DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Lovitură de teatru: Procurorii din CSM forţează blocarea Secţiei de investigare a magistraţilor

tudorel toader csm

Candidații pentru funcțiile de procuror-șef și cele de execuție pentru Secția de anchetare a magistraților vor susține vineri interviurile în fața comisiei Consiliului Superior al Magistraturii, precizează un comunicat CSM.  Însă comisia de concurs nu a fost încă legal constituită, Secţia pentru procurori a CSM recurgând la un adevărat boicot. Un eveniment aproape minor s-a întâmplat marți, departe de tumultul de legi şi ordonanţe. Punctul 5 al ordinii de zi a Secției pentru procurori anunță sec faptul că nu a fost desemnat niciun membru în Comisia pentru selectarea șefului și a procurorilor din cadrul noii secții de la PÎCCJ.

Comisia de concurs trebuie să fie alcătuită de trei judecători, desemnaţi de Secţia pentru judecători a CSM, şi un procuror, desemnat de Secţia pentru procurori.

Potrivit Articolului II al OUG 90/2018, "până la finalizarea concursurilor organizate pentru numirea în funcţiile de procuror-şef al Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie şi a celor de execuţie de procuror în cadrul secţiei şi validarea rezultatelor acestora, funcţiile de procuror-şef şi cel puţin o treime din funcţiile de execuţie de procuror vor fi exercitate provizoriu de procurori care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru numirea în aceste funcţii, selectaţi de comisia de concurs constituită în condiţiile art. 88^3 alin. (2) din Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare".

Art. 88^3 alin. (2) din Legea nr. 304/2004 prevede: "(2) Componenţa comisiei de concurs este următoarea: a) 3 membri judecători, care fac parte din Secţia pentru judecători şi au funcţionat la o instanţă de grad de cel puţin curte de apel, desemnaţi de Secţia pentru judecători; b) un membru procuror, care face parte din Secţia pentru procurori şi a funcţionat la un parchet de grad de cel puţin parchet de pe lângă curtea de apel, desemnat de Secţia pentru procurori."

În şedinţa din 17 octombrie 2018, Secţia pentru judecători a CSM le-a desemnat în Comisia de concurs pe judecătoarele Lia Savonea, Mariana Ghena şi Nicoleta-Margareta Ţînţ.

Cu o zi înainte, Secţia pentru procurori a CSM a decis să ignore legea şi să nu desemneze un reprezentant în Comisia de concurs. "Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii nu a desemnat niciun reprezentant în Comisia de concurs pentru numirea procurorului şef al Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie precum şi pentru ocuparea posturilor de execuţie de procuror din cadrul aceleiaşi secţii", se arată în ordinea de zi soluţionată a şedinţei Secţiei pentru procurori a CSM din 16 octombrie 2018.

Aparent, ministrul Justiţiei prevăzuse o asemenea situaţie, pentru că OUG 90/2018 spune că această comisie poate funcţiona şi în trei membri: "(2) Selecţia candidaţilor se realizează de comisia de concurs prevăzută la alin. (1) printr-o procedură derulată în cel mult 5 zile calendaristice de la data declanşării acesteia de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii. Comisia de concurs îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 3 membri."

Din cele două texte de lege citate mai sus (din OUG 90/2018 şi Legea 304/2004) şi din interpretarea unor situaţii asemănătoare reiese însă că, fără procurorul desemnat de Secţia pentru procurori a CSM, comisia de concurs nu este legal constituită. Condiția ca activitatea comisiei să se desfăşoare cel puţin în trei membri se referă doar la cvorum, nu şi la alcătuirea legală a acesteia. Ca în cazul altor instituţiei (CSM, consilii locale), comisia de concurs este legal alcătuită când există numărul legal de membri - 4 (art. 88^3 alin. (2) din Legea nr. 304/2004).

Spre exemplu, articolul 3 ar Legii 317/2004 spune: "Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din 19 membri (...)", iar articolul 27 al aceleiaşi legi spune: "(2) Lucrările Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfășoară în prezența a cel puțin 15 membri, iar lucrările secțiilor se desfășoară în prezența majorității membrilor acestora."

Abia după constituirea legală a comisiei se pune problema desfăşurării activităţii în 4 sau cel puţin 3 membri. Folosirea sintagmei "în prezenţa" face trimitere fără niciun fel de dubiu la cvorum. Abia o eventuală formulare precum "comisia poate fi formată din 3 membri" ar fi condus la ideea că aceasta poate fi constituită din 3 membri.

De altfel, precedentele există inclusiv la nivelul CSM. Plenul CSM a stabilit, în şedinţa din 20 martie 2018, cum sunt constituite comisiile de evaluare a activităţii profesionale a magistraţilor dacă acestea nu pot fi constituite din cauza numărului insuficient de magistraţi. Practic, plenul a statuat prin această hotărâre (constantând faptul că respectivele comisii astfel constituite ar avea o funcționare ilegală raportat la numărul de membri) o nouă modalitate de constituire a acestor comisii de evaluare.

Consecinţele unei eventuale blocări a operaţionalizării secţiei sunt grave, după cum reiese şi din preambulul OUG 90/2018: "Legea prevede expres competenţa acestei secţii de a efectua urmărirea penală pentru infracţiunile săvârşite de judecători şi procurori, inclusiv judecătorii şi procurorii militari şi cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, precum şi faptul că, începând cu data de 23 octombrie 2018 - data stabilită de lege pentru operaţionalizarea secţiei, Direcţia Naţională Anticorupţie şi celelalte parchete nu vor mai avea competenţa de a efectua urmărirea penală a infracţiunilor săvârşite de aceste persoane, situaţie care ar afecta în mod grav procedurile judiciare în cauzele ce intră în competenţa secţiei şi ar putea crea un blocaj instituţional."

O consecinţe poate şi mai gravă ar fi o eventuală contestare în instanţă a numirii procurorilor la noua secţie, în baza faptului că au fost desemnaţi de o comisie constituită nelegal şi, pe cale de consecinţă, contestarea actelor de urmărire penală. Cât despre membrii Secţiei pentru procurori a CSM, e greu de spus care ar putea fi consecinţele ignorării cu bună ştiinţă a unei prevederi exprese dintr-o lege care obligă Secţia să numească un membru în comisia de concurs. Pe lângă o eventuală răspundere penală, am putea avea ocazia să observăm cum funcţionează noua procedură de revocare a membrilor CSM pentru neîndeplinirea unei atribuţii legale.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.