MAI schimbă radical sistemul 112: un singur dispecer, intervenţii mai rapide

Autor: Alice Draghici

Publicat: 18-11-2025 15:47

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Ministerul Afacerilor Interne pregătește o reorganizare profundă a modului în care sunt gestionate apelurile la 112, astfel încât sesizările să fie preluate mai rapid și direcționate direct către echipele operative. Secretarul de stat Bogdan Despescu a anunțat că actualul sistem, în care un apelant poate vorbi succesiv cu mai mulți dispeceri, va fi înlocuit cu un model unitar, ce oferă un singur punct de contact și o intervenție mai eficientă în teren. Implementarea va începe treptat, începând cu anul 2025, și va include și testarea unor proiecte pilot la granițele cu Bulgaria și Republica Moldova.

Secretarul de stat Bogdan Despescu a anunțat marți că ministerul va opera o schimbare structurală în felul în care sunt preluate sesizările de urgență.

„Eficientizarea activităţii de dispecerizare este un alt proiect, o altă temă importantă. Este un concept care a fost aprobat astăzi de domnul ministru Cătălin Predoiu şi priveşte modernizarea activităţii de lucru cu publicul, la nivel de preluare a sesizărilor, în primul rând”, a explicat oficialul, citat de News.ro.

Despescu a subliniat că modernizarea vizează în special modul în care sunt gestionate apelurile venite prin sistemul 112, care reprezintă volumul cel mai mare de solicitări.

„Bineînţeles că în cadrul dispeceratelor sunt şi alte activităţi, dar partea importantă este de a gestiona sesizările care vin în număr cel mai mare prin sistemul 112, obiectivul principal fiind îmbunătăţirea intervenţiei operative şi creşterea calităţii serviciilor oferite ai cetăţenilor”, a declarat Despescu.

Peste 800 de servicii de permanență, aproape 6.000 de posturi

Oficialul MAI a amintit că ministerul are un aparat consistent dedicat permanenței.

El a precizat că sunt asigurate „peste 800 de servicii de permanenţă, cu aproape 6.000 de posturi”, activități desfășurate în special la nivel județean, dar și în mediul urban sau rural, prin polițiile municipale și structurile locale.

20% dintre angajații dispeceratelor vor trece în stradă

O componentă importantă a proiectului este redistribuirea personalului.

„Pentru eficientizarea activităţii, noul concept prevede realocarea a 20% din personal către activitatea efectiv din stradă, vorbim de activităţi operative în relaţia cu cetăţeanul”, a afirmat Despescu.

De asemenea, el a explicat de ce este necesară o schimbare a sistemului actual, în care un apelant poate discuta chiar cu trei dispeceri succesiv.

„Reforma introduce un model unitar de organizare a dispecerizării, un dispecerat la nivel judeţean… astăzi un cetăţean care sună la 112 este preluat de operatorul de la STS, este direcţionat către dispeceratul de la nivel judeţean, iar dacă problema este într-o localitate, este direcţionat către alt dispecerat şi avem trei niveluri”, a explicat secretarul de stat.

Un singur dispecer pentru un apel la 112

În noua arhitectură, doar un dispecer va interacționa cu apelantul.

„La nivelul structurilor din minister, ne propunem să avem un singur nivel de discuţie între operatorul, personalul MAI şi cetăţean”, a declarat Despescu.

Oficialul a detaliat și mecanismul operațional: „Sesizarea care a fost transmisă de către cetăţean să fie direcţionată de către cel din dispecerat într-o formulă rapidă către patrula, către echipa din teren fără a mai trece printr-un alt intermediar.”

Timpi de reacție reduși și integrare mai bună între Poliție, Jandarmerie și Frontieră

Despescu a explicat că noul sistem va permite reacții mai rapide.

„Prin acest concept, cu siguranţă, vor fi timpi mai mici de reacţie”, a spus acesta.

El a menționat și o integrare îmbunătățită a structurilor operative: „Asigurăm un mod de lucru mult mai eficient de integrare a resurselor între Poliţie, Jandarmerie şi alte structuri, în principal acolo unde funcţionează Poliţia de Frontieră.”

Totodată, procedurile vor fi standardizate, iar datele vor fi procesate mai rapid.

Digitalizare, GPS pe patrule și imagini din teren în timp real

Procesul este susținut de extinderea soluțiilor digitale.

„Noi am lucrat în ultima perioadă la aceste platforme şi avem astăzi o zonă importantă acoperită cu GPS… patrule pe care noi avem LPR-uri pe aceste autospeciale. Sunt sisteme de colectare a datelor care funcţionează”, a spus Despescu.

El a explicat că dispecerii vor putea vedea în timp real poziția patrulelor și vor putea decide dacă este nevoie de suplimentarea resurselor.

Implementarea va începe în decembrie 2025 și va continua în 2026.

Două proiecte pilot: unul la granița cu Bulgaria, altul la frontiera estică

Despescu a anunțat și lansarea a două proiecte pilot, în care vor fi integrate Poliția, Jandarmeria și Poliția de Frontieră.

„Primul proiect pilot va fi operaţionalizat în două locaţii: o locaţie pe care o analizăm la frontiera internă, cred că cel mai oportun va fi la graniţa cu Bulgaria, şi o a doua locaţie va fi la frontiera externă, credem că cel mai oportun va fi pe zona Moldovei”, a declarat secretarul de stat.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri