Lucrurile merg ‘super’ între Rusia si SUA. Trump și Putin au dezbătut planuri pentru o colaborare energetică

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 05-07-2025 15:27

Actualizat: 05-07-2025 18:27

Article thumbnail

Sursă foto: Stratfor

Președinții Rusiei și SUA, Vladimir Putin și Donald Trump, și-au confirmat interesul pentru implementarea unei serii de proiecte economice promițătoare, inclusiv în sectorul energetic, scrie neftegaz.ru.

Această declarație a fost făcută de consilierul prezidențial rus, I. Ușakov, comentând conversația telefonică a președinților din 3 iulie 2025.

A șasea conversație

Conversația telefonică care a avut loc pe 3 iulie a fost a șasea de când Donald Trump a preluat funcția de președinte al Statelor Unite.

Conversația precedentă a avut loc pe 14 iunie, iar înainte de aceasta, președinții au vorbit pe 4 iunie, 19 mai, 18 martie și 12 februarie.

Conversația din 3 iulie a durat aproape o oră, liderii celor două țări au discutat despre soluționarea problemei din Ucraina, situația din jurul Iranului, din Siria și din Orientul Mijlociu în general, relațiile ruso-americane.

Declarațiile lui I. Ușakov:

• D. Trump l-a informat pe V. Putin despre adoptarea cu succes în Congresul SUA a proiectului de lege emblematic al administrației sale privind reforma în domeniile fiscal, imigrației și energiei - „marele proiect de lege frumos” [Big Beautiful Bill, BBB - prevede o reducere a poverii fiscale și o revizuire a politicii energetice cu un refuz treptat de a stimula dezvoltarea surselor regenerabile de energie - nota editorului], V. Putin i-a urat lui D. Trump succes în implementarea reformelor planificate;

• V. Putin l-a felicitat pe D. Trump cu ocazia sărbătorii naționale a SUA - Ziua Independenței și a reamintit că Rusia a jucat un rol important în formarea statalității americane, inclusiv în Războiul de Independență de acum 250 de ani;

• Situația din jurul Iranului și din Orientul Mijlociu în ansamblu a fost discutată în detaliu, iar partea rusă a subliniat importanța soluționării tuturor problemelor controversate exclusiv prin mijloace politice și diplomatice;

• De asemenea, a fost abordată evoluția evenimentelor din Siria, iar în acest domeniu părțile rusă și americană își vor continua, în mod similar, dialogul;

• Probleme ucrainene - D. Trump a ridicat din nou problema încetării rapide a acțiunilor militare, V. Putin a anunțat căutarea continuă a unei soluții politice negociate la conflict, subliniind în același timp că Rusia își va atinge obiectivele, adică eliminarea cauzelor profunde care au dus la starea actuală de fapt;

• În cadrul schimbului de opinii privind afacerile bilaterale, a fost confirmat interesul reciproc pentru implementarea unui număr de proiecte economice promițătoare, în special în domeniul energiei și explorării spațiului.

Potrivit lui Iu. Ușakov, conversația dintre președinți, ca întotdeauna, a fost sinceră, profesională și concretă, comunicarea lor în acest format urmând să continue, dar este prea devreme pentru a vorbi despre o întâlnire personală, deși această idee este în aer.

D. Trump a vorbit și despre conversația anterioară cu V. Putin în timpul unui briefing la baza militară Andrews de lângă Washington.

Astfel, D. Trump și-a exprimat nemulțumirea față de situația din Ucraina, deoarece nu a reușit să obțină progrese în soluționarea conflictului.

În ceea ce privește ajutorul militar acordat Ucrainei, D. Trump a spus că Statele Unite continuă să furnizeze arme Kievului, dar statele însele au nevoie de arme (V. Putin și D. Trump nu au abordat problema aprovizionării în timpul conversației).

Problema energiei primare

Cooperarea economică dintre Rusia și Statele Unite, inclusiv în sectorul energetic, este în prezent practic înghețată.

Cu toate acestea, există probleme a căror rezolvare rapidă este vitală.

În primul rând, vorbim despre situația cu CNE Zaporijia (ZNPP).

În timpul negocierilor de încetare a focului dintre Rusia și Ucraina din martie 2025, D. Trump a propus ca Statele Unite să preia controlul asupra CNE ucrainene, ceea ce, în opinia sa, ar putea fi cea mai bună protecție pentru această infrastructură.

La acea vreme, mass-media a relatat că Statele Unite aveau un plan care ar obliga Rusia să retragă trupele din CNE și să o plaseze sub controlul SUA.

Rusia nu ia în considerare un astfel de format, dar Rosatom și-a exprimat disponibilitatea de a discuta formate de cooperare cu Statele Unite privind CNE Zaporijia.

Problema constă în combustibilul nuclear (NF) al centralei nucleare americane Westinghouse „blocat” la ZNPP. Combustibilul Westinghouse a fost încărcat în reactoarele VVER-1000 a 4 din cele 6 unități ale CNE Zaporijia (1, 3, 4 și 5), ceea ce a devenit o problemă atât pentru partea rusă, cât și pentru cea americană după ce centrala a intrat sub controlul rusesc.

Departamentul Energiei al SUA era îngrijorat de faptul că tehnologiile americane ar putea ajunge în mâinile Rosatom (îngrijorarea era mai degrabă una de tip reputațional, deoarece Rosatom nu vedea nimic fundamental nou pentru sine din punct de vedere tehnologic în combustibilul nuclear Westinghouse), iar Rosatom s-a confruntat cu o problemă sub forma combustibilului nuclear al altcuiva, ale cărui caracteristici specifice îi erau complet necunoscute.

Șeful Rosatom, A. Lihachev, a menționat soluția la problema combustibilului nuclear Westinghouse printre cele 4 sarcini principale care trebuie rezolvate pentru a implementa planul Rosatom de a aduce CNE Zaporijia la capacitate maximă (împreună cu alimentarea cu apă, conectarea rețelelor electrice și identificarea consumatorilor). A. Lihachev a vorbit despre disponibilitatea Rosatom de a returna combustibilul, dar trebuie rezolvate problemele organizatorice și juridice.

Ce altceva este în centrul atenției?

Printre alte proiecte energetice dintre Rusia și Statele Unite, problemele legate de conducta de gaze Nord Stream 2 și proiectul Sakhalin-1 ar putea fi pe ordinea de zi.

Conducta de gaze Nord Stream 2, construită pentru a furniza gaz rusesc Germaniei, nu a fost niciodată lansată din cauza întârzierilor în procesul de certificare de către partea germană.

Pe 23 februarie 2022, Statele Unite au impus sancțiuni operatorului proiectului Nord Stream 2 AG, iar pe 26 septembrie 2022, ambele linii ale conductei de gaze Nord Stream 1, precum și una dintre linii (Linia A) a conductei de gaze Nord Stream 2 au fost avariate în urma exploziilor din Marea Baltică.

Linia B a conductei de gaze Nord Stream 2 a rămas operațională și prezintă în prezent un mare interes pentru investitorul american S. Lynch.

Participarea unui investitor din Statele Unite la proiect este poziționată ca o consolidare a supravegherii occidentale asupra vânzării de gaze din Rusia, dar, de fapt, medierea SUA oferă UE o sursă de gaze formal non-rusești, asigură că gazoductul Nord Stream 2 respectă cerințele celui de-al treilea pachet energetic al UE privind separarea și elimină gazoductul din planul REPowerEU al UE de a abandona energia rusească până la sfârșitul anului 2027.

Cu toate acestea, actuala conducere a UE și a Germaniei se opune vehement, în special autoritățile germane analizând posibilitatea modificării legii privind activitatea economică externă pentru a preveni vânzarea și ulterioară punerea în funcțiune a gazoductului Nord Stream 2.

Situația cu participarea ExxonMobil la proiectul Sakhalin-1 este în prezent înghețată.

În primăvara anului 2022, ExxonMobil, care deține 30% din proiectul Sakhalin-1 și acționează ca operator, a anunțat retragerea sa completă din Rusia, oprind în același timp producția la proiect și încercând să își vândă participația.

Această încercare a fost oprită, iar pe 7 octombrie 2022 a fost emis un decret pentru transferul proiectului Sakhalin-1 în jurisdicția rusă prin crearea unui operator rus Sakhalin-1, în care participanții străini ai fostului operator Exxon Neftegaz Limited puteau primi acțiuni.

ExxonMobil nu a fost de acord cu acest lucru, cota de participare nerevendicată urma să fie vândută, dar datele de vânzare au fost deja amânate de mai multe ori.

Acum, termenul limită pentru vânzarea cotei de participare nerevendicate a participanților străini la proiectul Sakhalin-1 a fost prelungit până la sfârșitul anului 2025 și, în principiu, poate fi amânat în continuare. Administrația Trump, la rândul său, prelungește termenii de scutire de la sancțiunile SUA în anumite domenii.

Astfel, pe 27 iunie 2025, Biroul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) din cadrul Departamentului Trezoreriei SUA a emis o licență generală (GL 115B) care acordă o scutire de la sancțiunile SUA privind tranzacțiile legate de energia nucleară pentru 13 bănci rusești.

Lista structurilor include Banca Centrală a Federației Ruse, Sberbank a Rusiei, Gazprombank, Vnesheconombank, Otkritie, Sovcombank; VTB Bank, Alfa-Bank, Rosbank, Bank Zenit, Bank Saint Petersburg și Centrul Național de Compensare (NCC).

Licența generală deschide posibilitatea reluării tranzacțiilor între SUA și marile bănci rusești, precum și filialele acestora, în domeniul proiectelor nucleare civile.

Scutirea este valabilă până la 19 decembrie 2025 și poate fi prelungită ulterior.

Cu toate acestea, nu se vorbește despre relaxarea sancțiunilor SUA în alte domenii, de exemplu, împotriva așa-numitei flote din umbră și a proiectelor rusești de GNL.

Cu toate acestea, din partea rusă nu au existat iluzii în această privință; companiile își adaptează treptat activitățile la realitățile sancțiunilor.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri