Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Industria aviatică a pus ochii pe untura de porc: Avioanele care merg cu grăsime animală nu sunt chiar o veste bună pentru mediu, avertizează experții

rfi.ro
porci

Grăsimea de porc, de vită și de pui este folosită pentru a face combustibil mai ecologic pentru avioane, însă un nou studiu avertizează că acest lucru va fi mai rău pentru planetă, notează BBC.

Grăsimile animale sunt considerate deșeuri, astfel încât combustibilul de aviație fabricat din acest material are o amprentă de carbon mult mai mică. Se așteaptă ca cererea de combustibil obținut din subproduse de origine animală să se tripleze până în 2030, iar companiile aeriene să fie în frunte. Însă experții se tem că penuria va forța alte industrii să folosească mai mult ulei de palmier - un generator uriaș de emisii de carbon.

Nu sunt destule animale de sacrificat

Companiile aeriene se află sub presiune pentru a reduce emisiile uriașe de dioxid de carbon, care provin în principal din arderea kerosenului de origine fosilă în motoarele aeronavelor.

Însă studiul realizat de Transport & Environment, un grup de campanie pentru transporturi nepoluante cu sediul la Bruxelles, subliniază că pur și simplu nu sunt sacrificate suficiente animale în fiecare an pentru a satisface cererea tot mai mare de grăsimi animale a companiilor aeriene.

"Nu există o ofertă nesfârșită de animale sau de grăsimi animale", a declarat Matt Finch de la Transport & Environment.

"Așa că, dacă se pune o sursă de cerere suplimentară masivă, de oriunde din aviație, în acest caz, industriile în care se folosește în prezent grăsimea, vor trebui să caute alternative. Iar această alternativă este uleiul de palmier. Deci, indirect, aviația va fi responsabilă pentru creșterea cantității de ulei de palmier care trece prin sistemele europene."

Utilizarea sporită a uleiului de palmier este legată de creșterea emisiilor, deoarece pădurile mai vechi, care stochează cantități mari de carbon, sunt defrișate pentru noi plantații.

Grăsimea animală, mai prietenoasă cu mediul

Faptul că grăsimile de origine animală sunt folosite drept combustibil va fi o surpriză pentru mulți. Timp de secole, seuul și untura au fost folosite pentru a face lumânări, săpunuri și produse cosmetice.

Cu toate acestea, în ultimii 20 de ani, biodieselul obținut din aceste deșeuri animale sau din uleiuri alimentare folosite a crescut constant în Marea Britanie și în alte țări. În întreaga Europă, combustibilul obținut din animale moarte a crescut de patruzeci de ori din 2006 încoace, potrivit noilor cercetări.

O mare parte din acest material este utilizat în autoturisme și camioane sub formă de biodiesel, care este clasificat ca fiind un combustibil durabil și, ca atare, are o amprentă de carbon mult mai mică în conformitate cu normele în vigoare.

Dar guvernele britanic și europene sunt acum foarte interesate să crească utilizarea acestor tipuri de deșeuri pentru a face aviația mai ecologică. În acest scop, ele pun în aplicare mandate ambițioase care vor impune companiilor aeriene să utilizeze o proporție mai mare de combustibil sustenabil pentru aviație (SAF) în rezervoarele lor.

Pentru Regatul Unit, această proporție va fi de 10% până în 2030, iar pentru UE de 6% - dar, potrivit observatorilor, aceste planuri ar putea pune presiune asupra pieței actuale a deșeurilor animale.

Există diferențe semnificative de abordare între Regatul Unit și UE. Este probabil ca Marea Britanie să limiteze utilizarea seuului de mai bună calitate în combustibil - în timp ce în Europa utilizarea acestui tip de material va fi stimulată, deoarece reducerea gazelor cu efect de seră obținută cu această grăsime este mai mare.

Odată cu creșterea cererii, prețurile vor crește, iar acest lucru va încuraja probabil exporturile din Regatul Unit, ceea ce va avea consecințe.

De câți porci morți ai nevoie pentru a alimenta un avion?

Potrivit Transport & Environment, un zbor de la Paris la New York ar avea nevoie de grăsime de la 8.800 de porci dacă tot combustibilul ar proveni din surse animale.

Având în vedere că este posibil ca Marea Britanie să restricționeze utilizarea produselor de origine animală și a uleiurilor de gătit folosite, zborurile care se realimentează în Marea Britanie vor avea probabil doar cantități mici de materiale de origine animală în motoare.

În UE, companiile aeriene vor avea un obiectiv de 6% de combustibil sustenabil pentru aviație pentru 2030, din care 1,2% trebuie să provină din e-kerosen. Presupunând că restul de 4,8% este derivat în întregime din grăsime animală, ar fi nevoie de aproximativ 400 de porci pe zbor transatlantic.

Linia gri de prezentare

Printre industriile care ar putea fi nevoite să se aprovizioneze cu ingrediente diferite în cazul în care aviația consumă o proporție mai mare de grăsimi animale se numără producătorii de hrană pentru animale de companie.

Aceștia utilizează în prezent o cantitate semnificativă de subproduse de origine animală de cea mai bună calitate pentru a ajuta la hrănirea celor 38 de milioane de animale de companie din Regatul Unit.

"Acestea sunt ingrediente foarte valoroase pentru noi și sunt greu de înlocuit, iar acestea sunt deja folosite în mod foarte durabil", a declarat Nicole Paley, director executiv adjunct al UK Pet Food, asociația comercială a producătorilor.

"Așa că, de fapt, deturnarea acestor ingrediente către biocombustibili creează o altă problemă. Ne-ar pune în competiție cu industria aviatică. Iar când vine vorba de banii sectorului aviației, industriei de hrană pentru animale de companie i-ar fi foarte greu să concureze."

În timp ce UE se află mai departe pe această cale, Marea Britanie se consultă în prezent cu privire la limitarea tipului de grăsimi animale care intră în componența combustibilului pentru avioane. Guvernul se gândește la o interdicție sau la o limitare strictă atât a grăsimilor animale, cât și a uleiului de gătit uzat în sectorul aviației, fiind îngrijorat de consecințele neintenționate.

Mulți din industria biocombustibililor sunt îngrijorați de faptul că modificările propuse ar putea, de asemenea, să ducă la deturnarea grăsimilor animale de la o formă de transport la alta.

"Dacă se creează un stimulent mare pentru utilizarea acestor lipide, grăsimi animale și uleiuri alimentare folosite, în aviație, în mod inevitabil se va lua de la alte lucruri", a declarat Dickon Posnett de la Argent Energy, un producător de biodiesel pe bază de deșeuri din Marea Britanie și Europa.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.