Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Jumătate dintre tinerii români care au luat în calcul să investească în propria afacere rămân motivaţi (studiu)

FDVPDR
tineri elevi studenti

Jumătate dintre tinerii români care au luat în calcul să investească în propria afacere rămân motivaţi şi dornici, în pofida lipsei resurselor financiare, care este şi principalul obstacol identificat de cea de-a treia ediţie a studiului anual "Insights PulseZ".

Specialiştii programelor naţionale "Vreau să Fiu Antreprenor" (VSFA) şi "Insights", parte a organizaţiei Romanian Business Leaders (RBL), în colaborare cu agenţia pentru studii de piaţă IZI data - au colectat şi analizat răspunsurile a peste 1.200 de tineri din România născuţi între 1995 şi 2010 pentru a elabora studiul Insights PulseZ. Scopul este de a surprinde stările şi comportamentele în mediul online sau de consum ale tinerilor din Generaţia Z, precum şi nevoile, motivaţiile personale şi preferinţele lor.

"Impactul pe care îl are lipsa resurselor financiare asupra elanului antreprenorial al tinerei generaţii este important, însă nu este o noutate. Mediul economic este puternic afectat şi accesul la resurse este limitat şi mai mult, comparativ cu anii anteriori. Un semnal important este, în opinia mea, percepţia legată de lipsa de cunoştinţe care să îi ajute să facă primii paşi pentru pornirea propriei afaceri, precum şi lipsa suportului mentorilor. Aici este un vast câmp de acţiuni şi trebuie să ne extindem eforturile prin programul naţional antreprenorial cu sprijinul mediului de afaceri", a declarat Dragoş Petrescu, preşedintele Romanian Business Leaders şi lider de proiect Insights şi Vreau să fiu Antreprenor.

La momentul efectuării unei achiziţii peste jumătate dintre participanţii la studiu afirmă că acordă importanţă şi urmăresc ca brandul pe care îl au în atenţie să fie sustenabil, procentul fiind însă în scădere faţă de anul trecut, 53% faţă de 61% în 2021.

"Prezentul studiu relevă pentru România o generaţie dornică de a-şi lăsa amprenta la nivel de societate, atentă la valori precum sustenabilitatea, care caută o carieră unde în primul rând contează ceea ce fac şi abia apoi pachetul salarial. Alte concluzii desprinse sunt: lipsa motivaţiei intrinseci în ceea ce priveşte jobul, nevoia de mentori şi de structură în a aborda un proiect pe termen lung. Eu văd în aceste rezultate ale studiului un semnal de alarmă la care managerii de azi ar trebui să fie atenţi şi să vină în întâmpinarea noilor generaţii cu viziune, inspiraţie şi direcţii care să facă munca tinerilor relevantă şi plină de sens", a declarat Dan Schipor, Partener Business Advisory pentru BDO România.

În privinţa comportamentelor sustenabile indirecte, ponderea celor care folosesc mai des mijloace de transport în comun decât maşina (40%) este aproape la acelaşi nivel ca anul trecut, în schimb cei care merg pe jos (55%) sau aleg să meargă cu bicicleta sau trotineta distanţele scurte (17%) au scăzut considerabil de la 70% şi, respectiv, 25%.

Jumătate dintre tineri îşi păstrează sau sporesc nivelul cheltuielilor efectuate în comparaţie cu anul trecut, cea mai importantă creştere a bugetelor alocate fiind semnalată la mâncarea comandată cu livrare (17%). Creşteri semnificative, de 16% şi 15%, s-au înregistrat pentru electronice, produse IT&C şi gadgeturi şi respectiv produsele de fashion, ambele categorii având aproape jumătate (47%) dintre respondenţi care au menţinut acelaşi nivel.

"Contrastul între dorinţa de a reduce cheltuielile şi creşterea semnificativă a cheltuielilor este cauzat în primul rând de inflaţia accentuată pe care o resimţim cu toţii la nivel de societate, inclusiv la nivelul tinerilor. După părerea mea, situaţia economică actuală este cea care blochează dorinţa tinerilor de a începe imediat propria afacere, iar o treime dintre ei preferă să amâne această decizie pentru mai târziu, când condiţiile ar putea fi mai prielnice", a declarat Monica Muscă, antreprenor, Managing Partner First PR Agency.

Dacă intenţiile de achiziţii sunt în creştere pentru 16% dintre respondenţi, la nivelul intenţiilor de demarare a propriei afaceri, ediţia din acest an a studiului arată că stagnează numărul tinerilor care nu intenţionează sau nu sunt încă decişi să pornească un business. Peste o treime dintre respondenţi afirmă că au intenţia de a-şi deschide propria afacere, însă nu în următorul an.

Principalele bariere în calea deschiderii unui business sunt: lipsa resurselor financiare, menţionată de 78% dintre respondenţi, lipsa instruirii de a începe o afacere (66%), lipsa mentorilor (64%) şi lipsa cunoştinţelor tehnice (56%). Fetele resimt mai puternic aceste bariere. Lipsa resurselor financiare pentru investiţii şi climatul economic general a dirijat schimbarea de atitudine a tinerei generaţii faţă de bani. Mai mulţi tineri doresc să economisească bani (57% faţă de 51% în 2021) şi să câştige mai mult (53% faţă de 48%), cea mai importantă modificare intervenind la atenţia sporită acordată cheltuielilor, 58% anul acesta în comparaţie cu 45% în anul anterior, însă mai este nevoie de timp şi educaţie pentru a le pune în practică.

Motivaţia principală a tinerilor Generaţiei Z pentru un business este dată de dorinţa de a veni cu o contribuţie (30%), urmată în ponderi sensibil egale de faptul că pot face ceea ce le place (20%) şi de posibilitatea de a câştiga mai mult de un salariu (19%). Ca domenii, cei mai mulţi se gândesc să se orienteze către zona de servicii de preparare şi vânzare a mâncării, urmaţi fiind de cei care vizează domeniul imobiliarelor. IT-ul (22%) ocupă un loc important şi îmbucurătoare este opţiunea pentru artă şi cultură (20%), domeniu în care fetele sunt majoritare.

Aflat la cea de-a treia ediţie, studiul "Insights PulseZ" a fost conceput şi coordonat de specialiştii programelor naţionale antreprenoriale "Vreau să Fiu Antreprenor" (VSFA) şi "Insights" - din cadrul organizaţiei Romanian Business Leaders (RBL) în rândul a circa 1.200 de tineri din România cu vârste cuprinse între 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel naţional din punct de vedere al distribuţiei pe sexe, regiunii şi mediului urban-rural. Cercetarea s-a axat pe surprinderea stărilor, comportamentelor, intereselor şi dorinţelor tinerilor din România, în noul context pandemic, membri ai generaţiei Z.

Vreau să fiu Antreprenor (VSFA) este programul Fundaţiei Romanian Business Leaders care sprijină tineri cu vârste cuprinse între 16 şi 24 ani să îşi împlinească potenţialul prin antreprenoriat, intraprenoriat şi inovaţie, pornind de la convingerea că succesul lor contribuie mai departe la creşterea economică şi socială a ţării.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.