Preşedintele comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor, liberalul Lucian Bode, a solicitat, miercuri, autorităţilor ca până vineri să prezinte evoluţia situaţiei privind blocajului de pe Dunăre care afectează populaţia din zonă şi principalii agenţi economici. Bode a spus, în şedinţa comisiei, că a primit din partea a 44 de companii un apel referitor la situaţia de la Dunăre, arătând că este vorba despre "o problemă presantă şi extrem de periculoasă pentru siguranţa naţională".
"AFDJ Galaţi a interzis circulaţia pe un tronson al Dunării şi activitatea economică a fost oprită. Din păcate, din 10 ianuarie până azi, 15 februarie, AFDJ a fost şi este în imposibilitatea de a interveni şi vreau să văd care este motivul. Sunt 27 de nave fluviale, barje blocate, ceea ce înseamnă milioane de euro pierderi pentru aceste companii", a spus Bode, în şedinţă, potrivit unui comunicat de presă.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Mihai Tămâian a prezentat, în şedinţa comisiei, măsurile luate de autorităţi pentru rezolvarea situaţiei, arătând că pentru executarea unei misiuni de intervenţie remorcherul maritim Grozavu a acţionat, alături de navele AFDJ, pentru a sparge gheaţa pe Dunăre, în porturile Sulina şi Galaţi, începând din data de 9 ianuarie. "Totodată, autoritatea navală română, prin căpităniile de port, monitorizează în permanentă navele blocate pe Dunăre urmare a apariţiei fenomenelor de gheaţă. Ţin să precizez că la data de 14 februarie erau 22 de nave pe cursul Dunării. Tehnic vorbind, este strict necesar să se asigure spargerea gheţii pe sectorul maritim al Dunării astfel încât să ne asigurăm de faptul că sloiurile de gheaţă curg spre mare, să asigurăm scurgerea lor spre mare pentru a nu fi ivi zăvoare în zona respectivă care ar crea probleme şi mai mari pe cursul Dunării. Astfel, AFDJ, în cadrul comandamentului de acţiune, a pus la dispoziţie trei nave remorcher (...) care să asigure spargerea gheţii din aval către amonte în diverse sectoare dificile", a spus Tămîian.
Directorul general interimar al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), Dorian Dumitru, a explicat deputaţilor, punctual, tehnic, mai multe evenimente de pe Dunăre care au avut loc din cauza sloiurilor de gheaţă, menţionând situaţii în care operatorii au fost ajutaţi. "Deşi această autoritate (AFDJ - n.r.) este obligată să asigure navigabilitate permanentă şi în orice condiţii pe Dunăre, de cel puţin o lună navigaţia este închisă datorită vremii nefavorabile care a creat un adevărat baraj de gheaţă, iar AFDJ-ul nu dispune de nici o navă-spărgător de gheaţă corespunzătoare pentru astfel de intervenţii. Cu toate că ţările vecine posedă un număr de până la 4 astfel de ambarcaţiuni, România nu are la acest moment decât nişte remorchere cu clasă de gheaţă improvizate cu care se încearcă fără succes deblocarea fluviului", a afirmat Lucian Bode, după şedinţă, într-un comunicat transmis Agerpres.
El a susţinut că, în tot acest timp, operatorii economici au suferit pierderi financiare majore. "Incompetenţa autorităţilor devine din ce în ce mai evidentă", a adăugat Bode, menţionând că în cadrul şedinţei informaţiile primite au fost contradictorii. Potrivit lui Lucian Bode, "directorul AFDJ a reclamat disfuncţionalităţi legate de legea achiziţiilor publice care pune piedici instituţiei în misiunea sa de achiziţionare a unor ambarcaţiuni potrivite pentru misiuni de urgenţă pe timp de iarnă, deşi fondurile alocate de la bugetul de stat au fost redirecţionate spre recondiţionarea unor ambarcaţiuni vechi, fără a se fi întreprins vreun demers pentru achiziţionarea unui spărgător de gheaţă atât de necesar pentru zonă".
Bode a susţinut că, practic, nici până anul viitor nu există şanse ca autoritatea să devină echipată corespunzător. "Pentru a putea observa pe mai departe situaţia din zonă am solicitat autorităţilor ca până vineri să-mi prezinte evoluţia blocajului. De fapt, blocajul cred că se află în principal în viziunea Guvernului de a contura un cadru tehnic necesar fiecărui domeniu de activitate astfel încât astfel de situaţii să nu mai apară. Şi se mai poate observa ceva, că autorităţile guvernamentale au început să comunice pe acest subiect abia după ce în spaţiul public au apărut critici in legătură cu modul defectuos in care a fost gestionată situaţia. Este îngrijorător că doar in urma presiunilor publice ministerul reacţionează şi lucrurile încep să se mişte", a apreciat Bode, conform comunicatului.































Comentează