit două minerale noi, iar asta a fost cu adevărat interesant".

Cele două minerale au provenit dintr-o bucată de 70 de grame care a fost trimisă la U of A pentru clasificare. Un potențial al treilea mineral este, de asemenea, analizat. "Ori de câte ori găsești un mineral nou, înseamnă că condițiile geologice, chimia rocii, a fost diferită de ceea ce s-a mai găsit până acum. Asta este ceea ce face ca acest lucru să fie interesant: În acest meteorit aveți două minerale descrise oficial care sunt noi pentru știință, a spus Herd.

"Aceasta este expertiza mea - cum să deslușești procesele geologice și istoria geologică a asteroidului din care a făcut parte această rocă", a spus Herd. "Nu m-am gândit niciodată că voi fi implicat în descrierea unor minerale complet noi doar în virtutea faptului că am lucrat la un meteorit". Acest meteorit este de aproximativ două ori mai dens decât o rocă terestră obișnuită, a spus el, și este magnetic.

Noile minerale au fost denumite elaliit și elkinstantonit. Acestea au fost identificate de Locock, șeful laboratorului de microsonde electronice al U of A, deoarece fiecare dintre ele fusese creat sintetic înainte. "Aceste minerale au fost sintetizate în laborator de către un grup din Franța în anii 1980, deci erau cunoscute de știință în acest sens", a explicat Herd, "dar nu ajunge să fie numit mineral nou până când nu este găsit în natură".

Elaliitul este numit după meteoritul însuși, deoarece a fost găsit în apropiere de El Ali, în Somalia. Herd a numit cel de-al doilea mineral după Lindy Elkins-Tanton, un distins om de știință planetar.

Cercetările sunt realizate împreună cu UCLA și California Institute of Technology. Herd crede că ar putea fi găsite mai multe minerale dacă cercetătorii vor putea obține mai multe mostre, dar, cercetătorii spun că meteoritul pare să fi fost mutat în China și că viitorul său este necunoscut.

"Roca în sine a stat cel puțin câteva generații în zona din Somalia unde a fost găsită", a declarat Herd. "Era cunoscută de către păstorii de cămile ca un loc unde se opreau și își ascuțeau uneltele. A fost îndepărtată din sit și, de fapt, a fost îndepărtată din țară acum, ceea ce este puțin nefericit... Este o piatră gigantică care are o potențială semnificație culturală."

Meteoritul ar putea dezvălui, de asemenea, indicii despre formarea asteroizilor, a declarat luni universitatea într-un comunicat de presă. "În mod intrigant, este posibil ca meteoritul elalițiu, grupul din care face parte, să nu provină de fapt din miezul unui asteroid, ci ar putea proveni dintr-un fel de baltă gigantică de metal inițial topit în apropierea suprafeței unui asteroid", a spus Herd.

"Ori de câte ori se cunoaște un nou material, cercetătorii în domeniul materialelor sunt și ei interesați, din cauza potențialelor utilizări într-o gamă largă de lucruri în societate", a adăugat el. "Nu știi niciodată ce vei găsi până când nu începi să investighezi aceste roci în detaliu". Universității i se cere adesea să efectueze clasificări de meteoriți și face câteva zeci pe an, a spus Herd.