Un copil de clasa pregătitoare a ajuns la spital cu degetul amputat, după două zile consecutive de agresiuni în școală. Conducerea a oferit explicații contradictorii, iar părinții vorbesc despre mușamalizare.
Incidentul a avut loc la Liceul Bălcescu din Cluj Napoca, unde a avut loc un episod de o violență greu de imaginat.
Cum a început totul
O altercație între elevi, în care un băiețel a fost agresat, umilit și lăsat fără haine în curtea școlii.
Incidentul a fost relatat învățătoarei, însă nu s-au luat măsuri, iar situația a escaladat dramatic în următoarea zi, potrivit ziardecluj.ro.
A doua zi, violențele s-au repetat
În sala de clasă, colegii implicați în prima bătaie l-au atacat din nou pe copil. De această dată, violența a avut consecințe medicale grave: degetul băiatului a fost prins cu forța în ușa unui dulap. Strigătele de durere au fost urmate de o intervenție medicală de urgență.
Copilul a ajuns la spital
Copilul a ajuns la spital, unde medicii au făcut două operații pentru a încerca salvarea degetului. Potrivit informațiilor venite din apropierea familiei, finalul a fost tragic: amputare parțială.
Copilul de șase ani a trecut prin două intervenții chirurgicale din cauza unor acte de violență repetate, petrecute chiar în instituția care ar fi trebuit să-l protejeze.
Reacția instituției de învățământ
Școala a negat că ar fi existat vreo agresiune. Ulterior, s-a vorbit despre un „accident nefericit”, varianta transmisă fiind că elevul „și-ar fi prins singur degetul la baie”.
Părinții din clasă au descris însă cu totul altceva: două incidente, două zile la rând, agresiuni clare, iar copilul era deja speriat încă din prima zi. Mesajul oficial venit de la mama copilului, distribuit pe grupul de părinți, a prezentat cazul într-o manieră calmă și împăciuitoare, lucru care a ridicat și mai multe semne de întrebare. Unii părinți au vorbit despre presiuni, alții despre teamă de scandal.
Reacția ministrului Educației, Daniel David
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a solicitat, duminică, o analiză privind modul în care conducerea Liceului ”Nocilae Bălcescu” din Cluj-Napoca şi autorităţile educaţionale locale au gestionat cazul copilului de şase ani bătut şi umilit de colegi şi ajuns la spital după ce aceştia i-au prins degetul în uşă şi i l-au rupt. După ce cazul a apărut în presa locală, Poliţia Cluj a anunţat că s-a sesizat din oficiu şi face cercetări pentru lovire şi alte violenţe.
„Pornind de la cazul grav de violenţă înregistrat în cadrul Liceului Teoretic „Nicoale Bălcescu” din Cluj-Napoca, semnalat recent şi în spaţiul public, ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a solicitat o analiză a modului de răspuns din partea unităţii de învăţământ şi a autorităţilor educaţionale locale, urmând să se ia decizii în consecinţă”, precizează Ministerul Educaţiei şi Cercetării într-un comunicat de presă.
Ministrul Daniel David reaminteşte poziţia sa faţă de violenţa în spaţiul educaţional, precum şi instrumentele puse la dispoziţie de minister, tematicile antiviolenţă solicitate pentru Programul „Săptămâna altfel”, introducerea „butonului roşu” şi a sesizărilor anonime, reafirmându-şi, în acelaşi timp, deschiderea pentru îmbunătăţirea acestora în funcţie de feedbackul primit din sistem şi din societate, se mai arată în comunicatul citat.
„Educaţia modernă, al cărei rol este de a forma competenţe relevante, se co-creează în ecosisteme educaţionale complexe, unde la bază avem triada elev-profesor-părinte: aceasta funcţionează într-un cadru mai general, care include autorităţile (locale/naţionale) şi mediul socio-economic. Dar «co-crearea» nu înseamnă că avem acelaşi rol, ci că rolurile complementare trebuie să interacţioneze eficient în beneficiul copiilor şi al sistemului educaţiei”, afirma ministrul Educaţiei.
Daniel David sublinia că, deşi, în general, „relaţiile între aceşti actori sunt bune”, se observă în spaţiul public „prea des” şi „comportamente disfuncţionale între aceşti actori”.
"Presiunea socială este mare"
„Ştiu că presiunea socială (conflicte/polarizări/exprimări şi manifestări publice inadecvate/atitudini extremiste) este mare, iar aceasta influenţează şi şcoala, dar noi trebuie să fim model pentru societate, şi nu invers!”, punctează David.
Ministrul Educaţiei mai spunea că ministerul a creat „contextul legal pentru a preveni şi pe cât posibil elimina orice formă de violenţă sau comportament disfuncţional” în şcoală. „Instrumente complementar-corective recente sunt «butonul roşu» şi admiterea sesizărilor anonime şi vă încurajez să implementaţi acest cadru în fiecare şcoală, astfel încât fiecare actor al educaţiei să se simtă protejat şi să vină cu încredere şi plăcere în mediul educaţional”, afirma Daniel David.
Ministrul preciza că ministerul pe care îl conduce monitorizează „atent” astfel de fenomene, iar acolo unde trebuie adăugate măsuri noi, acest lucru se va face „cu celeritate”, inclusiv „pe baza feedbackului primit din partea oamenilor educaţiei”.
Cazul a fost sesizat la IPJ Cluj
IPJ Cluj a transmis că s-a sesizat din oficiu şi că se fac cercetări pentru lovire şi alte violenţe.
„Având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public la data de 15 noiembrie a.c. precizăm că poliţiştii din cadrul Secţiei 2 Poliţie Cluj-Napoca s-au sesizat din oficiu cu privire la un incident petrecut într-o unitate de învăţământ din municipiul Cluj-Napoca la data de 6 noiembrie a.c., în care ar fi fost implicaţi mai mulţi elevi”, informează IPJ Cluj.
Sursa citată a mai transmis că se fac cercetări pentru lovirea sau alte violenţe şi pentru stabilirea cu exactitate a împrejurărilor în care s-au produs evenimentele şi luarea tututror măsurilor legale ce se impun.































Comentează