Industria turismului în Uniunea Europeană se redresează rapid după colapsul cauzat de pandemie. Estimarea de date a Eurostat pentru turism în 2022 arată că sectorul și-a revenit aproape complet de la nivelurile de dinaintea pandemiei. Numărul de înnoptări (date estimative) în UE în 2022 a atins 94% din nivelul din 2019. Acest lucru se arată într-un studiu elaborat de echipa „Analiză politică și economică” al Camerei de Comerț și Industrie a Bulgariei, publicat pe site-ul instituției.
Bulgaria se numără, de asemenea, printre țările care își revin într-un ritm rapid, notează studiul. Cu toate acestea, țara rămâne între primii 20 în rândul statelor din UE în ceea ce privește numărul de înnoptări așteptate în 2022 față de 2019, cu un nivel redresare ușor sub media europeană. Lideri în ceea ce privește redresarea sunt Danemarca, Țările de Jos și Belgia, care au atins niveluri mai bune decât înainte de pandemie. Interes reprezintă Serbia, care își revine chiar mai repede decât țările din UE. Potrivit datelor Oficiului de Statistică al Serbiei, în 2022 au fost înregistrate 4,9 milioane de înnoptări din partea străinilor, față de 4 milioane în 2019, sau o creștere de peste 23%, relateaza Chasa24 preluat de Rador.
În perioada ianuarie-noiembrie 2022, în Bulgaria au fost înregistrați aproape 7 milioane de turiști față de 7,7 milioane în aceeași perioadă a anului 2019. În același timp, ponderea turiștilor bulgari care au plecat în vacanță în Bulgaria a crescut cu 10,6%. Spre comparație, turiștii străini care au ales Bulgaria au scăzut ca procent cu 30% în 2022 față de 2019, scrie BTA.
Deși UE este partenerul principal al Bulgariei în materie de turism, s-a înregistrat o scădere a numărului de turiști din aproape toate țările partenere pentru perioada ianuarie-noiembrie 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, se arată în studiu. Printre principalele motive pentru aceasta se numără situația incertă din Europa, prețurile crescute ale serviciilor din turism și apropierea țării noastre de războiul din Ucraina, care acționează ca un factor de descurajare pentru turismul internațional. Doar în România și Cehia se observă tendințe pozitive (chiar și fără a avea în vedere turiștii de o zi).
O parte din principalii parteneri turistici ai Bulgariei, între care Marea Britanie și Germania, sunt îngrijorați de situația geopolitică complexă din regiune. Prin urmare, Camera solicită Ministerului Turismului să direcționeze fonduri de publicitate către țările care sunt aproape de conflict, precum Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Cehia, precum și către Republicile Baltice, pentru care războiul din Ucraina nu este un factor de importanță semnificativă în ceea ce privește călătoriile.
Comentează