Jocuri suspecte în zona industriei de apărare. O firmă cu acționari din zona oligarhilor ruși e aproape de preluarea unei fabrici cu greutate în zona Apărării Naționale

Autor: Roxana Popa, Redactor

Publicat: 05-09-2025 09:10

Article thumbnail

Sursă foto: Jurnalul

Mișcări dubioase pe frontul industriei apărării din România. O firmă cu acționari suspecți de legături cu Rusia insistă pentru preluarea unei companii românești. Asta în timp ce, potrivit informațiilor noastre, investitori români și-au manifestat intenția de preluare a Popeci Utilaj Greu unde se pot realiza blindate pe șine.

 

Tranzacția recent suspendată, în care au fost implicate persoane cu legături în zona oligarhilor ruși, ridică semne de întrebare nu doar asupra transparenței procesului, ci și asupra capacității statului de a proteja interesele strategice naționale.

În loc să sprijine investitorii locali, autoritățile sunt nevoite să gestioneze riscuri și să respingă propuneri care, deși ambalate în aparențe comerciale, pot ascunde influențe externe nedorite.

Este vorba de compania Automecanica SKB Property SRL controlată de Sergey Glinka care a preluat Popeci Utilaj Greu. Sau cel puțin susține că a preluat-o pentru că deși banii s-au plătit, preluarea efectivă este suspendată în lipsa unor avize importante. Asta deși în conformitate cu deciziile Comisiei Europene, orice ban venit din Rusia trebuia blocat. Si deasemenea, orice ban care trebuie să plece spre Rusia este blocat.

Sergey Glinka este omul de afaceri care controlează Grupul Automecanica. Acesta avea, acum peste un deceniu, cetățenie americană, moldovenească și estoniană, așa cum reiese din datele oficiale și din presa. Presa din Ucraina și Rusia l-a considerat un om de afaceri rus și l-a inclus în topul oamenilor de afaceri ruși realizat de Revista Forbes. Acum el a transmis că este doar cetățean român și estonian.

 

Tranzacția este pe moment blocată

La acest moment tranzacția e blocată, deși cei de la Automecanica susțin că banii au fost și plătiți.

De altfel, reprezentanții grupului Automecanica le-au transmis celor de la PressHub că plata pentru fabrică a fost realizată încă de anul trecut.

„În data de 11 martie 2024 a fost semnat contractul de vânzare-cumpărare acțiuni la Popeci Utilaj Greu SA. Plata acțiunilor s-a făcut imediat, Automecanica SKB Property SRL acționând în bună credință și plătind, din capital exclusiv privat, datoriile companiei și asigurând injecții considerabile de capital pentru relansarea activității, inclusiv susținerea contractelor comerciale externe. Pe scurt, investițiile substanțiale ale Automecanica SKB Property SRL au salvat Popeci Utilaj Greu SA de la faliment”, ni s-a precizat într-un răspuns scris.

Angajamentul Automecanica SKB Property SRL de a face investiții de peste 50 de milioane de euro și de a crea 1.000 de locuri de muncă este unul ferm și susținut de fapte și investiții deja realizate, ne-au mai transmis reprezentanții companiei.

Interesantă mișcarea dacă ținem cont că pentru finalizarea afacerii legislația prevede niște pași și avize din partea unor instituții ale statului cum ar fi Consiliul Concurenței, CSAT și Comisia de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD).

 

Să reținem deci că înainte cu un an de posibilă finalizare a tranzacției banii au și plătiți deși în mod normal nimeni nu poate cunoaște dinainte cum va fi o aprobare sau un aviz din partea instituțiilor menționate și mai ales dacă tranzacția atinge și informații sensibile din zona militară.

Că e așa a demonstrat-o chiar evoluția situației. Pe neașteptate, deși cum am menționat deja banii au fost plătiți, Automecanica și-a retras solicitarea de aviz de la CEISD.

Decizia de retragere a preluării Popesci Utilaj Greu a avut ca rezultat imediat o amânare a deciziei autorităților din România în privința pericolului investițiilor acestui grup din punct de vedere al securității economice.

Oficial retragerea solicitării către CEISD ar avea la bază retragerea din tranzacție a unui acționar minoritar, conform unui răspuns primit de PressHub de la reprezentanții Automecanica.

Neoficial retragerea solicitării de avizare a preluării Popeci Utilaj Greu ar avea legătură, conform informațiilor obținute de la multiple surse, cu faptul că avizul urma să fie unul negativ susțin cei de la PressHub. O astfel de soluție ar fi adus probleme în legătură cu fabrica din Mediaș, preluată deja de grupul Automecanica și care realizează blindate, ca subcontractant al Otokar, chiar pentru Armata Română.

 

Și de aici încep să sune mai multe alarme roșii

Redăm ce au descoperit cei de la PressHub

În această procedură de avizare a preluării Popeci Utilaj Greu a fost „solicitat și avizul Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT)”, ne-au transmis reprezentanții Consiliul Concurenței.

În răspunsurile oficiale ni s-a transmis că aceste informații nu pot fi furnizate, mai ales că solicitarea de retragere a fost deja realizată și nu s-a mai ajuns la o decizie în acest dosar de preluare.

Conform legii, CSAT poate fi sesizat de CEISD atunci când o investiție străină este considerată a avea un impact semnificativ asupra securității naționale sau asupra intereselor Uniunii Europene. 

Un aviz negativ oficial de preluare a Popeci Utilaj Greu ar fi putut aduce probleme grupului Automecanica în cealaltă investiție importantă făcută în România.

Automecanica SKB Property SRL a preluat în urmă cu câțiva ani și firma Automecanica SA din Mediaș, tot din industria apărării (este o altă firmă față de Automecanica SRL, deținută de germanii de la Rheinmetall).

Preluarea Automecanica SA a trecut neobservată de autoritățile române, iar compania a ajuns chiar subcontractantul Otokar, într-un contract de 1,02 miliarde de euro (cu TVA), pentru furnizarea a 1.059 de blindate până în 2029.

 

Ce susțin oficial cei din grupul controlat de Sergey Glinka

Compania Automecanica SKB Property SRL și-a retras notificarea privind preluarea societății Popeci Utilaj Greu SA, depusă la Comisia de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD).

„Astfel, cazul aflat în procedură de examinare, din punctul de vedere al securității naționale, a fost închis”, ne-au precizat într-un răspuns scris reprezentanții Consiliului Concurenței din România. Asta pentru că CEISD se află în subordinea Consiliului Concurenței.

Contactat de PRESSHub, Constantin Popeci ne-a declarat, într-o primă reacție, că nu știe despre retragerea ofertei celor de la Automecanica.

„Nu, nu am știut, chiar nu am vorbit cu ei. O să-i sun acum să văd ce s-a întâmplat”, ne-a declarat acesta.

Contactați de PRESSHub despre situația tranzacției Popeci Utilaj Greu și Automecanica SKB Property SRL, reprezentanții firmei din urmă ne-au explicat că nu este vorba de o retragere definitivă, ci una temporară. Asta pentru a permite reformularea unei noi cereri de preluare a Popeci Utilaj Greu.

Acțiunea de retragere „în relație cu CEISD este una de reformulare și restructurare a ofertei, strict în ceea ce privește implicarea unor acționari minoritari. Având în vedere că procesul de primire al acestui aviz durează de mai bine de un an, parte din acești acționari au fost descurajați de lipsa de predictibilitate a procesului de avizare și au renunțat la a fi parte din proiect. Așadar, Automecanica SKB Property SRL este în ultimii pași din reformularea acestei notificări către CEISD”, au fost explicațiile primite de PRESSHub din partea grupului Automecanica.

De altfel, reprezentanții grupului Automecanica au transmis că plata pentru fabrică a fost realizată încă de anul trecut.

„În data de 11 martie 2024 a fost semnat contractul de vânzare-cumpărare acțiuni la Popeci Utilaj Greu SA. Plata acțiunilor s-a făcut imediat, Automecanica SKB Property SRL acționând în bună credință și plătind, din capital exclusiv privat, datoriile companiei și asigurând injecții considerabile de capital pentru relansarea activității, inclusiv susținerea contractelor comerciale externe. Pe scurt, investițiile substanțiale ale Automecanica SKB Property SRL au salvat Popeci Utilaj Greu SA de la faliment”, ni s-a precizat într-un răspuns scris.

Angajamentul Automecanica SKB Property SRL de a face investiții de peste 50 de milioane de euro și de a crea 1.000 de locuri de muncă este unul ferm și susținut de fapte și investiții deja realizate, au mai transmis reprezentanții companiei.

 

Miza retragerii pentru reformulare

Din informațiile obținute de PRESSHub în ultimele două săptămâni, de la multiple surse implicate în avizarea acestei tranzacții, reiese că avizul de preluare a Popeci Utilaj Greu de către Automecanica urma să fie unul negativ și viza neclarități privind acționariatul și o posibilă comasare a afacerilor.

În această procedură de avizare a preluării Popeci Utilaj Greu a fost „solicitat și avizul Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT)”, ne-au transmis reprezentanții Consiliul Concurenței.

În răspunsurile oficiale ni s-a transmis că aceste informații nu pot fi furnizate, mai ales că solicitarea de retragere a fost deja realizată și nu s-a mai ajuns la o decizie în acest dosar de preluare.

Conform legii, CSAT poate fi sesizat de CEISD atunci când o investiție străină este considerată a avea un impact semnificativ asupra securității naționale sau asupra intereselor Uniunii Europene. 

Un aviz negativ oficial de preluare a Popeci Utilaj Greu ar fi putut aduce probleme grupului Automecanica în cealaltă investiție importantă făcută în România.

Automecanica SKB Property SRL a preluat în urmă cu câțiva ani și firma Automecanica SA din Mediaș, tot din industria apărării (este o altă firmă față de Automecanica SRL, deținută de germanii de la Rheinmetall).

Preluarea Automecanica SA a trecut neobservată de autoritățile române, iar compania a ajuns chiar subcontractantul Otokar, într-un contract de 1,02 miliarde de euro (cu TVA), pentru furnizarea a 1.059 de blindate până în 2029.

 

Implicarea la Automecanica a lui Sergey Glinka

Grupul Automecanica este controlat de omul de afaceri Sergey Glinka, așa cum se prezenta chiar el în prezentările făcute din 2017 și până în 2020, când încerca să intre pe piața din România. La acel moment, el se prezenta ca un om de afaceri cu experiență în Rusia și Estonia.

După izbucnirea războiului din Ucraina și sancțiunile împotriva firmelor și oamenilor de afaceri ruși, Sergey Glinka se prezintă exclusiv ca om de afaceri român și estonian.

„În privința dlui Serghei Glinka, acesta este cetățean român și estonian și are o activitate economică desfășurată exclusiv în spațiul legal și fiscal al UE și SUA. Articolul dumneavoastră precedent face o confuzie între Transmashholding și TransGroup. Acestea sunt două entități distincte, cu sedii sociale și jurisdicții diferite (Rusia, respectiv Estonia). Transmashholding, în care dl Serghei Glinka a deținut o cotă de 5%, a fost vândută integral încă din 2017”, ne-au precizat reprezentanții acestuia.

„TransGroup este o companie estoniană care, la rândul ei, nu mai este în activitate. În prezent, dl Glinka are rolul de acționar în grupul din care face parte Automecanica, îndeplinind complet standardele naționale și internaționale de KYC (Know Your Client) aplicabile pentru UE și SUA. Am aprecia dacă în referirile viitoare la persoana dl Glinka țineți cont de aceste adevăruri”, ne-au mai transmis reprezentanții acestuia.

 

La aceste informații trebuie adăugat că Sergey Glinka a fost inclus de Forbes Rusia în topul celor mai bogați 300 de oameni de afaceri ruși în 2013. În plus, în numeroase CV-uri ale sale, Sergey Glinka se prezenta ca având o implicare semnificativă în compania rusească Transmashholding.

Cât despre confuzia cu TransGroup, firma estoniană era copia unei firme din Rusia, parte din grupul Transmashholding – TransGroup –, în care Sergey Glinka apărea cu numele rusesc Sergei Glinka Mihailovic, recunoscut de acesta.

Patronimicul „Mihailovici” este, potrivit acestuia, „o formulare slavă de uz cultural, fără relevanță juridică”. Numele său oficial în acte europene este „Sergei Glinka”.

Între 2002 și 2018, Glinka a deținut, conform propriilor CV-uri, funcții importante în cadrul Transmashholding – cel mai mare producător de locomotive și echipamente feroviare din Rusia – și a colaborat strâns cu oligarhii Andrey Bokarev și Iskander Makhmudov. Ultimul se află pe lista sancțiunilor internaționale impuse de SUA.

 

Grupul Automecanica

Automecanica SKB Property SRL din Chitila, județul Ilfov, a fost înregistrată în 2022 la Registrul Comerțului. Firma este deținută integral de Sergey Glinka.

Automecanica SKB Property SRL a făcut prima achiziție în domeniul apărării în același an.

Pe 25 decembrie 2022, Automecanica SA din Mediaș își schimbă acționariatul. Nick Știrban, un om de afaceri român cu conexiuni în Austria, se retrage complet din compania pe care o deținea.

Conform declarației privind noii beneficiari ai Automecanica, completată la acel moment și consultată de PRESSHub, beneficiarii sunt: Andrei Scobioală și Sergei Glinka.

Acționariatul firmei din județul Sibiu este următorul: acționariatul companiei este împărțit între Andrei Scobioală (48,38%), Automecanica SKB Property SRL (48,38%) și un grup de persoane fizice care dețin împreună 3,23% din acțiuni.

În martie 2024, Automecanica SKB Property SRL a încercat să preia, alături de alți parteneri, fabrica Popeci Utilaj Greu.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri