Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

La Anvers, porturile europene se aliază împotriva traficului de droguri

vrt.be
droguri

Uniunea Europeană a lansat miercuri la Anvers, în Belgia, principalul punct de intrare a cocainei pe continentul european, o "Alianţă a porturilor" pentru armonizarea măsurilor de securitate împotriva traficului de droguri şi combaterii infiltrării lor prin reţele criminale, relatează France Presse.

"Este nevoie de o reţea pentru a combate o altă reţea. Succesele obţinute împotriva criminalilor într-un singur port nu vor face decât să-i îndrepte spre alte porturi", a declarat comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, potrivit Agerpres.

Cocaina, venită din America Latină, inundă piaţa europeană. Confiscările explodează în Europa, "dar preţurile de vânzare nu cresc, ceea ce arată că fluxul drogurilor nu face decât să crească", a subliniat Johansson.

 

Alianţa porturilor europene este destinată să creeze un parteneriat între autorităţile portuare, din vămi, poliţie şi companii de transport maritim, în special. Şaisprezece dintre principalele porturi de containere din Europa au fost reprezentate la lansarea Alianţei, între care Rotterdam, Hamburg, Algeciras, Marsilia şi Anvers.

"Complexitatea peisajului criminal nu face decât să se amplifice. Este evident pentru mine că nu vom putea să reuşim dacă ne concentrăm doar la nivel naţional", a subliniat ministrul belgian de interne, Annelies Verlinden, a cărui ţară exercită în prezent preşedinţia Consiliului UE, în cursul acestui eveniment la care au participat şi omologi ai săi europeni.

Marile porturi sunt ţinta mafiilor locale, care nu ezită să corupă docheri, agenţi portuari sau şoferi de tiruri, vameşi şi poliţişti, uneori, pentru a permite recuperarea drogurilor din containere.

În uriaşul port Anvers, "mare cât 20.000 de terenuri de fotbal", confiscările au bătut un nou record, cu 116 tone de droguri interceptate în 2023. Principalul oraş-port flamand este zguduit cu regularitate de violenţe legate de bande care îşi dispută un trafic cu mize financiare colosale.

Creşterea traficului în portul Anvers este consecutivă consolidării securităţii în portul Rotterdam, din Ţările de Jos, afirmă comisarul suedez. "De acum, Anvers îşi intensifică lupta antidrog şi se pare că traficul se îndreaptă spre porturi mai mici. De exemplu, există indicii că o cantitate mai mare de droguri ajunge la Helsingborg, în Suedia", a indicat Ylva Johansson pentru AFP.

Acelaşi fenomen se observă în America Latină, potrivit ei: după măsurile luate de porturile columbiene, cel din Guayaquil, în Ecuador, a devenit punctul major de export spre Europa al cocainei produse în Columbia şi în Peru.

În UE, aproape 70% din capturile de droguri realizate de vameşi se fac în porturi.

"Avem nevoie de mai multă cooperare, nu doar cu poliţia şi vameşii, ci şi cu actori privaţi în porturi", subliniază Ylva Johansson.

Fenomenul corupţiei în cadrul porturilor legat de traficul de droguri "este de asemenea un risc pentru comerţul legal şi astfel nimeni nu doreşte asta", a insistat ea.

Potrivit ministrului francez de interne, Gerald Darmanin, este crucial să existe un acelaşi nivel de securitate în toate porturile UE pentru a fi respectată o "concurenţă loială". Căci aceste controale iau timp, pot întârzia activitatea comercială şi slăbi atractivitatea economică a unui port.

În cadrul Alianţei, participanţii vor face schimb de informaţii şi de bune practici pentru a securiza porturile, a cartografia fluxurile şi a destructura reţelele criminale.

În afara fluxurilor care sosesc prin containere în martile porturi din nordul Europei, un alt mod de a opera constă pentru traficanţi în dirijarea drogurilor spre Africa de Vest şi de Nord, unde sunt încărcate pe nave mici, având ca destinaţie porturi situate în special în Spania.

Pe lângă fluxul de cocaină, autorităţile se îngrijorează şi pentru creşterea traficului de droguri de sinteză.

Gerald Darmanin a invitat la o strategie comună, "în special pentru a evita ca fentanilul să ajungă în Europa".

Acest puternic opiaceu de sinteză, fabricat pe baza unor produse provenind în special din China, se află la originea a zeci de mii de supradoze în fiecare an în SUA - unde fentanilul este introdus de cartelurile mexicane.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.