Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Se dorește Legalizarea Crimei în România. Un proiect de lege dubios privind panourile publicitare stradale propus de 3 parlamentari este desființat de Guvern

Facebook
haos panotaj stradal

Poate titlul este prea dur, dar asta se va întâmpla dacă un proiect de lege aflat în Parlament, venit de nicăieri, ar fi adoptat. Că situația ar deveni critică o spune chiar Guvernul negru pe al în avizul dat proiectului legislativ.

Proiectul de lege inițiat de trei parlamentari, trecut pe nesimțite de Senat și aproape de votul final în Camera Deputaților, instituie haosul în industria panourilor de publicitate. Printre cele mai nocive prevederi ale proiectului se numără, potrivit Guvernului, posibilitatea eludării licitațiilor de către primăriile care concesionează spațiul public, dar și amplasarea de panouri publicitare în sensurile giratorii, intersecții, pe autostrăzi ori în pasajele rutiere.

Practic, proiectul de lege dă dreptul primăriilor să nu țină cont de Legea achizițiilor publice atunci când concesionează sau închiriază spațiile pentru amplasarea de (Modificarea articolului 12 din Legea 185/2013). Proiectul înlocuiește din legea actuală sintagma ”în condițiile legii” cu sintagma ”în condițiile stabilite prin regulamentul local de publicitate sau prin procedurile adoptate prin hotărâri ale consiliilor locale”.

Guvernul atrage atenția în punctul de vedere negativ transmis Parlamentului că amplasarea mijloacelor de publicitate în intersecții și secții giratorii va crește pericolul de accidente, în condițiile în care România e deja pe primul loc în UE la accidente rutiere cu victime. Guvernul are aceleași observații și în cazul amplasării de panouri publicitare pe stâlpii de iluminat, de energie ori de telecomunicații, pe autostrăzi sau în pasajele rutiere, dat fiind că acestea pot distrage atenția șoferilor.

Inițiatorii proiectului sunt parlamentarii PSD Bogdan Toader, Ciprian Șerban și Ovidiu Popa Ștefan.

Proiectul a fost votat de Senat în 16 mai și e în dezbaterea Camerei Deputaților, dar șansele sunt zero ținând cont de avizul radical negativ al Guvernului.

Principalele prevederi ale proiectului legislativ:

Concesionarea, închirierea sau taxarea terenurilor proprietate a statului pe care sunt amplasate mijloace de publicitate nu se mai face obligatoriu conform legii achizițiilor publice, cu acces nediscriminatoriu pentru toți operatorii, ci potrivit unui regulament local de publicitate. Prevederea este respinsă de Guvern în punctul de vedere remis Parlamentatului.

O prevedere considerată periculoasă pentru siguranța cetățenilor e prelungirea de la 2 la 10 ani a perioadei de timp în care firmele de publicitate stradală sunt obligate să furnizeze o expertiză independentă privind soliditatea sistemelor de ancorare ale mijloacelor de publicitate amplasate pe construcții existente. E vorba despre panourile publicitare de pe blocuri, clădiri și alte construcții, iar o ancorare defectuoasă poate duce la accidente cum s-au mai înregistrat în ultimii ani, când astfel de obiecte au fost smulse de vânt și aruncate în stradă, punând în pericol siguranța pietonilor și șoferilor. ”Poate fi de natură să aducă atingere dispozițiilor constituționale – dreptul la viață și integritate fizică și psihică”, arată guvernul în legătură cu această prevedere.

Dacă proiectul va fi adoptat, el va permite amplasarea de mijloace de publicitate în următoarele spații, interzise prin lege până acum:

-și în spații verzi cu caracter ornamental sau cu valoare deosebită,

-scuaruri, parcuri și grădini publice

-în interiorul intersecțiilor și al sensurilor giratorii, pe parapetele și/sau pereții pasajelor rutiere subterane și supraterane ori sub poduri, pe stâlpii de alimentare cu energie electrică, pe stâlpii de iluminat public, pe stâlpii de susținere a elementelor de transport public, pe stâlpii de telecomunicații sau orice alt tip de stâlpi amplasați în localități

-de-a lungul arterelor de circulație, în zona de protecție a autostrăzilor

-pe benzile metalice de delimitare a sensurilor de circulație a autostrăzilor sau drumurilor naționale expres, precum

-pe benzile laterale de protecție a sensurilor de circulație, pe podurile și viaductele care traversează drumurile.

Guvernul atrage atenția că amplasarea mijloacelor de publicitate în intersecții și secții giratorii va crește pericolul de accidente, în condițiile în care România e deja pe primul loc în UE la accidente rutiere cu victime. Guvernul are aceleași observații și în cazul amplasării de panouri publicitare pe stâlpii de iluminat, de energie ori de telecomunicații, pe autostrăzi sau în pasajele rutiere, dat fiind că acestea pot distrage atenția șoferilor.

De asemenea, dispare prevederea actuală care interzice acoperirea cu orice mijloc de publicitate a suprafețelor vitrate ale clădirilor.

Mijloacele publicitare fără fundații nu mai au nevoie de autorizație de construire. Guvernul arată că o astfel de prevedere ar anula practic principiile autorizării mijloacelor de publicitate. Or, susține executivul, în realitate există o serie de mijloace de publicitate care pot fi realizate fără fundație, dar care pot fi în neconcordanță cu reglementările locale ori naționale.

Proiectul prevede că în autorizația de construire, emitentul autorizației va preciza că e vorba de o construcție provizorie, adică nu se va mai preciza durata de autorizare. Or, arată guvernul, durata este o informație ”relevantă”, iar ”caracterul provizoriu poate duce la ambiguitate și lipsă de predictibilitate”.

Proiectul PSD mai prevede că mijloacele publicitare amplasate pe schelele montate pe fațadele clădirilor se pot autoriza ulterior organizării de șantier, nu doar deodată cu ea, așa cum se întâmplă acum. Guvernul respinge prevederea, arătând că este neclară, dat fiind că ”nu rezultă ce presupune avizarea ulterioară”.

Inițiativa vrea să prelungească de la o lună la două luni desființarea mijloacelor de publicitate cărora le-a expirat termenul de funcționare. Cu alte cuvinte, bannerele și celelalte tipuri de publicitate stradală ar putea rămâne pe domeniul public mai mult timp decât acum, chiar și cu termenul de funcționare expirat, iar guvernul respinge modificarea nejustificată.

Proiectul mai prevede că mijloacele de publicitate temporară fără fundații pot fi amplasate cu aprobarea autorităților locale timp de maxim 90 de zile, dar guvernul arată că prevederea încalcă dreptul la proprietate privată și dreptul de proprietate a statului. Mai mult, proiectul prevede că prelungirea acestei perioade se poate face în mod succesiv, ceea ce, potrivit Guvernului, va face ca amplasarea mijloacelor de publicitate va deveni ”perpetuă” și nu temporară.

În plus, scade distanța de la 2 metri la 0,5 metri distanța față de o proprietate privată la care pot fi amplasate mijloace de publicitate. Guvernul atenționează că astfel se încalcă dreptul la proprietatea privată.

Proiectul prevede și că panourile publicitare amplasate pe calcanele sau fațadele clădirilor pot depăși limitele acestora.

Proiectul elimină limitele actuale ale panourilor publicitare amplasate pe terasele sau acoperișurile construcțiilor.

De asemenea, proiectul prevede că va fi permisă montarea de mijloace publicitare inclusiv pe trotuare și spații pietonale cu lățimea mai mică de 2,25 m, precum și pe zonele verzi dintre trotuar sau spațiu pietonal și carosabil, ceea ce era interzis până în acest moment.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.