Loviturile rușilor au făcut ravagii - Odesa așteaptă un Crăciun întunecat

Autor: George Traicu

Publicat: 22-12-2025 20:36

Actualizat: 22-12-2025 20:38

Article thumbnail

Sursă foto: Yourbasin

Atacurile rusești au cufundat regiunea Odesa în întuneric și frig cu doar câteva zile înainte de Crăciun, întrerupând curentul electric pentru peste 120.000 de locuitori după atacurile asupra a trei instalații energetice pe 22 decembrie.

Rusia și-a intensificat atacurile în regiunea Odesa în decembrie anul acesta, vizând porturi, drumuri, infrastructură energetică și locuințe. Atacurile frecvente au provocat pene de curent pe scară largă și întârzieri în reparații, lăsând unii locuitori fără electricitate și zone întregi izolate din cauza rețelelor de transport perturbate.

„Sunt o persoană destul de bine pregătită când vine vorba de pene de curent, dar de data aceasta m-a luat prin surprindere”, a declarat Anastasia Krupa, o rezidentă în Odesa în vârstă de 28 de ani, care lucrează ca manager de succes al clienților, pentru Kyiv Independent.

Raidurile asupra Odesei

Alertele de raid aerian au declanșat în regiunea Odesa în jurul orei 22:00, ora locală, pe 21 decembrie, după ce Rusia a lansat atacuri cu drone asupra sudului Ucrainei. În jurul orei 6:00, pe 22 decembrie, a fost raportată prima victimă a atacurilor: un bărbat în vârstă de 30 de ani a fost spitalizat în stare moderată, cu răni provocate de șrapnel.

Atacurile din 22 decembrie au vizat în principal infrastructura critică. Atacurile rusești au avariat două instalații energetice operate de cea mai mare companie energetică privată din Ucraina, DTEK, și au distrus o altă instalație deținută de o altă companie energetică, potrivit unui comunicat al DTEK.

DTEK a adăugat că alertele continue privind raidul aerian împiedică lucrătorii din domeniul energiei să repare rapid pagubele.

Deși întreruperile de curent au afectat majoritatea ucrainenilor de la începutul invaziei la scară largă, pierderea prelungită de energie electrică continuă să aibă un impact semnificativ.

„Nu am putut să gătesc cum trebuie, să folosesc liftul din clădirea mea, deoarece locuiesc la etajul 19, sau să fac dușuri regulate. Așa că fie am stat în apartament tot timpul, fie a trebuit să plec toată ziua, mergând de la o cafenea la alta pentru a-mi încărca dispozitivele și a mânca”, a spus Krupa.

„Sunt tânără și mă descurc bine, dar nu-mi pot imagina cum se descurcă copiii sau persoanele în vârstă cu asta”, a adăugat ea.

Nataliia Mykhailenko, fotografă și ghid turistic din Odesa, a spus că este relativ norocoasă să locuiască în centrul orașului, unde penele de curent sunt mai puțin severe. În alte zone, însă, electricitatea putea fi disponibilă doar două-trei ore, a adăugat ea.

Unul dintre cele mai mari atacuri a lăsat Odesa fără elecricitate cinci zile

Într-o declarație acordată publicației Kyiv Independent, Mykhailenko și-a amintit, de asemenea, că, după un atac rusesc din noaptea de 13 decembrie, unul dintre cele mai mari atacuri asupra regiunii de la începutul invaziei la scară largă, casa ei a rămas fără electricitate sau încălzire timp de cinci zile înainte ca serviciul să fie în cele din urmă restabilit.

Pe lângă infrastructura energetică, atacul rusesc din 22 decembrie a avariat portul Pivdennyi, declanșând un incendiu care a distrus aproximativ 30 de containere de făină și ulei vegetal, a declarat ministrul Dezvoltării Comunitare și Teritoriale, Oleksii Kuleba.

Portul Odesa

Infrastructura portuară din regiunea Odesa, care joacă un rol vital în comerțul ucrainean, nu este singura țintă a atacurilor rusești. Forțele rusești au început, de asemenea, să distrugă podurile care leagă orașele pe uscat, perturbând logistica locală.

Rusia a efectuat peste 10 atacuri asupra unui pod din satul Mayaky, la aproximativ 50 de kilometri vest de Odesa, în perioada 18-19 decembrie, a declarat Oleh Kiper, șeful Administrației Militare a regiunii Odesa, într-o conferință de presă din 19 decembrie.

Avariile au perturbat traficul, determinând autoritățile locale să stabilească rute alternative, inclusiv prin Moldova vecină.

Căile ferate

În ziua următoare atacului, Căile Ferate Ucrainene, cunoscute și sub numele de Ukrzaliznytsia, au reluat serviciul către Chișinău pentru prima dată din 2022. Compania a declarat că 60% din biletele pentru ruta Odesa–Chișinău s-au epuizat în trei ore.

Totuși, și această opțiune s-a dovedit a fi o provocare. Nataliia Shuliakova, o studentă în vârstă de 21 de ani, a declarat că cozile la frontieră se întind deja până la 15 ore.

Prim-șeful adjunct al Departamentului de Poliție de Patrulare, Oleksii Biloșitskii, a declarat că traficul pe autostrada M-15 Odesa–Reni, care trece prin satul Mayaky, a fost restabilit pe 21 decembrie. Autoritățile locale nu au anunțat încă când va fi reparat podul.

„(Acest pod din Mayaky) este ultima arteră care leagă regiunea de Odesa după ce podul din Zatoka a fost distrus la începutul invaziei la scară largă”, a spus Shuliakova.

„Până acum, au fost amenajate puncte de trecere temporare pe barajele de apă și au fost organizate convoaie de camioane pentru a livra alimente, dar atacurile împotriva așezării continuă în fiecare noapte, fără întrerupere”, a adăugat ea.

Rusia încearcă să distrugă logistica maritimă

Atacurile cu drone şi rachete asupra celei mai mari regiuni a Ucrainei, esenţială şi datorită conexiunilor sale logistice cu România şi Republica Moldova, au continuat aproape neîntrerupt în ultimele zece zile. "Rusia încearcă să distrugă logistica maritimă prin atacuri sistematice asupra infrastructurii portuare şi energetice", a declarat luni vicepremierul ucrainean Oleksii Kuleba.

Aceste atacuri au exclusiv "scopuri militare", susţine Moscova. Totuşi, după ce la sfârşitul lunii noiembrie două petroliere folosite la transportul petrolului rusesc au fost lovite de drone maritime ucrainene în Marea Neagră, preşedintele rus Vladimir Putin a avertizat că Rusia îşi va "extinde paleta loviturilor împotriva navelor care intră în porturile ucrainene", adică va recurge la represalii atât împotriva navelor ucrainene, cât şi a navelor din ţările occidentale care ajută Kievul în efectuarea acestor atacuri, şi a ameninţat de asemenea Ucraina cu tăierea completă a accesului acesteia la Marea Neagră. Între timp, Ucraina a continuat sabotajele asupra navelor având legături cu Rusia, reuşind săptămâna trecută să lovească cu drone un petrolier chiar şi în Marea Mediterană.

Accesul la Marea Neagră

Porturile regiunii Odesa au un rol crucial în economia ucraineană, prin aceste porturi tranzitând circa 60% din totalul exporturilor ucrainene, inclusiv 90% din exporturile de cereale, după ce Ucraina a reuşit să îndepărteze de coastele sale navele flotei ruse, în special prin atacuri cu drone maritime.

"Întrucât (ruşii) au eşuat pe uscat şi nici nu mai pot opera deschis pe mare, ei atacă acum din aer", a explicat luni purtătorul de cuvânt al Marinei ucrainene, Dmitro Pletenciuk, care a admis că operaţiunile prin care Rusia lansează rachete balistice şi drone cu rază lungă de acţiune dinspre peninsula Crimeea ocupată reprezintă o provocare majoră.

Dronele ruseşti pătrund în regiunea de coastă dinspre mare, zburând adesea la altitudini foarte joase sau foarte mari, lăsând puţin timp apărării antiaeriene ucrainene să reacţioneze. Dar coridorul maritim pentru exporturile ucrainene este în continuare funcţional, în pofida atacurilor ruseşti, care au avariat o navă turcească pe 12 decembrie.

Unii analişti estimează că atacurile aeriene ale Rusiei urmăresc de asemenea perturbarea aprovizionării Ucrainei cu echipamente militare de la noul centru logistic al NATO ce urmează să devină operaţional în ianuarie în România, o platformă complementară celei folosite de NATO la baza Rzeszów-Jasionka, un aerodrom din sud-estul Poloniei.

Rusia a atacat de mai multe ori podul Maiaki, pe ruta care leagă Odesa de graniţa cu Republica Moldova şi România, perturbând temporar traficul rutier, reluat între timp după reparaţii rapide ale structurii.

Pe de altă parte, intensitatea atacurilor ruseşti a stârnit de asemenea îngrijorări cu privire la potenţiala ameninţare reprezentată de Transnistria, enclava din Republica Moldova aflată sub control rusesc, ce are o graniţă de circa 450 de kilometri cu Ucraina. Crearea unui coridor terestru între Crimeea şi acest teritoriu a fost menţionată de unii oficiali ruşi ca obiectiv militar.

Trupele ruse staţionate în Transnistria nu au însă forţă ofensivă şi prin urmare nu reprezintă un risc semnificativ pentru Ucraina, explică analiştii militari ucraineni, dar grupuri mici ar putea fi totuşi folosite pentru acţiuni diversioniste, crede unul dintre aceşti analişti, Oleksandr Kovalenko.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri